Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Wilde je altijd al pianodocent worden?

‘Als tiener droomde ik stilletjes van een toekomst als zangeres, actrice of model. Of kunstschaatsster. Thuis blèrde ik me helemaal schor met het meezingen van Disneyliedjes. Hoewel ik vanaf mijn vijfde piano speelde, had ik niet door dat ik er echt talent voor had. Ik oefende ook niet altijd even gedisciplineerd. Tot ik een keer een prachtig stuk van Chopin speelde en de vonk oversprong. Ik besloot mee te doen aan het open podium op mijn school en de muziekleraar stuurde me gelijk naar de vooropleiding van het conservatorium, ik mijn piano-opleiding vervolgde.’

Hoe zou je jezelf als docent omschrijven?

“Als docent ben ik heel positief en aanmoedigend. Het belangrijkste voor mij is dat cursisten zich vrij voelen als ze achter hun instrument zitten en niet bang zijn om fouten te maken. Bij mij spelen ze niet binnen de lijntjes, maar mogen ze veel experimenteren. Lekker creatief en maf spelen, daar hou ik van. Ook al kun je nog niet zoveel als kind of worstel je als volwassene met een ingewikkeld muziekstuk, ik probeer iedereen elke les een positieve ervaring te geven. Ze moeten wel met een goed gevoel de deur uit gaan.’

Put je als docent ook uit je eigen leservaring?

‘Absoluut. Ik heb vaak gehad dat ik wegliep na mijn eigen pianolessen en dacht: wat doe ik hier? Ik bak er niks van. Dat is geen leuk gevoel. Daarom vind ik het heel belangrijk om leerlingen positief te motiveren. Ik probeer ze de soms wat taaie muziektheorie en pianotechnieken op een leuke en speelse manier aan te leren. Als iemand de motivatie even kwijt is, zoeken we samen naar nieuwe ingangen. En dan niet als docent versus leerling, maar als gelijken. Ik weet ook niet alles, maar ga graag met je op zoek naar wat voor jou werkt. Ik pas me altijd aan de leerling aan, voel aan wat die nodig heeft.’

Wat voor lesmethoden zet jij in?

‘Je moet heel geduldig zijn om klassieke muziek goed te leren spelen. Dat vergt veel tijd, inspanning en concentratie. Hierbij zit een belangrijk verschil tussen ‘oefenen’ en ‘spelen’. Ik leer cursisten graag aan hoe ze zo efficiënt mogelijk kunnen oefenen, zodat ze zo snel mogelijk toekomen aan het spelen. Voor de jongste leerlingen ben ik een muziekmethode aan het ontwikkelen vol trucs en verhaaltjes om het aanleren heel speels, vrolijk en ritmisch te maken. Zodat het echt voor ze gaat leven op een spannende manier.’

Wat doe je nog naast het lesgeven?

‘Ik barst van de creativiteit en zou niet alleen maar kunnen lesgeven. Ik zing graag en schrijf zelf liedjes. Als ik mijn eigen muziek zing achter de piano gaat mijn hart open, dan is het net alsof de piano met mij meezingt. Ik doe ook aan muziektheater. Mijn inspiratie haal ik vaak uit de natuur: het bos, de insecten, de zon, de heide, alles raakt me. Mijn verwondering voor de natuur probeer ik te vangen in het schrijven van liedjes en gedichten.’

Weet je dit al over Eline?

Ze is een oldtimer bus aan het opknappen, want ze wil ooit in haar leven troubadour worden. Ze hoopt in de zomervakanties door Europa te kunnen toeren.

Achtergrond

Eline Verkuijl is een allround musicus die naast uitvoerend musicus pianodocente is in Amersfoort en Utrecht. Als kleuter begon ze met pianospelen en 22 jaar later rondde ze haar Master Klassiek Piano aan het Utrechts Conservatorium af. Ze ontwikkelde een passie voor het zingen van zelf-gecomponeerde nummers op het snijvlak van klassieke- en moderne muziek. Inspiratie haalt ze uit de natuur, de liefde en menselijke uitdagingen en ervaringen. In haar composities brengt ze klassiek geïnspireerd pianospel met songs vol eerlijke teksten.