"Ik begon met lesgeven toen ik nog op het conservatorium in Amsterdam zat. Dat was eigenlijk geïnspireerd door mijn moeder, die lerares is op een gewone school. Van haar heb ik meegekregen hoe bijzonder het is om te zien hoe kinderen leren en zich ontwikkelen. Ook bij mijn eigen leerlingen vind ik het prachtig om hun groei mee te maken – en het werkt ook de andere kant op. Ik leer namelijk zelf hoe ik een betere docent en zelfs een betere muzikant kan worden. Wanneer ik iemand uitleg hoe hij een stuk beter kan spelen, merk ik soms dat ik diezelfde tip ook op mezelf kan toepassen. Misschien valt er voor mij ook nog iets te verbeteren. Dus het is leuk om te zien dat ook voor leraren het leren nooit stopt.
Lesgeven betekent voor mij eigenlijk meerdere dingen. Het maakt me vrolijk en ik voel trots, zowel op mijn studenten als op mezelf. Tegelijk kost het ook energie, maar op een positieve manier. Het is een beetje zoals optreden: je hebt er veel energie voor nodig, maar tegelijkertijd geeft het je juist ook energie terug.”
"Dat verschilt enorm per leerling. Ik geef les aan zowel kinderen als volwassenen: sommigen zijn net begonnen, terwijl anderen al een beetje contrabas of een ander instrument kunnen spelen. Daarom stem ik mijn lessen altijd af op de leerling. Natuurlijk besteed ik aandacht aan theorie en techniek, maar het andere deel kan sterk verschillen. Dat hangt vooral af van wat ze leuk vinden, want daar houd ik rekening mee; alles is op maat. Sommige leerlingen willen liever popmuziek spelen of erbij zingen, terwijl anderen juist klassieke muziek willen leren. Hierdoor is geen enkele les hetzelfde, zelfs niet bij leerlingen van hetzelfde niveau.
Het enige wat ik wel in al mijn lessen doe, is dat ik mijn leerlingen staand laat spelen. Staand in plaats van zittend spelen helpt je lichaam op een natuurlijke manier te positioneren, waardoor je meer vrijheid hebt in je bewegingen en de balans tussen beide handen beter voelt."
"Dat is precies de eerste vraag die ik aan nieuwe leerlingen stel: wat wil je met de contrabas? Wil je in een jazzband spelen, in een orkest, of misschien zelfs professioneel muzikant worden? Dat doel is belangrijk, al weet niet iedereen meteen wat hij of zij wil. Vooral kinderen willen gewoon plezier maken tijdens de les, en daarvoor gebruik ik spelletjes en liedjes. Natuurlijk wel op een serieuze manier, maar wat ik vooral wil meegeven is enthousiasme voor muziek zodat ze hun hele leven blijven spelen. Daarnaast vind ik het heel belangrijk dat leerlingen leren om hun eigen docent te worden. Uiteindelijk zien ze mij maar een half uur per week, en dat is weinig. Ze moeten dus ook leren zelf te beoordelen wat en hoe ze spelen, zodat ze echt kunnen spelen wat ze willen en wat ze in hun hoofd horen."
• Claudia’s tweelingzus geeft ook muziekles: slagwerk.
• Ze is dol op schaken en is lid van de schaakclub in Delft.
• Claudia speelt violone in een barokensemble.