Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Wat voor docent ben je?

“In de lessen vind ik het belangrijk dat de inhoud goed aansluit op de cursist. Ik geloof niet zo in vaste lespakketten, maar probeer goed te luisteren wat iemand wil leren. Bij de een let ik wat meer op de ademhaling, terwijl de andere cursist bepaalde technieken met de tong onder de knie wil krijgen. Daarin ben ik heel flexibel. Ze moeten het wel leuk blijven vinden uiteraard.”

Hoe zorg je ervoor dat cursisten met plezier naar de les komen?

“De lessen bestaan uit een gemixt repertoire. Daarbij werkt het heel prettig als een cursist eigen wensen en ideeën heeft. Wanneer iemand graag moderne filmmuziek wil leren spelen, ga ik daarnaar op zoek. Ik pas de les zo aan dat iemand echt goed de trombone of bariton leert spelen en er tegelijkertijd ook plezier aan beleeft.”

Hoe motiveer jij cursisten als het een beetje tegenzit?

“Zelf heb ik veel geleerd door samenspel, je leert hoe je zelf nog beter wordt door samen mooie klanken te maken. Dus als een cursist zit te stoeien en bepaalde stukken lastig vindt, speel ik vaak even mee. Dat motiveert. Ik laat niemand zwemmen, maar zie het als uitdaging om iets te bedenken waardoor een bepaald muziekstuk wel lukt. Dat werkt heel motiverend en zo komt ook het spelplezier vaak weer terug.”

Waar haal je energie uit bij het lesgeven?

“Als docent is er niets leukers om te merken dat iemand thuis heeft geoefend en ineens een bepaald muziekstuk onder de knie heeft. Ik vind het heel fijn om te merken dat iemand ineens zonder moeite iets kan spelen.”

Bij Scholen in de Kunst bestaan veel samenspelmogelijkheden, is dat van belang?

“Dat is superleuk én belangrijk. Ik speelde al op jonge leeftijd bij een bigband; die lichte en wat meer vrije muziek past goed bij me. Zo leerde ik dat je met zo’n 17 musici toch als één geheel kunt klinken. Zo ontdek je dat je mooi met elkaar verweven kunt raken. Het is daarbij ook tof om ergens naartoe te gaan om te spelen. Ik heb in de diverse Jeugdorkesten waarin ik speelde veel mooie ervaringen opgedaan.”

Wist je dit al over Adriaan?

Adriaan is een skifanaat. Hij heeft ooit op één dag honderd kilometer geskied met een topsnelheid van 107 kilometer per uur.

Achtergrond

Adriaan van der Louw is vaste trombonist bij het Fanfarekorps Nationale Reserve van Defensie. Hij geeft ruim tien jaar les bij verschillende verenigingen en drum- en showbands. Adriaan studeerde Trombone aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en was toen een van de prijswinnaars van het Prinses Christina Concours. Hij begon ooit bij het Hofstads Jeugdorkest en maakte daarna deel uit van het JeugdOrkest Nederland en het Nationaal Jeugdorkest, waar hij stukken van Mahler en Bruckner speelde. Hij speelde ook bij het Young Trombone Collective.