Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Maak hier je keuze

Zangles pop Zangles klassiek Zanggroep voor senioren

Mogelijkheden

Type Muziek individueel
Docent Marjan Tolboom
Locaties
Eemhuis ICOON Hoogland

Prijs

Kind
vanaf € 805,00 (35 x 25min)
Jongeren
vanaf € 805,00 (35 x 25min)
Volwassen
€ 962,50 (35 x 25min)

Je kunt je lesduur verlengen bij inschrijving, Per 5 min is dat € 161,- of € 192,50 op jaarbasis.

Zangles pop

Je favoriete songs leren zingen, plezier hebben, een ‘verhaal’ over het voetlicht brengen, samenspelen en het leren van zangtechnieken die jouw mogelijkheden verbreden zijn de pijlers van de zanglessen pop bij Scholen in de Kunst. Vanaf 10 jaar kun je beginnen met zangles. Je leert alles over stemgebruik, ademhaling, uitspraak, zuiverheid, presentatie en nog veel meer. In de lessen kun je in overleg met de docent bepalen welke stijl je wilt specialiseren.

ZINGEN IN EEN BAND

Alleen zingen is fantastisch, samen zingen voegt nog iets bijzonders toe aan je muzikale beleving. Gedurende het cursusjaar zijn er twee periodes van drie weken waarin je samen met andere leerlingen in een popband zingt. Ook worden, in samenwerking met Café Miles aan de Hof in Amersfoort, regelmatig optredens voor alle zangleerlingen georganiseerd. Zo krijg je de kans om band- en podiumervaring op te doen.

OEFENEN HELPT

Natuurlijk hoort dagelijks oefenen bij het leren zingen. Het is belangrijk dat je elke dag even zingt en naarmate je wat verder bent, wordt dat wat langer. Voor kinderen is het een goed hulpmiddel een vaste tijd per dag te reserveren. Positieve aandacht van de ouders of omgeving werkt zeer stimulerend! Hoe je kunt oefenen en hoe lang wenselijk is hoor je van je docent.

HEB JE NOG VRAGEN?

Je kunt altijd contact met onze klantenservice opnemen om te overleggen of een vraag te stellen.

Onze docenten

Marjan Tolboom

Meer info

Marjan Tolboom

'Het mooiste is als mensen zingend een verhaal vertellen'

Hoe zou je jezelf omschrijven als zangdocent?

‘Het belangrijkst vind ik dat leerlingen de les uitlopen met het gevoel dat ze zichzelf hebben kunnen zijn. Dat ze zich hebben kunnen uiten. Dat betekent dat je fouten mag maken; niet alles hoeft perfect. Ik vind het vooral fijn als leerlingen zich vrij voelen om iets te leren. Om hiervoor een veilige sfeer te creëren, probeer ik niet mezelf maar de cursist op de voorgrond te zetten. Die staat centraal. Ik ben er louter om ze te helpen, als een soort coach die je verder op weg helpt.’

Vinden mensen het niet spannend om een-op-een te zingen?

‘Voor veel mensen is het in eerste instantie inderdaad doodeng om zoiets unieks als je eigen stem te laten horen. Zingen is heel persoonlijk. Het is nogal wat dat je je eigen instrument bent; je kunt je namelijk niet verschuilen achter een fluit of gitaar. Daarom is het belangrijk dat je je prettig voelt en veel plezier hebt in de les. Juist door het op jouw eigen manier te doen, ontstaat er iets unieks en moois.’

Waar draait het om in jouw lessen?

‘Bij mijn zangles gaat het vooral om ontdekken. Daarom vraag ik altijd op voorhand wat iemand wil leren. De een heeft meer aspiratie, de ander wil zijn techniek verder verbeteren. Iedereen heeft eigen leerdoelen en daar sluit ik de les op aan. Alles draait om een positieve leeromgeving. Ik kijk met een open blik naar de cursisten, zodat ze zich uitgenodigd voelen om hun zangkunsten te tonen.’

Waar geniet jezelf van bij het zingen?

‘Het mooiste is als iemand een verhaal vertelt. Iemand hoeft niet per se een loepzuivere zangstem te hebben. Het is eerder de manier waarop iemand zingt, die mij aanspreekt. Sommige leerlingen vinden het leuk om te improviseren; dan kom je los van wat je gewend bent en leer je nog beter je stem en kwaliteiten kennen. Je kopieert geen liedje, maar geeft je eigen interpretatie van een nummer. Dat is bijzonder om te horen. ’

Waar krijg je energie van bij het lesgeven?

‘Zelf krijg ik als docent veel energie van de optredens die pianodocent Jasper Lekkerkerk en ik organiseren in café Miles. Ze zetten dan echt iets neer, ze leren zichzelf presenteren en leren van het kijken naar andere optredens, dat geeft iedereen veel energie en motivatie. En mij ook.’

Wist je dit al van Marjan?

Marjan heeft veel gezongen in verschillende pop- en jazzensembles in binnen- en buitenland, waaronder bij de jazz- en funkensembles Groovy Items en Gelly Booty.

Achtergrond

Marjan Tolboom studeerde eerst Klassieke Zang aan het Conservatorium in Zwolle, maar studeerde af in Lichte Muziek Zang aan het Conservatorium in Utrecht. Later studeerde ze nog Muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht. Al ruim twintig jaar geeft ze les en volgt regelmatig cursussen over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van zangtechniek. Inmiddels is ze Authorised Teacher in Complete Vocal Technique. Ze heeft zelf gezongen in verschillende pop- en jazzensembles in binnen- en buitenland.


Toon meer docenten