Je kunt je lesduur verlengen bij inschrijving, per 5 min is dat € 168,- of € 203,- op jaarbasis.
Het 'instrument' dat je altijd bij je draagt is je eigen stem. Iedere stem is weer anders, heeft zijn eigen klank en kleur. De zangafdeling biedt twee richtingen: - het klassieke repertoire (opera, musical etc.) - het lichte repertoire (pop en jazz, Latin).
Zanglessen zijn er voor kinderen vanaf 10 jaar, jongeren en volwassenen. Gezond stemgebruik, een goede houding en de juiste ademhalingstechniek zijn de belangrijkste onderdelen van de les. Tekstinterpretatie en frasering zijn andere vaardigheden waar natuurlijk ook aandacht aan wordt besteed. Het repertoire wordt gekozen in onderling overleg. Voor gevorderde leerlingen is het mogelijk om één keer in de 14 dagen zangles te hebben.
Binnen Scholen in de Kunst kun je aan diverse ensembles en koren deelnemen. De specifieke zang- en samenzangaspecten worden er behandeld en er wordt een leuk repertoire opgebouwd.
Natuurlijk hoort dagelijks oefenen bij het leren zingen. Het is belangrijk dat je elke dag even zingt en naarmate je wat verder bent, wordt dat wat langer. Voor kinderen is het een goed hulpmiddel een vaste tijd per dag te reserveren. Positieve aandacht van de ouders of omgeving werkt zeer stimulerend! Hoe je kunt oefenen en hoe lang wenselijk is hoor je van je docent.
Je kunt altijd contact met onze klantenservice opnemen om te overleggen of een vraag te stellen.
‘Iedereen zou een keer zangles moeten nemen’
‘Sommige zangdocenten weten al hun hele leven dat ze zangeres willen worden. Ik ontdekte mijn zangtalent pas bij vrouwenstudentenkoor Medusa, waar ik inmiddels de dirigent van ben. Ik studeerde toen Keltische talen, maar nam enkele klassieke zanglessen en die lerares hoorde potentie in mijn stem en spoorde me aan ermee verder te gaan. Zo koos ik op mijn 23ste voor het conservatorium.
‘Het is nooit mijn ambitie geweest om alleen maar te zingen en op operapodia te staan, vanaf het begin was mijn doel om ook zangdocent te worden. Dat leven met lesgeven en dirigeren sprak me vooral aan. Het past ook bij me. Ik wil graag mensen verder helpen die het spannend vinden om te zingen. Zingen is best eng, dat heb ik zelf ook ervaren. Ik vind het fijn om cursisten te helpen die drempel te nemen.’
‘Eigenlijk zou iedereen zangles moeten nemen. Zingen en je stem gebruiken is heel goed voor je persoonlijke ontwikkeling. Het is niet alleen heerlijk en leuk om te doen, maar je leert er veel van. Zoals ruimte innemen, helder en duidelijk spreken of voor groepen staan. Zelf vind ik de stem het mooiste instrument van de wereld.’
‘Ik werk niet met een vooropgezet plan. Ik wil mijn leerlingen graag iets leren en zorgen dat ze beter worden. Daarvoor heb ik genoeg oefeningen die ik kan inzetten, maar ik vind persoonlijk contact en me inleven in de ander ook erg belangrijk. Als iemand zich veilig voelt, lukt het zingen beter. Ik ga altijd uit van wat er al is en zoek van daaruit naar wat beter kan. Dat geeft vertrouwen en zo groei je als zanger. Soms heb ik liever dat iemand lekker ontspannen even vals zingt, dan dat je heel krampachtig probeert zuiver te zingen. Er wordt dan ook veel gelachen in mijn lessen.’
‘Het bijzondere van koorles is dat je werkt met diverse mensen die samen een groep vormen. Ik geef aan vier verschillende koren les met ieder een ander niveau. Het ene koor wil wat makkelijkere stukken en snel resultaat, terwijl een ander koor juist wat langer wil studeren op ingewikkelde muziekstukken. Dat vind ik leuk en uitdagend. In de koorlessen besteed ik ook veel aandacht aan het gezond gebruik van de stem. En als je dan het resultaat van de samenzang hoort, is dat zo fantastisch.’
Behalve dat Iris veel klassieke muziekstukken zingt, is ze al vanaf haar puberteit fan van symfonische metal muziek. Ze werkt samen met Tom de Wit (TDW) en heeft koorpartijen ingezongen voor de band Aeon Zen.
Iris van ‘t Veer geeft individuele zanglessen en koorlessen. Ze is dirigent van studentenkoor Medusa in Utrecht. Ze studeerde Klassieke Zang aan het Utrechts Conservatorium en haar liefde voor Finse muziek ontstond tijdens een uitwisseling in Helsinki. Ze zingt barokmuziek in het ensemble Coronis. Ze geniet ervan om soms solo te zingen, bijvoorbeeld met een orkest of een koor. Ook werkt ze graag samen met pianisten, het liefst in het genre van het Lied.
'Het mooiste is als mensen zingend een verhaal vertellen'
‘Het belangrijkst vind ik dat leerlingen de les uitlopen met het gevoel dat ze zichzelf hebben kunnen zijn. Dat ze zich hebben kunnen uiten. Dat betekent dat je fouten mag maken; niet alles hoeft perfect. Ik vind het vooral fijn als leerlingen zich vrij voelen om iets te leren. Om hiervoor een veilige sfeer te creëren, probeer ik niet mezelf maar de cursist op de voorgrond te zetten. Die staat centraal. Ik ben er louter om ze te helpen, als een soort coach die je verder op weg helpt.’
‘Voor veel mensen is het in eerste instantie inderdaad doodeng om zoiets unieks als je eigen stem te laten horen. Zingen is heel persoonlijk. Het is nogal wat dat je je eigen instrument bent; je kunt je namelijk niet verschuilen achter een fluit of gitaar. Daarom is het belangrijk dat je je prettig voelt en veel plezier hebt in de les. Juist door het op jouw eigen manier te doen, ontstaat er iets unieks en moois.’
‘Bij mijn zangles gaat het vooral om ontdekken. Daarom vraag ik altijd op voorhand wat iemand wil leren. De een heeft meer aspiratie, de ander wil zijn techniek verder verbeteren. Iedereen heeft eigen leerdoelen en daar sluit ik de les op aan. Alles draait om een positieve leeromgeving. Ik kijk met een open blik naar de cursisten, zodat ze zich uitgenodigd voelen om hun zangkunsten te tonen.’
‘Het mooiste is als iemand een verhaal vertelt. Iemand hoeft niet per se een loepzuivere zangstem te hebben. Het is eerder de manier waarop iemand zingt, die mij aanspreekt. Sommige leerlingen vinden het leuk om te improviseren; dan kom je los van wat je gewend bent en leer je nog beter je stem en kwaliteiten kennen. Je kopieert geen liedje, maar geeft je eigen interpretatie van een nummer. Dat is bijzonder om te horen. ’
‘Zelf krijg ik als docent veel energie van de optredens die pianodocent Jasper Lekkerkerk en ik organiseren in café Miles. Ze zetten dan echt iets neer, ze leren zichzelf presenteren en leren van het kijken naar andere optredens, dat geeft iedereen veel energie en motivatie. En mij ook.’
Marjan heeft veel gezongen in verschillende pop- en jazzensembles in binnen- en buitenland, waaronder bij de jazz- en funkensembles Groovy Items en Gelly Booty.
Marjan Tolboom studeerde eerst Klassieke Zang aan het Conservatorium in Zwolle, maar studeerde af in Lichte Muziek Zang aan het Conservatorium in Utrecht. Later studeerde ze nog Muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht. Al ruim twintig jaar geeft ze les en volgt regelmatig cursussen over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van zangtechniek. Inmiddels is ze Authorised Teacher in Complete Vocal Technique. Ze heeft zelf gezongen in verschillende pop- en jazzensembles in binnen- en buitenland.