Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Maak hier je keuze

Rondje kunst Rondje dans Rondje muziek Rondje toneel

Mogelijkheden

Type Groepsles
Leeftijd Groep 1-2
Docent Mieke Snijders

Locaties

Eemhuis
Woensdag
Middag

Prijs

Kind
vanaf € 78,00 (10 lessen)

Bekijk alle mogelijkheden

Rondje kunst

In het Rondje kunst staat de kleuter centraal in het eigen leerproces en leggen we de nadruk op ontdekken, uitproberen en verbeelding.

Je kind gaat op reis door een wereld van kleuren, vormen en texturen. In elke les worden verschillende materialen en gereedschappen aangeboden waarmee het kind zelf aan de slag kan. De lessen worden gegeven door een specialist in de Reggio Emilia benadering.

Na het Rondje Kunst kun je je kind inschrijven voor een volgend Rondje.

Rondje kunst is onderdeel van De Kleutercarrousel

De Kleutercarrousel bestaat uit verschillende Rondjes van tien lessen. In ieder Rondje maken jonge kinderen kennis met een kunstdiscipline: muziek, dans, beeldende kunst of toneel. De lessen duren drie kwartier tot een uur en zijn afgestemd op de aandachtspanne van kleuters. Ieder Rondje sluit af met een meekijkles of kleine presentatie voor ouder, grootouders of verzorgers.

In een schooljaar volgen de Rondjes elkaar op. Je kind kan dus in een schooljaar drie verschillende kunstdisciplines volgen. Maar wil je kind drie keer het Rondje dans doen, dan mag dat natuurlijk ook. De docenten zorgen voor voldoende afwisseling, zodat de Rondjes niet telkens hetzelfde zijn. Nadat een Rondje is afgerond schrijf je je kind makkelijk in voor het volgende Rondje.

Jonge kinderen maken bij De Kleutercarrousel kennis met de verschillende scholen van Scholen in de Kunst en ontdekken wat zij het allerliefste doen: dansen, muziek maken, toneelspelen of tekenen en knutselen.

Onze docenten

Mieke Snijders

Meer info

Mieke Snijders

‘Verbeeldingskracht is de sleutel in mijn kunstles’

Jij geeft de jongste kinderen les, wat spreekt je daar zo in aan?

“Mijn plezier in het werken met jongere kinderen is de verwondering. Ik hou van die speelsheid, het spontane en oprechte van kinderen. Ik laat dan vanzelf mijn eigen denken meer los en zie de wereld door hun ogen. Heerlijk vind ik het om te zien dat zij er helemaal in duiken. Vol fantasie tekenen ze enkele basisvormen en dan zie je ineens een huis. Of een felle kleur rood is lava. Dat is magie.”

Wat vind jij belangrijk aan de lessen?

“In deze lessen krijgen kinderen allerlei materialen aangeboden: klei, verf, papier, potloden en spullen uit de natuur. Daar gaan ze mee aan de slag. De focus ligt op plezier en proces; omdat het resultaat minder belangrijk is, krijg je minder competitie. Ik wens kinderen toe dat ze in vrijheid mogen ontdekken en ervaren. Een les waarin ze geen voorbedachte werkjes na hoeven maken of binnen de lijntjes moeten kleuren. Het is een veilige plek waar hun fantasie de vrije loop krijgt. Dat stimuleer ik door ze veel te laten experimenteren en te onderzoeken met hun handen.”

Jij werkt met verschillende stations, wat houdt dat in?

“Ik pas de werkwijze ‘Begrijpen met je handen’ toe. Ik werk met stations met verschillende materialen zodat kinderen echt keuzevrijheid hebben. Want door eigen keuzes te maken, leren ze vertrouwen op hun gevoel en intuïtie. Verbeeldingskracht is de sleutel tot spel in mijn ogen. Daarom heb ik vaak een ‘verborgen station’ als verrassingselement. Deze komt tevoorschijn wanneer een kind klaar is, zodat de nieuwsgierigheid opnieuw geprikkeld wordt. Zo’n verborgen station is een mooie ingang om weer verder te kunnen. Ik hou niet van vastgelegde lessen, maar volg eerder de wensen van de cursisten.”

Wat hoor je terug van je cursisten en/of ouders?

“Het fijnste is dat ik zie dat kinderen graag komen en ontspannen weer naar huis gaan. Ik ben geen directieve docent, maar sta echt naast ze. Met mijn enthousiasme hoop ik ze aan te steken met mijn liefde voor kunst. Mijn humor en rustige uitstraling zorgen ervoor dat kinderen zich op hun gemak voelen. Daarbij was ik zelf vroeger een intens verlegen meisje, ik kan daardoor beter aanvoelen wat dergelijke kinderen nodig hebben.”

Wist je dit al over Mieke?

In haar vrijetijd doet Mieke aan de verdedigingssport Krav Maga, waarbij je leert hoe je conflictsituaties vermijdt en als dat niet lukt hoe je de situatie overwint.

Achtergrond

Mieke Snijders heeft haar eigen kinderkunstatelier in Amersfoort en geeft les bij Scholen in de Kunst. Nadat zij de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht afrondde (met een jaar uitwisseling naar de Marmara Üniversitesi in Istanbul) werkte ze als autonoom kunstenaar. Ze schilderde met name realistische werken in olieverf. Daarna werkte ze negen jaar als kraamverzorger. Door haar voorliefde voor het werken met kinderen startte ze haar Schuuratelier. Onlangs rondde zij de jaaropleiding tot atelierpedagoog af bij Atelier in een Koffer in Amsterdam. 

Toon meer docenten