Maak hier je keuze

Peutermuziek Muziek op Schoot

samen zingen, spelen en groeien

Muziekplezier voor jou en je peuter

Samen muziek maken met je kind? Dat is méér dan leuk. Het is een feest voor je zintuigen. Je zingt, beweegt en ontdekt klanken van allerlei instrumenten. Je peuter leert spelenderwijs. Ritme, motoriek, taal en expressie komen allemaal aan bod. En jij doet als ouder/verzorger gezellig mee. Zingen, liedjes, bewegen; alles komt aan bod!

Onze cursus Peutermuziek is er voor kinderen vanaf 2 jaar. Of je nu ouder bent, opa, oma of oppas: jullie beleven samen muziek. Muziek en peuters? De ideale combinatie. Kinderen kunnen in de cursus peutermuziek volop hun creativiteit kwijt. 

Waarom peutermuziek goed is voor je kind

Peuters zijn van nature nieuwsgierig. Muziek helpt ze om de wereld te ontdekken. Tijdens de lessen:

  • luisteren ze naar geluiden;
  • bewegen ze op muziek;
  • maken ze zelf muziek;
  • leren ze samen spelen.

Dit stimuleert de spraak-taalontwikkeling, sociale vaardigheden en het zelfvertrouwen van je kind. Ook het contact tussen ouder en kind wordt sterker. Je groeit echt samen.

Waarom een muziekles voor peuters zo waardevol is

Een muziekles voor peuters is méér dan zingen. Je kind beweegt, luistert en speelt met echte muziekinstrumenten voor peuters. Denk aan kleine trommels, schudinstrumenten en klankstaven. Dit zijn ideale beweegactiviteiten voor peuters. Zo ontdekken ze spelenderwijs wat muziek is.

Peuters houden van herhaling en ritme. Liedjes zingen, samen klappen of bewegen met peuters op muziek — dat maakt ze blij én zelfverzekerd. Een peuter muziekles sluit perfect aan bij hun belevingswereld. En het mooie is: jij als ouder doet gewoon mee. Zo geniet je samen.

Onze cursussen zijn speciaal ontwikkeld voor peuters vanaf 2,5 jaar. Zoek je een fijne muziekles peuter in Amersfoort of Leusden? Dan zit je bij Scholen in de Kunst goed.

Wat doen we tijdens de cursus?

We zingen kinderliedjes, bewegen op muziek, en experimenteren met klanken. Elk seizoen biedt nieuwe inspiratie: van herfstblaadjes tot sinterklaasliedjes. Kinderen spelen op grote en kleine instrumenten. Denk aan trommels, schudinstrumenten en klankstaven.

Elke les zit vol afwisseling en plezier. Verwacht geen prestatie, maar verwondering. Het gaat om samen genieten.

Wat na Peutermuziek? 

Is je peuter toe aan een volgende stap? Dan is de Kleutercarrousel: Rondje muziek een prachtig vervolg. In een vrolijke en stimulerende omgeving ontdekt je kind de basis van muziek. We zingen, klappen, bewegen en maken muziek op echte instrumenten. Je kind leert spelenderwijs de eerste stappen in samen muziek maken. Onze bevlogen docenten maken van elke les een muzikaal avontuur. Het is een fijne manier om de liefde voor muziek verder te laten groeien.

Na afloop kun je kiezen:

  • Nog een keer een Rondje muziek volgen.
  • In Leusden is er Kleutermuziek: een cursus speciaal voor kleuters vanaf 4 jaar. Kijk op deze pagina voor meer info.

Zo blijft muziek een vrolijk onderdeel van het leven van je kind.

Deze cursus is geschikt voor kinderen vanaf 2 jaar. Is je kind jonger? Dan is de cursusMuziek op schoot een betere keuze. We willen graag dat ieder kind op z’n plek zit. Zo blijft de les leuk, veilig en goed te volgen voor iedereen.


Let op: sommige cursussen zijn vol. Je kunt je wel inschrijven voor de wachtlijst.

Mogelijkheden

  • Type Groepsles
  • Leeftijd 2-4 jaar
  • Docent Roos Smink, Tessa van der Knaap, Iris de Vries
  • Locaties

    Leusden

    Vrijdag Middag

    Eemhuis

    Donderdag Ochtend

    ICOON

    Vrijdag Ochtend

  • Prijs

    Jonge kinderen 0-6 vanaf € 81,00 (10 keer)

  • Bekijk alle mogelijkheden

Een indruk van onze muzieklessen voor peuters

Peutermuziek bij Scholen in de Kunst

Onze muziekdocenten zijn ervaren en enthousiast. Ze kennen de wereld van peuters en stemmen de lessen daarop af. De cursus vindt plaats op meerdere locaties in Amersfoort en Leusden. Je kunt makkelijk instromen. Bovendien starten de cursussen meerdere keren per jaar. Wil je kennismaken? Kijk op onze website voor startdata en locaties. Of kom een proefles volgen.

Waarom kiezen voor Scholen in de Kunst?

  • Al jaren dé plek voor muziekeducatie in Amersfoort en omgeving.

  • Lessen door ervaren docenten met liefde voor jonge kinderen.

  • Kleinschalige groepen met persoonlijke aandacht.

  • Aandacht voor ontwikkeling én plezier.

Meld je vandaag nog aan en beleef samen de magie van muziek.
Je peuter groeit ervan en jij ook.

Veelgestelde vragen over Peutermuziek

Voor welke leeftijd is Peutermuziek?

De cursus is geschikt voor kinderen vanaf 2,5 jaar. De meeste peuters stromen in tussen 2,5 en 4 jaar.

Moet ik als ouder/begeleider meedoen?

Ja! De lessen volg je samen. Meedoen is belangrijk: je zingt, klapt, beweegt en moedigt je kind aan. Jouw enthousiasme werkt aanstekelijk.

Moet mijn kind al iets kunnen?

Nee hoor. Ervaring is niet nodig. Elk kind doet mee op zijn of haar manier. Alles mag, niets moet.

Hoe groot zijn de groepen?

We werken in kleine groepen, waarin een groepje ouders/begeleiders samen met hun peuters zitten. Zo is er genoeg aandacht voor elk kind. En is het veilig en overzichtelijk.

Wat als mijn kind niet mee wil doen?

Geen probleem. Peuters zijn soms verlegen of kijken liever eerst de kat uit de boom. Alles op z’n tijd. Kijken is óók leren.

Wat neem ik mee naar de les?

Jezelf en je peuter. Draag gemakkelijke kleding waarin je kunt bewegen. Wij zorgen voor de instrumenten.

Onze docenten

Roos Smink

Meer info

Roos Smink

'Mijn lessen zitten altijd vol verrassingen'

Wat maakt dat je zoveel plezier hebt in deze lessen?

“Ik hou erg van de dynamiek van deze cursus, waarbij ouders (en een enkele oma) en jonge kinderen meedoen. Na een les kom ik altijd weer blij thuis. Het contact met de kleintjes geeft zoveel energie. Ik doe het dan ook met ongelooflijk veel enthousiasme. Verder is het leuk om te merken hoe snel ze dingen oppakken. Soms ben ik zo onder de indruk als een dreumes ineens exact op de maat meeklapt en op het goede moment stopt. In de lessen hebben we veel lol en maken we van alles mee.”

Kun je vertellen hoe jij inhoud geeft aan de lessen?

“Mijn lessen zitten altijd vol verrassingen. Uiteraard heb ik een helder beeld voor ogen wat ik aan bod wil laten komen in de cursus, al ontstaan de lessen vrij organisch. Dat moet ook wel, want de kinderen hebben een korte concentratieboog. Het inspelen op wat de kinderen op dat moment nodig hebben, is belangrijker dan het voorbereidde programma. Ik bied veel verschillende instrumenten aan: ze leren onder andere wat hard en zacht is, hoe te starten en te stoppen. De les zitten vol spelelementen binnen een vaste structuur. Zo start en eindig ik altijd met Hup het haasje, een knuffeltje waar de kinderen dol op zijn. En als het te druk wordt dan pak ik mijn fluit en komen alle kinderen als vanzelf terug naar hun plekje – dat is zo’n magisch moment. Dan keert de rust en de focus weer terug.”

Hoe ga je om met de hectiek die bij peuters hoort?

“Dat is vooral leuk, al die levenslust waarmee jonge kinderen de wereld ontdekken. Ik geef ze graag die speelruimte en moedig ouders ook aan ‘de regels’ een beetje los te laten. Het is namelijk prima als de kinderen bewegen en lekker dansen. De les gaat over het prikkelen van alle zintuigen en het goed ontwikkelen van motorische en cognitieve gebieden, zoals taal en concentratie. Al die componenten zitten verpakt in muzikale oefeningen. Je ziet gaandeweg de cursus de kinderen letterlijk groeien, niet alleen op het gebied van muziek, maar bijvoorbeeld ook qua bewegen. Ze komen kruipend binnen en ineens lopen ze. Geweldig! Daar maken we dan dankbaar gebruik van, door loopliedjes te doen, al dan niet aan de hand van hun ouder of verzorger. Zo help je ze om zich verder te ontwikkelen.”

Wat vind je belangrijk om te bereiken als docent?

“Zelf vind ik het prettig als er een harmonieuze, liefdevolle sfeer heerst in de les. Het allerbelangrijkste vind ik dat ouder en kind zich veilig en op hun gemak voelen. Ik zal dus niet snel streng optreden, maar voel de sfeer aan en sluit aan bij wat ik zie bij een peuter en soms ook bij de ouder. Het is echt een samenspel, waarin plezier bovenaan staat. Zelf ben ik creatief en flexibel, ik kan makkelijk schakelen. Ik leg niets op, laat alles heel vrij. Dat zorgt voor veel enthousiasme bij ouder en kind. Heel bijzonder om te doen.”

Wist je dit al over Roos?

Ze danst graag en doet een cursus stijldansen met haar vriend. Ze is vooral dol op Latijns-Amerikaanse dansen zoals de Cha Cha en de Jive.

Achtergrond

Roos Smink volgde als kind haar eerste fluitlessen ook bij Scholen in de Kunst. Zelf geeft ze muziekles aan peuters en kleuters. Verder is ze te horen als (dwars)fluitiste in diverse kamermuziekensembles en richtte met bevriende musici het Amersfoorts Blazers Collectief (ABC) op. Ze speelt ook geregeld fluit en/of piccolo in muziektheaterstukken en symfonieorkesten. Daarnaast is ze werkzaam als orthopedagoog.

Tessa van der Knaap

Meer info

Tessa van der Knaap

'Als kinderen het naar hun zin hebben, ben ik ook blij'

Tessa van der Knaap is als muziek- en zangdocent vooral gespecialiseerd in het jongere kind. Met veel enthousiasme krijgt ze iedereen aan het zingen en muziek maken.

Aan welke doelgroep geef jij les?

“Ik geef muziekles aan peuters en kleuters en aan kinderen tussen de 6 en 8 jaar en daarnaast begeleid ik het kinderkoor. Ik richt me dus momenteel op het jongere kind. Dat heb ik in mijn studies al als specialiteit gehad.”

Wat is het effect van muziekles voor het kind?

“Muziek is iets magisch. Zingen is een echte uitlaatklep voor kinderen – voor volwassenen trouwens ook. Het is ontspannend, plezierig en een heel andere taal. Daarbij zie je dat het kinderen ook helpt bij hun taal-, spraak-, motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling. Omdat ik daar een scherp oog voor heb, verweef ik dat op een speelse manier in de les.”

Wat valt op aan jouw lessen?

“Ik werk vaak met een actueel thema waar kinderen zich in kunnen herkennen. Zo werken we met appeltjes in de herfst – dan neem ik een bak met gele en rode ballen mee waarmee we spelen. Of ik lees voor uit een prentenboek over de herfst voor de kleuters waar ik een muziekactiviteit aan hang. Alles draait om het plezier en intrinsieke motivatie.”

Wat vind je belangrijk in de les?

“Als docent vind ik het fijn dat de kinderen plezier hebben en dat ze het liefst spelenderwijs muziek leren maken. Op die manier blijft het leuk en betekenisvol. Als kinderen het naar hun zin hebben, ben ik ook blij. Omdat ik pedagogisch onderlegd ben, voel ik situaties goed aan. Dat zorgt ervoor dat ik een fijne connectie kan maken met de kinderen.”

Wist je dit al over Tessa?

Tessa was hiervoor basisschooljuf en zelf zong ze altijd al uit volle borst. Ook is ze dol op dansen.

Achtergrond

Tessa van der Knaap werkte lange tijd als basisschooldocent, waarbij ze muziek en zang altijd al integreerde in de lessen. Tot ze besloot zich helemaal te richten op muziekles geven. Tessa studeerde Pedagogiek aan de Hogeschool Inholland in Amsterdam en deed daarna de Pabo aan de Hogeschool Utrecht. Ze studeert momenteel Docent Muziek aan Artez Hogeschool voor de Kunsten in Zwolle. Voorheen gaf ze ook lessen musicaldans.

Iris de Vries

Meer info

Iris de Vries

‘Het is mooi als het vlammetje voor muziek maken aangaat’

Wat is voor jou het belangrijkste in de muzieklessen?

“Het spelplezier en contact maken met elkaar! Als ik merk dat de kinderen bij de lessen Muziekfabriek net zo enthousiast worden van de instrumenten als ikzelf, ben ik tevreden. Zelf begon ik als kind ooit met lessen blokfluit en orgel, maar ik raakte vooral enthousiast bij alle instrumenten. Dat heb ik nog steeds en daarom passen deze lessen goed bij mij.”

Hoe zorg je ervoor dat de kinderen ook enthousiast raken?

“Natuurlijk door zelf met veel vrolijkheid en plezier les te geven. Verder probeer ik hun nieuwsgierigheid aan te wakkeren. Zo verstop ik de instrumenten ergens en dan moeten ze aan het geluid raden wat het is. Of ik laat zien dat ik als juf ook erg mijn best moet doen om enkele tonen uit een trompet te krijgen. Dat vinden ze geweldig en verlaagt de drempel om alles uit te proberen. Op die manier maak je ze leergierig en zorg je ervoor dat ze de instrumenten willen ontdekken.”

Heb je een bepaalde missie met deze jonge kinderen?

“Voor mij is een les geslaagd als ze met blije koppies de deur uitgaan en ik het gevoel heb dat ze ook echt iets hebben geleerd. Ik let erop dat ik iedereen meekrijg en dat ze stuk voor stuk enthousiast raken. Je wilt toch graag dat het vlammetje aangaat voor een muziekinstrument bespelen, zodat ze ontdekken welk instrument bij ze past. Daarin is samen zingen en samenspel heel belangrijk. Want door met elkaar contact te maken in muziek, ervaren ze dat geluksgevoel en spelplezier. Samen klinkt het nog mooier dan alleen. En ze hebben aandacht en respect voor elkaar.”

Hoe zou jij jezelf als docent omschrijven?

“Ik ben niet streng of belerend, maar creëer juist een gezellige en open sfeer. Rondrennen, bijvoorbeeld bij de peuterlessen, is helemaal prima. In mijn hoofd heb ik de grote lijnen van de lessen heel scherp, maar ik kijk altijd naar wat de groep nodig heeft. Vanwege mijn achtergrond als muziektherapeut kan ik een groep snel doorgronden. Mijn lessen volgen de kinderen en niet andersom, zodat ze echt aanhaken. Ik vind het fantastisch om te zien dat diezelfde rondrennende peuters na een paar lessen ineens meezingen of op tijd meeklappen.”

Wat zijn voor jou memorabele momenten in het lesgeven?

“Het mooie van Scholen in de Kunst is de diversiteit die er geboden wordt. Bijvoorbeeld ons kinderkoor Bubbels waar kinderen aan mee kunnen doen. En onlangs bezochten we met de leerlingen van de cursus Muziekfabriek het Jeugdorkest en mochten de kinderen met wat instrumenten even meespelen. Daartussen staan en meedoen was zo’n geweldige ervaring voor ze. Dat is echt een mooie toevoeging.”

Achtergrond

Iris de Vries geeft de cursussen Muziekfabriek, Kleuters ontdekken muziek en Peutermuziek in Leusden. Ook begeleidt ze het Bubbels Kinderkoor. Naast deze lessen werkt ze als muziektherapeut binnen enkele organisaties en bij gezinnen thuis. Ze volgde hiervoor de opleiding Vaktherapie Muziek aan de HAN in Nijmegen. Vervolgens studeerde ze Orthopedagogie aan de Universiteit Leiden. Iris is tevens actief als muziektherapeut bij Stichting Papageno voor kinderen met autisme. 

Toon meer docenten