Maak hier je keuze

Online pianoworkshop Pianoles Pianoles pop

Een nieuwe techniek voor gevorderde pianisten en docenten

Wil jij je pianotechniek verbeteren en vrijer spelen? In deze online workshop werk je in zes interactieve lessen aan betere controle, soepelere bewegingen en een helderder klank. Alles vanachter je eigen piano, met begeleiding van een ervaren docent.

De focus ligt op de fysieke kant van het pianospel. Je leert hoe vingers, handen, armen en romp samenwerken voor een vloeiende techniek. Dit helpt je sneller spelen, regelmatige loopjes creëren en octaafspel moeiteloos uitvoeren. Ook verbeter je je klank en ontdek je nieuwe muzikale mogelijkheden.

Wat leer je?

• Betere technieken voor legato, leggiero en staccato.
• Efficiënt bewegen voor soepele en snelle loopjes.
• Octaafspel en dynamische controle.
• Een beter contact met de toets en meer helderheid in de klank.

De workshop is gebaseerd op de bekende methode van Alan Fraser en aangepast door Hans van Ham. Met invloeden van Feldenkrais en Tai Chi krijg je oefeningen die niet alleen je techniek verbeteren, maar ook fysieke klachten kunnen verlichten.

Waarom kiezen voor deze cursus?

• Online lessen: volg de lessen achter je eigen piano.
• Direct toepasbare technieken: verbeter je spel vanaf de eerste les.
• Ruimte voor persoonlijke vragen en feedback.
• Geschikt voor pianodocenten die hun leerlingen beter willen begeleiden.

Voor wie?

Deze workshop is voor gevorderde pianisten en pianodocenten die meer controle, klankvariatie en technische vrijheid willen. Ook als je fysieke klachten ervaart, zijn de oefeningen waardevol.

Praktische informatie

• Zes online lessen met ruimte voor jouw vragen.
• Na inschrijving ontvang je alle details over de lessen en eventuele voorbereidingen.

Doe mee!

Speel vrijer en beter. Schrijf je vandaag nog in voor deze unieke pianoworkshop.


Mogelijkheden

  • Type Groepsles
  • Leeftijd 12-20 jaar, 21+ jaar
  • Docent Hans van Ham
  • Prijs

    Jongeren € 75,00 (6 lessen)

    Volwassen € 75,00 (6 lessen)

  • Bekijk alle mogelijkheden

Veelgestelde vragen

Wat leer ik precies tijdens deze cursus?

Je leert om zowel de kracht als de gevoeligheid van je hand en vingers te ontwikkelen en je wordt je ervan bewust dat het hele lichaam betrokken is het bij het spelen. Sommige oefeningen zijn gericht op de structuur van de hand, andere meer op het sensorische aspect.

Is de cursus geschikt voor mijn speelniveau?

Van deze cursus gebruik je vooral de onderdelen die je in je eigen spel kunt toepassen, ongeacht je niveau. Het is wel praktisch als je al enigszins gevorderd bent.

Hoe werkt de online setting? Is er persoonlijke begeleiding?

De lessen vinden plaats via Zoom, waarvoor je een link ontvangt. Elke deelnemer doet de oefeningen tijdens de les achter zijn of haar eigen piano. Door je eigen microfoon uit te zetten kan iedereen ongestoord spelen. Tussendoor is er steeds gelegenheid om vragen te stellen en opmerkingen te maken. De docent kijkt af en toe via Gallery View naar de verrichtingen van de cursisten om zodoende feedback te kunnen geven of zaken te kunnen verhelderen.

Kan ik de lessen terugkijken als ik een keer niet kan?

Ja, elke les wordt opgenomen en op YouTube geplaatst. Je ontvangt hier na iedere les een link van.

Welke materialen of voorbereidingen zijn nodig?

Voorbeeldstukken krijg je van tevoren toegestuurd. Je wordt ook uitgenodigd om zelf repertoire te zoeken waar je de technieken kunt toepassen. Dat kunnen natuurlijk ook stukken zijn die je eerder hebt gespeeld.

Kan ik de technieken ook gebruiken om mijn leerlingen beter les te geven?

Zeker! De functionele bewegingen, de taal en de gebruikte beeldspraak geven je gereedschap om veel voorkomende problemen bij leerlingen op te lossen en te voorkomen.

Wat als ik fysieke klachten heb? Wordt daar rekening mee gehouden?

Ja, de cursus is bedoeld om een gezonde techniek op te bouwen. In geval van klachten maak je de beweging kleiner, lichter of alleen in je voorstelling. 

Onze docenten

Hans van Ham

Meer info

Hans van Ham

‘Als leerlingen genieten van wat ze zelf kunnen…’

Achtergrond

• Hans studeerde klassiek piano (docerend en uitvoerend musicus) aan het Conservatorium in Utrecht, bijvak lichte muziek en jazz.
• Hij geeft sinds 1992 les bij Scholen in de Kunst, aan kinderen en volwassenen.
• Als uitvoerend musicus speelt Hans vooral graag samen, in duo-bezetting of met grotere ensembles. Hij heeft veel affiniteit met 20e -eeuwse muziek en speelt vaak nieuw gecomponeerde stukken. Als middelbare scholier speelde hij ook in popbandjes, later in jazzcombo’s. 

Als docent

‘Speelplezier en de ervaring dat muziek maken de mooiste hobby is die er bestaat – dat wil ik mijn leerlingen bijbrengen! Hoe ik dat doe? Ik reik mijn leerlingen een zo breed mogelijk repertoire aan en probeer ze de vaardigheden bij te brengen om dat te kunnen spelen. Daarbij ben ik doelgericht en positief. Ik ben een allround docent door mijn ervaring met zowel klassieke muziek als pop- en jazzmuziek. Verder werk ik ook graag met talentvolle leerlingen. In de loop van de jaren zijn enkele leerlingen van mij uiteindelijk naar het conservatorium gegaan.’ 

De pianoles

‘Bij de jongsten begin ik met liedjes, zonder ze meteen noten te leren lezen. Door zingen, bewegen en klappen, krijgen de kinderen besef en gevoel voor toonhoogte, maat en ritme. Daarna lukt het spelen van de liedjes op de piano heel makkelijk. We gebruiken vaak het hele klavier, van laag tot hoog. Ook spelen we samen en al gauw spelen leerlingen ook met twee handen. 

Uiteraard kan een leerling ook direct beginnen met notenlezen. Ik kies per leerling de meest geschikte methode en vul die aan met losse (samenspel)stukken. Natuurlijk houd ik ook rekening met de voorkeur van de leerling, bijvoorbeeld in de keuze voor klassieke of lichte muziek.

Bij alle leerlingen besteed ik veel aandacht aan de ontwikkeling van motoriek en speeltechniek, met behulp van oefeningen en etudes. Dat vinden de meesten leuk om te doen!’

Samenspelen

‘Piano is een solistisch instrument en ik vind het belangrijk dat leerlingen daar af en toe even uitbreken door samen te spelen. Ik speel zelf veel met hen, maar regel ook projecten voor pianisten met elkaar of met andere instrumentalisten. Ze leren luisteren naar elkaar en verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen partij ten opzichte van de ander. Dat motiveert en natuurlijk is de gezelligheid ook stimulerend.’ 

Oefenen

‘Op les oefenen we eigenlijk zoals leerlingen dat thuis ook moeten doen, zodat ze merken hoe snel ze zichzelf iets eigen kunnen maken. We herhalen tot het lekker loopt en hebben aandacht voor maat en ritme, tempo en dynamiek. Veel aandacht gaat uit naar de muzikale afwerking. Bij de jongsten vraag ik vaak aan ouders om bij de les te zitten zodat ze zien wat de bedoeling is en ze daar thuis op terug kunnen komen. Om goed vooruit te gaan met pianospelen is regelmatig oefenen belangrijk. Een vaste oefentijd helpt daarbij.’  

Geluksmomenten

‘Ik ben blij als leerlingen oppakken wat ik ze aanreik; dat een oplossing werkt, waardoor een leerling ervaart dat het spelen beter of makkelijker gaat. Geweldig ook als je merkt dat een stuk echt aanspreekt. Dan raken leerlingen gemotiveerd en genieten ze van de muziek en van wat ze zelf kunnen.’ 

Toon meer docenten