Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Maak hier je keuze

Online pianocursus gevorderden Pianoles Pianoles pop

Mogelijkheden

Type Groepsles
Leeftijd
6-20 jaar, 21+ jaar
Docent Hans van Ham

Prijs

Kind
€ 60,00 (6 lessen)
Jongeren
€ 60,00 (6 lessen)
Volwassen
€ 63,00 (6 lessen)

Bekijk alle mogelijkheden

Online pianocursus

Ben je een gemotiveerde amateurpianist of pianodocent die graag op een hoger niveau wil komen? Of merk je dat je soms tegen je pianistische grenzen aanloopt? Als aanvulling op je pianolessen bieden we je de mogelijkheid om online een aantal aanvullende technieklessen te volgen. Heb je pianoles bij een andere muziekschool? Ook dan ben je van harte welkom om mee te doen.

Je leert om de behendigheid op je instrument te vergroten door middel van oefeningen die je thuis, tijdens de online les, achter je eigen instrument kunt doen. De lessen zijn zo ingericht dat ze voor pianisten op verschillende niveaus zijn te gebruiken.

Onderwerpen die aan bod komen zijn: contact met de toets, legato-, leggiero- en staccato spel, snelle loopjes, regelmatigheid, heldere klank en octaven.

Tijdens de lessen is er veel aandacht voor houding en beweging. Je gaat ervaren dat vingers, hand, arm, schouders en romp nauw samenwerken, als één kinematische keten. Zo leer je als pianist om technische moeilijkheden te overwinnen en je ontdekt nieuwe mogelijkheden op het gebied van klank.

Als je je hebt ingeschreven ontvang je aanvullende informatie over de manier van inloggen en de eventueel voor te bereiden stukken.

Onze docenten

Hans van Ham

Meer info

Hans van Ham

‘Als leerlingen genieten van wat ze zelf kunnen…’

Achtergrond

• Hans studeerde klassiek piano (docerend en uitvoerend musicus) aan het Conservatorium in Utrecht, bijvak lichte muziek en jazz.
• Hij geeft sinds 1992 les bij Scholen in de Kunst, aan kinderen en volwassenen.
• Als uitvoerend musicus speelt Hans vooral graag samen, in duo-bezetting of met grotere ensembles. Hij heeft veel affiniteit met 20e -eeuwse muziek en speelt vaak nieuw gecomponeerde stukken. Als middelbare scholier speelde hij ook in popbandjes, later in jazzcombo’s. 

Als docent

‘Speelplezier en de ervaring dat muziek maken de mooiste hobby is die er bestaat – dat wil ik mijn leerlingen bijbrengen! Hoe ik dat doe? Ik reik mijn leerlingen een zo breed mogelijk repertoire aan en probeer ze de vaardigheden bij te brengen om dat te kunnen spelen. Daarbij ben ik doelgericht en positief. Ik ben een allround docent door mijn ervaring met zowel klassieke muziek als pop- en jazzmuziek. Verder werk ik ook graag met talentvolle leerlingen. In de loop van de jaren zijn enkele leerlingen van mij uiteindelijk naar het conservatorium gegaan.’ 

De pianoles

‘Bij de jongsten begin ik met liedjes, zonder ze meteen noten te leren lezen. Door zingen, bewegen en klappen, krijgen de kinderen besef en gevoel voor toonhoogte, maat en ritme. Daarna lukt het spelen van de liedjes op de piano heel makkelijk. We gebruiken vaak het hele klavier, van laag tot hoog. Ook spelen we samen en al gauw spelen leerlingen ook met twee handen. 

Uiteraard kan een leerling ook direct beginnen met notenlezen. Ik kies per leerling de meest geschikte methode en vul die aan met losse (samenspel)stukken. Natuurlijk houd ik ook rekening met de voorkeur van de leerling, bijvoorbeeld in de keuze voor klassieke of lichte muziek.

Bij alle leerlingen besteed ik veel aandacht aan de ontwikkeling van motoriek en speeltechniek, met behulp van oefeningen en etudes. Dat vinden de meesten leuk om te doen!’

Samenspelen

‘Piano is een solistisch instrument en ik vind het belangrijk dat leerlingen daar af en toe even uitbreken door samen te spelen. Ik speel zelf veel met hen, maar regel ook projecten voor pianisten met elkaar of met andere instrumentalisten. Ze leren luisteren naar elkaar en verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen partij ten opzichte van de ander. Dat motiveert en natuurlijk is de gezelligheid ook stimulerend.’ 

Oefenen

‘Op les oefenen we eigenlijk zoals leerlingen dat thuis ook moeten doen, zodat ze merken hoe snel ze zichzelf iets eigen kunnen maken. We herhalen tot het lekker loopt en hebben aandacht voor maat en ritme, tempo en dynamiek. Veel aandacht gaat uit naar de muzikale afwerking. Bij de jongsten vraag ik vaak aan ouders om bij de les te zitten zodat ze zien wat de bedoeling is en ze daar thuis op terug kunnen komen. Om goed vooruit te gaan met pianospelen is regelmatig oefenen belangrijk. Een vaste oefentijd helpt daarbij.’  

Geluksmomenten

‘Ik ben blij als leerlingen oppakken wat ik ze aanreik; dat een oplossing werkt, waardoor een leerling ervaart dat het spelen beter of makkelijker gaat. Geweldig ook als je merkt dat een stuk echt aanspreekt. Dan raken leerlingen gemotiveerd en genieten ze van de muziek en van wat ze zelf kunnen.’ 

Toon meer docenten