Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Maak hier je keuze

Kleuters ontdekken muziek Muziekfabriek, kinderen

Muziekoriëntatie

De cursussen Muziekoriëntatie zijn al een echte opstap naar het leren spelen van een instrument. Door samen te zingen, dansen, springen en op instrumenten spelen raken de kinderen vertrouwd met allerlei instrumenten. Ook trainen ze hun gevoel voor ritme en leren ze improviseren en bewegen op muziek. Spelenderwijs ontwikkelen ze hun gehoor, maat- en ritmegevoel en hun muzikale geheugen. Voor de jongste kinderen uit groep 1 & 2 is er de cursus Kleuters ontdekken muziek, voor de kinderen uit groep 3 t/m 5 is er de Muziekfabriek.

De cursussen muziekoriëntatie - ook wel Algemene Muzikale Vorming (AMV) genoemd- zijn de ideale basis om een instrument te leren bespelen. Kinderen leren noten lezen en spelen op instrumenten zoals trommels, bekkens en xylofoon. Ze maken kennis met de verschillende muziekinstrumenten waar ze later les in kunnen krijgen.

Bij de cursussen Muziekoriëntatie is de basisschoolgroep waar je kind zit leidend voor plaatsing in de cursus. Twijfel je welke keuze je moet maken, gezien de leeftijd van je kind, neem dan contact op met onze klantenservice.


Onze docenten

Tessa van der Knaap

Meer info

Tessa van der Knaap

'Als kinderen het naar hun zin hebben, ben ik ook blij'

Tessa van der Knaap is als muziek- en zangdocent vooral gespecialiseerd in het jongere kind. Met veel enthousiasme krijgt ze iedereen aan het zingen en muziek maken.

Aan welke doelgroep geef jij les?

“Ik geef muziekles aan peuters en kleuters en aan kinderen tussen de 6 en 8 jaar en daarnaast begeleid ik het kinderkoor. Ik richt me dus momenteel op het jongere kind. Dat heb ik in mijn studies al als specialiteit gehad.”

Wat is het effect van muziekles voor het kind?

“Muziek is iets magisch. Zingen is een echte uitlaatklep voor kinderen – voor volwassenen trouwens ook. Het is ontspannend, plezierig en een heel andere taal. Daarbij zie je dat het kinderen ook helpt bij hun taal-, spraak-, motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling. Omdat ik daar een scherp oog voor heb, verweef ik dat op een speelse manier in de les.”

Wat valt op aan jouw lessen?

“Ik werk vaak met een actueel thema waar kinderen zich in kunnen herkennen. Zo werken we met appeltjes in de herfst – dan neem ik een bak met gele en rode ballen mee waarmee we spelen. Of ik lees voor uit een prentenboek over de herfst voor de kleuters waar ik een muziekactiviteit aan hang. Alles draait om het plezier en intrinsieke motivatie.”

Wat vind je belangrijk in de les?

“Als docent vind ik het fijn dat de kinderen plezier hebben en dat ze het liefst spelenderwijs muziek leren maken. Op die manier blijft het leuk en betekenisvol. Als kinderen het naar hun zin hebben, ben ik ook blij. Omdat ik pedagogisch onderlegd ben, voel ik situaties goed aan. Dat zorgt ervoor dat ik een fijne connectie kan maken met de kinderen.”

Wist je dit al over Tessa?

Tessa was hiervoor basisschooljuf en zelf zong ze altijd al uit volle borst. Ook is ze dol op dansen.

Achtergrond

Tessa van der Knaap werkte lange tijd als basisschooldocent, waarbij ze muziek en zang altijd al integreerde in de lessen. Tot ze besloot zich helemaal te richten op muziekles geven. Tessa studeerde Pedagogiek aan de Hogeschool Inholland in Amsterdam en deed daarna de Pabo aan de Hogeschool Utrecht. Ze studeert momenteel Docent Muziek aan Artez Hogeschool voor de Kunsten in Zwolle. Voorheen gaf ze ook lessen musicaldans.

Christine Vermeulen

Meer info

Christine Vermeulen

‘Het stikt van de geluksmomentjes!’

Achtergrond
• Christine studeerde Muziektherapie en haalde daarna haar lesbevoegdheid als docent muziek
• Vanaf 2001 is ze verbonden aan Scholen in de Kunst 
• Christine geeft Muziekfabriek voor kinderen en ukelele-les voor volwassenen en kinderen
• Vanuit Scholen in de Kunst is ze docent muziek op verschillende basisscholen 
• In haar vrije tijd speelt Christine viool in een folk-punkband 

Als docent
‘Als ik iets van mezelf weet, is het dat ik ongelofelijk enthousiast ben, soms worden de kinderen in mijn groepslessen daar helemaal vrolijk-hieperdepiep van. Dan spreek ik mezelf soms even toe: rustig aan! Ik wil de kinderen zo graag laten ervaren hoeveel plezier je kunt hebben met muziek maken – hoe leuk het is om met elkaar te zingen, te spelen. Ik weet dat ik dan stiekem ook een heleboel andere dingen bij ze trigger. Ze leren bijvoorbeeld tegenstellingen in muziek herkennen zoals hoog-laag, kort-lang, hard-zacht, maat-ritme, zolang zij maar het gevoel hebben dat ze lol hebben in het muziek maken.’  

Muziekfabriek
‘Ik zorg voor veel afwisseling in de les, zodat ik de kinderen steeds trigger om erbij te blijven. Ik zing veel, ik laat ze zelf dingen verzinnen, muziekjes componeren, en soms geef ik een beetje theorie en we beginnen met noten leren lezen. Ik neem altijd een instrument mee waar we naar kijken en luisteren. We eindigen meestal met een muzikaal spelletje.’  

Ukelele-les
‘Ukelele wordt vaak gekozen door volwassenen die graag een instrument willen leren bespelen. Het is een toegankelijk instrument, waarmee je jezelf zingend kunt begeleiden en in korte tijd al echt muziek kunt maken. De ukelele-lessen zijn vooral in groepsverband in periodes van vijf weken. Maar ik heb ook individuele cursisten, voor korte of langere tijd. Het leuke is dat je in een aantal weken al veel kunt bereiken! Je redt jezelf al snel met een paar akkoorden. Er zijn bijvoorbeeld basisschooldocenten, die met de ukelele in hun klas kinderliedjes willen zingen en dat lukt wel na zeven weken. Het gaat voor mij ook hier om de lol van het muziek maken. Het is zo leuk om jezelf op deze manier te kunnen uiten. Mijn enthousiasme slaat over op andere mensen en dan hoop ik, juist bij volwassenen, dat ze zich vrij voelen. En dan gewoon, hup, gaan! Zingen, spelen! Wat maakt het uit wat anderen denken?!’  

Geluksmomentjes…
‘Het stikt van de geluksmomentjes! Bij de kinderen bijvoorbeeld: als we iets maken met elkaar en het klinkt te gek, en ik zie de kinderen met rode wangen van plezier – daar word ik zielsgelukkig van. Of als ik ze in groepjes laat samenwerken en ze tillen elkaar naar een hoger plan. En aan het eind van het jaar hebben we een optreden met de kinderen van de Muziekfabriek. Dan staan ze allemaal op het podium, de ouders glimmend in de zaal, dan ben ik zo trots!’

Anne Marije van den Toren

Meer info

Anne Marije van den Toren

'Jonge kinderen zingen zo puur en durven eigenlijk alles'

Wat vind je mooi aan het vak zangmuziekdocent?

“Het fijnste aan mijn vak is dat ik de hele dag met muziek bezig kan zijn. Ik zing al zo lang als ik me kan herinneren. Zingen is iets heel vanzelfsprekends voor me, het is een mooie manier om me te uiten en om emoties te tonen. Ik heb lang getwijfeld wat ik wilde doen: of het conservatorium of toch de Pabo. Als muziekdocent komt alles mooi samen. Ik werk met volwassenen maar ook veel met kinderen en alles draait om muziek. Dat vind ik heel prettig.”

Welke muziekvorm heeft je persoonlijke voorkeur?

“Als ik zou moeten kiezen, want ik houd van heel veel stijlen, dan zou ik zeggen: meerstemmig zingen. Dat doe ik bijzonder graag omdat het zo uitdagend is om een mooie verbinding te maken tussen de verschillende stemmen. Op dit moment richt ik me minder op het uitvoeren, want al mijn tijd en energie gaat op aan lesgeven. Al zing ik nog wel in een klassiek koor.”

Heb je een bepaalde lesmethode die je inzet?

“Vooral bij de koorlessen heb ik een duidelijke structuur, als dirigent ben je iets meer bepalend dan bij andere groepslessen. Maar verder zijn mijn lessen, zowel bij de kinderen als volwassenen, zeer speels. Ik zet vaak spelletjes in en bedenk grappige oefeningen. Ik kan heel spontaan bij een woord ineens een liedje gaan zingen. Verder bewegen we veel en vind ik humor belangrijk. Zingen is een hobby voor mensen en dan wil je wel dat ze er veel plezier aan beleven. Ik zorg dan ook voor een fijne sfeer.”

Is het belangrijk om naar een optreden toe te werken?

“Ik ben best ambitieus en geef soms stukken waarvan ik achteraf denk: wellicht was dit iets te hoog gegrepen. Maar daarmee zorg je er wel voor dat cursisten ineens stappen zetten. Net als bij voorstellingen. Richting de kerstperiode werken we echt toe naar diverse optredens en de extra focus die dan ontstaat, zorgt ervoor dat cursisten ineens flink vooruitgaan. Geweldig!”

Wat vind je zelf leuk om te merken bij leerlingen?

“Mooie momenten vind ik die keren dat de wat meer verlegen kinderen ineens uit hun schulp kruipen. Ook beleef ik veel plezier aan de jongere kinderen van een jaar of zes, zeven. Zij zingen zo puur en durven eigenlijk alles, ze ervaren nog geen gêne. Dat is dan weer anders bij het Pop- & Jazzkoor, zij kunnen allemaal al prima zingen, maar denken soms te veel na. Dan is de uitdaging: vooral doen! Wanneer ik dan merk dat cursisten ineens thuis meer oefenen, waardoor ze met sprongen vooruitgaan, dan maak je mij gelukkig.”

Wist je dit al over Anne Marije?

Toen ze jonger was heeft ze een jaar gewerkt als au pair in Engeland, vlakbij Londen.

Achtergrond

Anne Marije van den Toren groeide op in Veenendaal, waar ze eens heeft opgetreden bij een klassiek openluchtconcert. Na de middelbare school volgde ze aan de HKU in Utrecht de opleiding tot Muziekdocent. Al gauw gaf ze lessen aan diverse groepen: vooral zang- en koorlessen. Die lessen geeft ze bij Scholen in de Kunst, maar ook bij Stichting de Gooische Muziekschool in Bussum en bij Zangschool Utrecht. Ze rondde ook de opleiding tot Universal Voice af. 

Bekijk hier een optreden van Anne Marije!

Toon meer docenten