Zin in een ontspannende vrolijke activiteit met je dreumes of peuter? Dat kan bij onze Muziekschool. We bieden Muziekles voor de kleintjes aan, cursussen die jij als ouder, grootouder of verzorger, samen met je kindje doet. Afhankelijk van de leeftijd van je kindje kies je voor Muziek op Schoot of Peutermuziek. Jullie gaan samen zingen, experimenteren met klanken en muziek maken met speelgoed en andere voorwerpen. Je speelt samen op muziekinstrumenten die geschikt zijn voor de leeftijd van je kind. Het plezier van samen muziek maken staat voorop!
Door al op jonge leeftijd muzikaal actief te zijn, ontwikkelt je kind het muzikale gehoor. Een prima voorbereiding op eventuele muziekles later. Bovendien blijkt uit onderzoek dat muziek maken met jonge kinderen een positief effect heeft op de sociale en emotionele ontwikkeling van je kind. En je hebt ook nog eens een gezellig, knus uurtje samen, dat de band tussen jullie verstevigt.
Deze cursussen zijn voor kinderen vanaf ongeveer 1,5 t/m 4 jaar, samen met een (groot-)ouder of begeleider. Twijfel je over de juiste groep voor jouw kindje, neem dan gerust contact op met onze klantenservice.
'Mijn lessen zitten altijd vol verrassingen'
“Ik hou erg van de dynamiek van deze cursus, waarbij ouders (en een enkele oma) en jonge kinderen meedoen. Na een les kom ik altijd weer blij thuis. Het contact met de kleintjes geeft zoveel energie. Ik doe het dan ook met ongelooflijk veel enthousiasme. Verder is het leuk om te merken hoe snel ze dingen oppakken. Soms ben ik zo onder de indruk als een dreumes ineens exact op de maat meeklapt en op het goede moment stopt. In de lessen hebben we veel lol en maken we van alles mee.”
“Mijn lessen zitten altijd vol verrassingen. Uiteraard heb ik een helder beeld voor ogen wat ik aan bod wil laten komen in de cursus, al ontstaan de lessen vrij organisch. Dat moet ook wel, want de kinderen hebben een korte concentratieboog. Het inspelen op wat de kinderen op dat moment nodig hebben, is belangrijker dan het voorbereidde programma. Ik bied veel verschillende instrumenten aan: ze leren onder andere wat hard en zacht is, hoe te starten en te stoppen. De les zitten vol spelelementen binnen een vaste structuur. Zo start en eindig ik altijd met Hup het haasje, een knuffeltje waar de kinderen dol op zijn. En als het te druk wordt dan pak ik mijn fluit en komen alle kinderen als vanzelf terug naar hun plekje – dat is zo’n magisch moment. Dan keert de rust en de focus weer terug.”
“Dat is vooral leuk, al die levenslust waarmee jonge kinderen de wereld ontdekken. Ik geef ze graag die speelruimte en moedig ouders ook aan ‘de regels’ een beetje los te laten. Het is namelijk prima als de kinderen bewegen en lekker dansen. De les gaat over het prikkelen van alle zintuigen en het goed ontwikkelen van motorische en cognitieve gebieden, zoals taal en concentratie. Al die componenten zitten verpakt in muzikale oefeningen. Je ziet gaandeweg de cursus de kinderen letterlijk groeien, niet alleen op het gebied van muziek, maar bijvoorbeeld ook qua bewegen. Ze komen kruipend binnen en ineens lopen ze. Geweldig! Daar maken we dan dankbaar gebruik van, door loopliedjes te doen, al dan niet aan de hand van hun ouder of verzorger. Zo help je ze om zich verder te ontwikkelen.”
“Zelf vind ik het prettig als er een harmonieuze, liefdevolle sfeer heerst in de les. Het allerbelangrijkste vind ik dat ouder en kind zich veilig en op hun gemak voelen. Ik zal dus niet snel streng optreden, maar voel de sfeer aan en sluit aan bij wat ik zie bij een peuter en soms ook bij de ouder. Het is echt een samenspel, waarin plezier bovenaan staat. Zelf ben ik creatief en flexibel, ik kan makkelijk schakelen. Ik leg niets op, laat alles heel vrij. Dat zorgt voor veel enthousiasme bij ouder en kind. Heel bijzonder om te doen.”
Ze danst graag en doet een cursus stijldansen met haar vriend. Ze is vooral dol op Latijns-Amerikaanse dansen zoals de Cha Cha en de Jive.
Roos Smink volgde als kind haar eerste fluitlessen ook bij Scholen in de Kunst. Zelf geeft ze muziekles aan peuters en kleuters. Verder is ze te horen als (dwars)fluitiste in diverse kamermuziekensembles en richtte met bevriende musici het Amersfoorts Blazers Collectief (ABC) op. Ze speelt ook geregeld fluit en/of piccolo in muziektheaterstukken en symfonieorkesten. Daarnaast is ze werkzaam als orthopedagoog.
'Als kinderen het naar hun zin hebben, ben ik ook blij'
Tessa van der Knaap is als muziek- en zangdocent vooral gespecialiseerd in het jongere kind. Met veel enthousiasme krijgt ze iedereen aan het zingen en muziek maken.
“Ik geef muziekles aan peuters en kleuters en aan kinderen tussen de 6 en 8 jaar en daarnaast begeleid ik het kinderkoor. Ik richt me dus momenteel op het jongere kind. Dat heb ik in mijn studies al als specialiteit gehad.”
“Muziek is iets magisch. Zingen is een echte uitlaatklep voor kinderen – voor volwassenen trouwens ook. Het is ontspannend, plezierig en een heel andere taal. Daarbij zie je dat het kinderen ook helpt bij hun taal-, spraak-, motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling. Omdat ik daar een scherp oog voor heb, verweef ik dat op een speelse manier in de les.”
“Ik werk vaak met een actueel thema waar kinderen zich in kunnen herkennen. Zo werken we met appeltjes in de herfst – dan neem ik een bak met gele en rode ballen mee waarmee we spelen. Of ik lees voor uit een prentenboek over de herfst voor de kleuters waar ik een muziekactiviteit aan hang. Alles draait om het plezier en intrinsieke motivatie.”
“Als docent vind ik het fijn dat de kinderen plezier hebben en dat ze het liefst spelenderwijs muziek leren maken. Op die manier blijft het leuk en betekenisvol. Als kinderen het naar hun zin hebben, ben ik ook blij. Omdat ik pedagogisch onderlegd ben, voel ik situaties goed aan. Dat zorgt ervoor dat ik een fijne connectie kan maken met de kinderen.”
Tessa was hiervoor basisschooljuf en zelf zong ze altijd al uit volle borst. Ook is ze dol op dansen.
Tessa van der Knaap werkte lange tijd als basisschooldocent, waarbij ze muziek en zang altijd al integreerde in de lessen. Tot ze besloot zich helemaal te richten op muziekles geven. Tessa studeerde Pedagogiek aan de Hogeschool Inholland in Amsterdam en deed daarna de Pabo aan de Hogeschool Utrecht. Ze studeert momenteel Docent Muziek aan Artez Hogeschool voor de Kunsten in Zwolle. Voorheen gaf ze ook lessen musicaldans.
Mr. Right legt het uit
maak een eigen mummielied
we zijn trots op ze
De prijs van muziekles hangt af van de lessoort (individueel of groep), de lesduur, het type instrument etc.
Bekijk de tarieven >
Als het lesgeld te hoog voor je is, kun je een aanvraag bij één van de fondsen indienen. Wil je weten of je in aanmerking komt?
Lees de voorwaarden >
Ja, bij de groepslessen voor kinderen t/m 6 jaar zijn de instrumenten in het lokaal aanwezig. Kinderen die voor het eerst met een instrument beginnen, kunnen het eerste jaar een instrument huren. Je hoeft dus niet meteen zelf een instrument aan te schaffen.
Lees meer>
Bij de groepslessen voor dreumesen, peuters en kleuters komt het notenschrift. Bij Muziekfabriek (vanaf 6 jaar) krijgen kinderen les in noten. Wil of kan jouw kind geen noten lezen? Dan hebben we altijd wel een oplossing.
Bij Scholen in de Kunst zijn tal van momenten gedurende het jaar waarop kinderen kunnen kennismaken met instrumenten en deze zelf kunnen uitproberen. Bijvoorbeeld tijdens een instrumentenmarkt. Het hele jaar door zijn gratis proeflessen mogelijk. Direct na de zomervakantie vindt de Proefweek plaats: hét moment om zoveel mogelijk uit te proberen.
Houd bij het kiezen rekening met de leeftijd/grootte van je kind en de aanschafkosten. Deze kunnen per instrument enorm verschillen.