'Een goede improvisatieles knettert van inspiratie'
“De meeste muzikanten leren hun instrument bespelen binnen het kader van een genre en bestaande stukken. In deze les krijg je juist ideeën en ingrediënten aangereikt om mee te spelen. Dat is heel anders en best spannend in het begin. Ineens maak je zelf keuzes en bepaal je wat er gaat klinken. Ik stimuleer cursisten om die ruimte te pakken en zelf invulling te geven aan een opdracht. Zo ontdek je je eigen manier van muziek maken, wat bij je past en hoe je je nog meer kunt uiten.”
“Mijn hele leven ben ik al met muziek bezig, mijn ouders musiceerden en ik speel vanaf mijn tiende viool. Toch koos ik eerst voor de opleiding dansexpressie. Als violist verdiepte ik mij vroeger in vele (folk-)muziekstijlen. Van Barok tot jazz, van Balkanstijlen tot Amerikaanse Bluegrassmuziek. Nu integreer ik zowel de stijlgevoeligheid en de vele verschillende muziekculturen, als de vrijheid die ik in de dans en bij Musician 3.0 ervaren heb tot eigen vormen van muziekles. Het is mijn missie om muzikale improvisatie voor instrumentalisten meer bekendheid te geven.”
“Wanneer de bekende kaders worden losgelaten, is dat even wennen. Maar als cursisten eenmaal de ingang ontdekken om hun eigen klankverlangen te volgen, worden ze er blij van. Je ziet ze groeien en opener worden, ook naar elkaar. Muziekimprovisatie wakkert creativiteit aan, het is een smeuïge en sappige manier van muziek maken. Uitdagend, prikkelend en vooral heel leuk om te doen. Cursisten voelen zich vrijer op hun instrument, en dat zorgt voor levendig samenspel en veel plezier en contact. Soms knettert het van inspiratie. Wie wil dat nu niet ervaren?”
“Ik ben heel enthousiast en houd van een sfeer creëren van openheid en spontaniteit. Speelsheid, humor en aanmoediging vind ik belangrijk. De ruimte om eigenwijs te zijn en iets van jezelf te delen. Dat heeft ook te maken met mijn achtergrond in de folkmuziek. Die losse, vrije manier van spelen neem ik als vertrekpunt. De uitdaging in mijn les is om een paar akkoorden of een melodie met een eigenaardige eigenschap uit elkaar te trekken, zodat leerlingen die kunnen omvormen tot iets nieuws. Dat doen ze met hun fantasie en op hun eigen manier. Elkaar vervolgens feedback en respons geven, zorgt ervoor dat je nieuwe dingen over jezelf leert. Ze ontdekken hun eigen muziek en daar word ik heel blij van.”
Haar ultieme vakantiegevoel is op een rots in een rivier zitten en kijken hoe het water over de stenen stroomt.
Renske Velthuis geeft les in folkfiddle, improvisatie en het creëren van eigen muziek. Zij voltooide de Master Musician 3.0 aan het Utrechts Conservatorium, naast de opleiding Docent muziek en Docent dansexpressie en internationale dans. Ze was jarenlang muziekdocent aan de Hogeschool Utrecht en muziek-en dansdocent in het basisonderwijs. Ze dirigeerde diverse koren en leidt het Folkorkest Amersfoort.