Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Mogelijkheden

Type Groepsles
Leeftijd 21+
Docent Renske Velthuis

Locaties

Eemhuis
Donderdag
Avond

Prijs

Volwassen
vanaf € 133,00 (10 lessen)

Bekijk alle mogelijkheden

Muziekimprovisatie beginners, 21+

Speel je altijd van bladmuziek en heb je de wens om ook spontaan op je gehoor mee te kunnen spelen in een folkband-achtige setting? Dan is de cursus Muziekimprovisatie precies wat je zoekt!

Wat is Muziekimprovisatie?


Bij improvisatie maak je muziek zonder uitgewerkte afspraken of bladmuziek. Het muziekstuk ontstaat in het samenspel van de muzikanten. Je creëert een gezamenlijke muzikale taal in een spannend en creatief proces. De uitkomst valt niet te voorspellen; het is ‘zoeken naar’, ‘werken aan’ en vaak ook gewoon, ‘wachten op’ dat magische moment.

De lessen


In de lessen benaderen we improvisatie op een open manier en werken we met verschillende genres. We nemen bijvoorbeeld een bestaand nummer en gaan dat spelen op een losse, speelse manier – zonder bladmuziek. Zo leer je je weg vinden in het nummer door te luisteren en de vorm te herkennen. 

Je krijgt uitleg over akkoorden waar je al spelend mee aan de slag gaat. Zo is improviseren geen wilde gok meer, maar leer je je klankbehoefte kennen en beweeg je je makkelijker in de toonsoort.

Je ontdekt stap voor stap deze manier van samenspelen; hoe je elkaar kunt aanvullen, welke rollen je met jouw instrument kunt innemen; speel je melodie, een solo, verzorg je het ritme of de harmonische bedding? Je ontwikkelt manieren om te variëren op een melodie, of een eigen tweede stem maakt, hoe je kunt spelen met wat het nummer te bieden heeft.

Waarom zou je kiezen voor een cursus Muziekimprovisatie?


> Je leert om je vrijer te bewegen op je instrument en om je eigen muzikale stem te vinden;
> je ontdekt de ruimte en het plezier die ontstaan bij deze manier van samen muziek maken;
> je leert goed luisteren naar je medemuzikanten en je ontwikkelt de creativiteit om daarop te reageren op je instrument;
> je leert al spelend contact te maken met je medemuzikanten en muzikaal te communiceren;
> je kunt meedoen met elk instrument, er zal akoestisch worden gewerkt.

Twijfel je nog of het wel bij je past, neem dan gerust contact op met onze klantenservice. Zij kunnen je vragen beantwoorden of je in contact brengen met de docent.

Onze docenten

Renske Velthuis

Meer info

Renske Velthuis

'Een goede improvisatieles knettert van inspiratie'

Wat moet ik me voorstellen bij muziekimprovisatie?

“De meeste muzikanten leren hun instrument bespelen binnen het kader van een genre en bestaande stukken. In deze les krijg je juist ideeën en ingrediënten aangereikt om mee te spelen. Dat is heel anders en best spannend in het begin. Ineens maak je zelf keuzes en bepaal je wat er gaat klinken. Ik stimuleer cursisten om die ruimte te pakken en zelf invulling te geven aan een opdracht. Zo ontdek je je eigen manier van muziek maken, wat bij je past en hoe je je nog meer kunt uiten.”

Hoe ben je bij deze vorm van muziekles gekomen?

“Mijn hele leven ben ik al met muziek bezig, mijn ouders musiceerden en ik speel vanaf mijn tiende viool. Toch koos ik eerst voor de opleiding dansexpressie. Als violist verdiepte ik mij vroeger in vele (folk-)muziekstijlen. Van Barok tot jazz, van Balkanstijlen tot Amerikaanse Bluegrassmuziek. Nu integreer ik zowel de stijlgevoeligheid en de vele verschillende muziekculturen, als de vrijheid die ik in de dans en bij Musician 3.0 ervaren heb tot eigen vormen van muziekles. Het is mijn missie om muzikale improvisatie voor instrumentalisten meer bekendheid te geven.”

Hoe reageren cursisten op deze lessen?

“Wanneer de bekende kaders worden losgelaten, is dat even wennen. Maar als cursisten eenmaal de ingang ontdekken om hun eigen klankverlangen te volgen, worden ze er blij van. Je ziet ze groeien en opener worden, ook naar elkaar. Muziekimprovisatie wakkert creativiteit aan, het is een smeuïge en sappige manier van muziek maken. Uitdagend, prikkelend en vooral heel leuk om te doen. Cursisten voelen zich vrijer op hun instrument, en dat zorgt voor levendig samenspel en veel plezier en contact. Soms knettert het van inspiratie. Wie wil dat nu niet ervaren?”

Wat voor soort docent ben je?

“Ik ben heel enthousiast en houd van een sfeer creëren van openheid en spontaniteit. Speelsheid, humor en aanmoediging vind ik belangrijk. De ruimte om eigenwijs te zijn en iets van jezelf te delen. Dat heeft ook te maken met mijn achtergrond in de folkmuziek. Die losse, vrije manier van spelen neem ik als vertrekpunt. De uitdaging in mijn les is om een paar akkoorden of een melodie met een eigenaardige eigenschap uit elkaar te trekken, zodat leerlingen die kunnen omvormen tot iets nieuws. Dat doen ze met hun fantasie en op hun eigen manier. Elkaar vervolgens feedback en respons geven, zorgt ervoor dat je nieuwe dingen over jezelf leert. Ze ontdekken hun eigen muziek en daar word ik heel blij van.”

Wist je dit al over Renske?

Haar ultieme vakantiegevoel is op een rots in een rivier zitten en kijken hoe het water over de stenen stroomt.

Achtergrond

Renske Velthuis geeft les in folkfiddle, improvisatie en het creëren van eigen muziek. Zij voltooide de Master Musician 3.0 aan het Utrechts Conservatorium, naast de opleiding Docent muziek en Docent dansexpressie en internationale dans. Ze was jarenlang muziekdocent aan de Hogeschool Utrecht en muziek-en dansdocent in het basisonderwijs. Ze dirigeerde diverse koren en leidt het Folkorkest Amersfoort.


Toon meer docenten