Heeft jouw kind net de eerste stap gezet met muziekles? Dan is de Groepsles beginners muziek een waardevolle en vooral zinvolle aanvulling:
• deze combinatie zorgt voor een optimale muzikale ontwikkeling;
• de lestijd wordt hierdoor aanzienlijk verlengd;
• net als bij sport levert twee keer per week muziekles veel meer op;
• en een leuk voordeel: de groepsles is gratis!
In deze groepsles ontdekken kinderen hoe je sámen muziek maakt. Ze leren luisteren, meebewegen en op elkaar reageren. Alles spelenderwijs. Met zang, ritme, klapspelletjes, beweging en natuurlijk hun eigen instrument.
De groepsles is geen gewone muziekles. Er wordt gezongen, bewogen, gelachen en ontdekt. In het begin ligt de nadruk op gevoel voor maat en ritme. We gebruiken spelletjes, liedjes en beweging om kinderen te helpen beter te luisteren. Daarna komt het instrument erbij.
Kinderen ontwikkelen hun muzikale gehoor én het plezier van samen iets maken. Het draait niet om prestaties, maar om ervaring. Daarom is de sfeer ontspannen, vrolijk en open. Ideeën van kinderen krijgen ruimte. En vaak ontstaan er nieuwe vriendschappen.
De groepsles is bedoeld voor jonge kinderen van 7 tot 10 jaar die net begonnen zijn met individuele muziekles. Of je kind nou blokfluit, piano, viool of een ander instrument speelt, deze groepsles is een feest van herkenning én vernieuwing.
Let op: voor beginnende violisten en cellisten is er zelfs een aparte groepsles.
De cursus bestaat uit twee blokken van tien lessen. Je kind volgt deze groepsles naast de individuele les.
• Start oktober: blok 1
• Start januari: blok 2 (ook voor instromers)
• een flinke impuls aan de muzikale ontwikkeling;
• meer zelfvertrouwen met het instrument;
• meer motivatie om te oefenen;
• nieuwe vriendjes, nieuwe energie;
• thuis muziek maken wordt leuker;
• en ja: het is gewoon gratis.
Heeft je kind individuele les bij de Muziekschool van Scholen in de Kunst? Dan kost deze groepsles je niets. Volgt je kind les bij een andere muziekschool? Grote kans dat deelname alsnog gratis is. Vraag het even na bij de klantenservice: klantenservice@scholenindekunst.nl en 033 467 34 73. Of loop langs de balie op de 4e verdieping in het Eemhuis.
Maandag Middag
Dinsdag Middag
Kinderen 6-12 vanaf € 224,00 (20 keer)
De groepsles is niet verplicht maar wel ten zeerste aan te raden. Het zorgt er namelijk voor dat kinderen zich muzikaal veelzijdiger kunnen ontwikkelen.
In de groepsles ontwikkelen kinderen spelenderwijs tal van muzikale vaardigheden, zoals pulse en ritme, innerlijk horen, muzieknotatie en luisteren naar elkaar enzovoort.
De groepsles is bedoeld voor kinderen die net zijn begonnen met individuele les op een instrument.
De lessen vinden plaats op maandag- of dinsdagmiddag van 17:00 - 18:00 uur.
De groepsles is geschikt voor alle kinderen. Er zijn twee docenten per groep aanwezig waardoor kinderen de aandacht krijgen die nodig is.
Het kan voorkomen dat een kind een les mist. De docenten helpen het kind dan om de volgende les weer aan te sluiten.
De muziekles voor beginners sluit af met een kleine presentatie voor ouders, vrienden en bekenden.
Bij de reguliere muziekles ligt het accent op de ontwikkeling op het instrument. De groepsles voor beginners vult aan met muzikale vaardigheden op het gebied van maat, ritme, melodie, klankvoorstelling, vorm en samenspelen. De combinatie zorgt voor een optimale muzikale ontwikkeling van het jonge kind.
‘Bij mij leer je musiceren van binnenuit’
‘Docent zijn betekent voor mij cursisten helpen muzikant te worden. Bij mij draait alles om speelplezier en positief leren. Ik laat cursisten graag zelf ontdekken. Zo worden het zelfstandige musici. Ik wil mensen graag helpen en vraag tijdens de les vaak wat ik kan doen om de ander verder te brengen. Mijn dag is goed als de leerling blij de les uit gaat.’
‘Als docent zocht ik naar een manier hoe je het beste de hoorn kunt leren bespelen. Die kennis vond ik tijdens de master muziekeducatie volgens Kodály, die uitgaat van auditief leren. Dat loste bij mij zoveel dingen op bij het hoorn spelen. Alles viel op z’n plek: zo had ik het ook willen leren. Daarna heb ik die aanpak vertaald naar mijn eigen hoornmethodiek voor beginnende leerlingen, waarin ze spelenderwijs een innerlijke klankvoorstelling voor de natuurtonen ontwikkelen. Het mooie is dat technisch het instrument leren bespelen en musiceren zo samenkomen.’
‘Voor mij is het belangrijk dat cursisten kunnen experimenteren en dingen kunnen uitproberen. Iemand die musiceert wil iets vertellen met zijn instrument aan de luisteraar. Dat leer je niet uit boekjes of door eindeloos noten te leren en toonladders te oefenen. Ik heb ontdekt dat het gaat om musiceren van binnenuit, wat wil zeggen dat je speels en met je gevoel het instrument volgt.’
‘In de les betekent dit dat ik samen met jongere leerlingen veel zing en ik ook luistervragen stel, zodat ze hun zogeheten ‘binnenoor’ ontwikkelen. We lopen door de ruimte, dansen, springen en doen muzikale spelletjes. Allemaal in een sfeer waarbij ze zich op hun gemak voelen. Naast opdrachten geven, ga ik graag in dialoog met de leerling. Zo ontdekken ze hun eigen ideeën en creativiteit. De leerling staat centraal; ik kijk echt naar wat iemand nodig heeft. Geen enkele les is hetzelfde, dat houdt het gevarieerd en interessant en past goed bij de tijdgeest.’
‘Ik vind het belangrijk dat cursisten heel breed worden opgeleid. Je wordt muzikant en dat doe je niet door alleen de techniek aan te leren. Het gaat om innerlijke klankvoorstelling, om zelf leren voelen en ervaren. Het effect hiervan is dat leerlingen de lessen leuk blijven vinden. Als je vanuit je gevoel speelt, ontstaat er vanzelf iets nieuws. Ze leren om zelf betekenis te geven aan hun muziek, maken eigen muzikale keuzes en kunnen zich daardoor muzikaal uitdrukken op hun instrument.’
Klaske heeft twee jonge golden retrievers, waar ze veel mee speelt, wandelt en die ze traint.
Klaske de Haan viel als 5-jarige al voor de hoorn als instrument, toen ze de fanfare voorbij zag komen. Na enkele jaren trompet begon ze als 12-jarige met hoorn spelen. Het warme geluid past bij haar. Ze studeerde hoorn aan de conservatoria van Groningen, Den Haag en Tilburg. En specialiseerde zich daarna in muziekeducatie en pedagogiek. Ze haalde vervolgens de Master Music Education according to the Kodály concept. Als hoornist werkte ze samen met diverse orkesten, waaronder het Residentie Orkest, het Radio Kamerorkest, het Nederlands Philharmonisch orkest, het Rotterdams Philharmonisch orkest en het Balletorkest. Ook speelde ze in diverse kamermuziekensembles.
‘Zo’n blij koppie dat elke week weer binnenkomt’