Meer plezier. Meer leren. Meer samen.

Heeft jouw kind net de eerste stap gezet met muziekles? Dan is de Groepsles beginners muziek een waardevolle en vooral zinvolle aanvulling: 

• deze combinatie zorgt voor een optimale muzikale ontwikkeling;
• de lestijd wordt hierdoor aanzienlijk verlengd;
• net als bij sport levert twee keer per week muziekles veel meer op;
• en een leuk voordeel: de groepsles is gratis! 




In deze groepsles ontdekken kinderen hoe je sámen muziek maakt. Ze leren luisteren, meebewegen en op elkaar reageren. Alles spelenderwijs. Met zang, ritme, klapspelletjes, beweging en natuurlijk hun eigen instrument.

Wat doen we in de les?

De groepsles is geen gewone muziekles. Er wordt gezongen, bewogen, gelachen en ontdekt. In het begin ligt de nadruk op gevoel voor maat en ritme. We gebruiken spelletjes, liedjes en beweging om kinderen te helpen beter te luisteren. Daarna komt het instrument erbij.

Kinderen ontwikkelen hun muzikale gehoor én het plezier van samen iets maken. Het draait niet om prestaties, maar om ervaring. Daarom is de sfeer ontspannen, vrolijk en open. Ideeën van kinderen krijgen ruimte. En vaak ontstaan er nieuwe vriendschappen.

Voor wie is deze cursus?

De groepsles is bedoeld voor jonge kinderen van 7 tot 10 jaar die net begonnen zijn met individuele muziekles. Of je kind nou blokfluit, piano, viool of een ander instrument speelt, deze groepsles is een feest van herkenning én vernieuwing.

Let op: voor beginnende violisten en cellisten is er zelfs een aparte groepsles.

Twee startmomenten

De cursus bestaat uit twee blokken van tien lessen. Je kind volgt deze groepsles naast de individuele les.

• Start oktober: blok 1
• Start januari: blok 2 (ook voor instromers)

Wat levert het op?

• een flinke impuls aan de muzikale ontwikkeling;
• meer zelfvertrouwen met het instrument; 
• meer motivatie om te oefenen;
• nieuwe vriendjes, nieuwe energie; 
• thuis muziek maken wordt leuker; 
• en ja: het is gewoon gratis.

Goed om te weten

Heeft je kind individuele les bij de Muziekschool van Scholen in de Kunst? Dan kost deze groepsles je niets. Volgt je kind les bij een andere muziekschool? Grote kans dat deelname alsnog gratis is. Vraag het even na bij de klantenservice: klantenservice@scholenindekunst.nl en 033 467 34 73. Of loop langs de balie op de 4e verdieping in het Eemhuis.

Mogelijkheden

  • Type Groepsles
  • Leeftijd groep 4-6
  • Docent Klaske de Haan, Brenda Klein
  • Locaties

    Eemhuis

    Maandag Middag

    Dinsdag Middag

  • Prijs

    Kinderen 6-12 vanaf € 224,00 (20 keer)

  • Bekijk alle mogelijkheden

Veelgestelde vragen

Is deze groepsles verplicht als mijn kind al individuele muziekles volgt?

De groepsles is niet verplicht maar wel ten zeerste aan te raden. Het zorgt er namelijk voor dat kinderen zich muzikaal veelzijdiger kunnen ontwikkelen. 

Wat leert mijn kind precies in deze groepslessen?

In de groepsles ontwikkelen kinderen spelenderwijs tal van muzikale vaardigheden, zoals pulse en ritme, innerlijk horen, muzieknotatie en luisteren naar elkaar enzovoort.

Moet mijn kind al een instrument kunnen bespelen om mee te doen?

De groepsles is bedoeld voor kinderen die net zijn begonnen met individuele les op een instrument.

Wanneer zijn de lessen?

De lessen vinden plaats op maandag- of dinsdagmiddag van 17:00 - 18:00 uur.

Is het ook leuk voor verlegen kinderen?

De groepsles is geschikt voor alle kinderen. Er zijn twee docenten per groep aanwezig waardoor kinderen de aandacht krijgen die nodig is.

Wat gebeurt er als mijn kind ziek is of een les mist?

Het kan voorkomen dat een kind een les mist. De docenten helpen het kind dan om de volgende les weer aan te sluiten.

Wordt er ook opgetreden aan het eind?

De muziekles voor beginners sluit af met een kleine presentatie voor ouders, vrienden en bekenden.

Wat is het verschil met een reguliere muziekles?

Bij de reguliere muziekles ligt het accent op de ontwikkeling op het instrument. De groepsles voor beginners vult aan met muzikale vaardigheden op het gebied van maat, ritme, melodie, klankvoorstelling, vorm en samenspelen. De combinatie zorgt voor een optimale muzikale ontwikkeling van het jonge kind. 

Onze docenten

Klaske de Haan

Meer info

Klaske de Haan

‘Bij mij leer je musiceren van binnenuit’

Hoe zou je jezelf willen omschrijven als docent?

‘Docent zijn betekent voor mij cursisten helpen muzikant te worden. Bij mij draait alles om speelplezier en positief leren. Ik laat cursisten graag zelf ontdekken. Zo worden het zelfstandige musici. Ik wil mensen graag helpen en vraag tijdens de les vaak wat ik kan doen om de ander verder te brengen. Mijn dag is goed als de leerling blij de les uit gaat.’

Je hebt een eigen lesmethode ontwikkeld, vertel!

‘Als docent zocht ik naar een manier hoe je het beste de hoorn kunt leren bespelen. Die kennis vond ik tijdens de master muziekeducatie volgens Kodály, die uitgaat van auditief leren. Dat loste bij mij zoveel dingen op bij het hoorn spelen. Alles viel op z’n plek: zo had ik het ook willen leren. Daarna heb ik die aanpak vertaald naar mijn eigen hoornmethodiek voor beginnende leerlingen, waarin ze spelenderwijs een innerlijke klankvoorstelling voor de natuurtonen ontwikkelen. Het mooie is dat technisch het instrument leren bespelen en musiceren zo samenkomen.’

Kun je vertellen hoe jij lesgeeft?

‘Voor mij is het belangrijk dat cursisten kunnen experimenteren en dingen kunnen uitproberen. Iemand die musiceert wil iets vertellen met zijn instrument aan de luisteraar. Dat leer je niet uit boekjes of door eindeloos noten te leren en toonladders te oefenen. Ik heb ontdekt dat het gaat om musiceren van binnenuit, wat wil zeggen dat je speels en met je gevoel het instrument volgt.’

Wat betekent dat musiceren van binnenuit?

‘In de les betekent dit dat ik samen met jongere leerlingen veel zing en ik ook luistervragen stel, zodat ze hun zogeheten ‘binnenoor’ ontwikkelen. We lopen door de ruimte, dansen, springen en doen muzikale spelletjes. Allemaal in een sfeer waarbij ze zich op hun gemak voelen. Naast opdrachten geven, ga ik graag in dialoog met de leerling. Zo ontdekken ze hun eigen ideeën en creativiteit. De leerling staat centraal; ik kijk echt naar wat iemand nodig heeft. Geen enkele les is hetzelfde, dat houdt het gevarieerd en interessant en past goed bij de tijdgeest.’

Wat vind je belangrijk dat ze leren?

‘Ik vind het belangrijk dat cursisten heel breed worden opgeleid. Je wordt muzikant en dat doe je niet door alleen de techniek aan te leren. Het gaat om innerlijke klankvoorstelling, om zelf leren voelen en ervaren. Het effect hiervan is dat leerlingen de lessen leuk blijven vinden. Als je vanuit je gevoel speelt, ontstaat er vanzelf iets nieuws. Ze leren om zelf betekenis te geven aan hun muziek, maken eigen muzikale keuzes en kunnen zich daardoor muzikaal uitdrukken op hun instrument.’

Wist je dit al over Klaske?

Klaske heeft twee jonge golden retrievers, waar ze veel mee speelt, wandelt en die ze traint.

Achtergrond

Klaske de Haan viel als 5-jarige al voor de hoorn als instrument, toen ze de fanfare voorbij zag komen. Na enkele jaren trompet begon ze als 12-jarige met hoorn spelen. Het warme geluid past bij haar. Ze studeerde hoorn aan de conservatoria van Groningen, Den Haag en Tilburg. En specialiseerde zich daarna in muziekeducatie en pedagogiek. Ze haalde vervolgens de Master Music Education according to the Kodály concept. Als hoornist werkte ze samen met diverse orkesten, waaronder het Residentie Orkest, het Radio Kamerorkest, het Nederlands Philharmonisch orkest, het Rotterdams Philharmonisch orkest en het Balletorkest. Ook speelde ze in diverse kamermuziekensembles.


Brenda Klein

Meer info

Brenda Klein

‘Zo’n blij koppie dat elke week weer binnenkomt’

Achtergrond 

• Brenda volgde haar opleiding voor docerend en uitvoerend musicus aan het Conservatorium van Amsterdam bij Lex Eisenhardt. Aansluitend studeerde ze een jaar in Freiburg bij Professor Sonja Prunnbauer.
• Ze is sinds 1997 werkzaam bij Scholen in de Kunst.
• Als uitvoerend musicus maakte Brenda veel kamermuziek met zang en fluit. In de loop van haar carrière ontdekte ze dat haar hart lag bij het onderwijzen.

Als docent

‘Ik heb volgens mij eindeloos veel geduld. Als iets niet lukt, ervaren leerlingen dat dat niet erg is, we zoeken een oplossing. Ik wil mijn leerlingen het plezier laten ervaren van samen muziek maken en mijn doel is dat ze zelfstandig hun instrument leren bespelen. Het mooiste is als ze op een gegeven moment zelf naar de winkel gaan, een stuk kopen en weten hoe ze daaraan moeten beginnen. Ik vind belangrijk dat ik zelf als docent steeds nieuwe ideeën blijf opdoen. Ik volg bijvoorbeeld de Kodaly-cursus en dan kom ik helemaal enthousiast met nieuwe kennis de les in.’

De gitaarles

‘Uitgangspunt van mijn lessen is klassiek gitaar, vanzelfsprekend leer je noten lezen. Maar er kan zoveel op gitaar: Spaans, Zuid-Amerikaans, blues, het repertoire is heel breed. Ik ben gestructureerd, schrijf alles in het schriftje en zorg dat we doen wat er geoefend is en dat we het nieuwe huiswerk doornemen. Als het praktisch haalbaar is, laat ik leerlingen met z’n tweeën beginnen: samenspelen is het leukste wat er is. Vaak werkt de dynamiek van meerdere leerlingen heel stimulerend.’

Hard werken

‘Ik ben vriendelijk, maar er wordt hard gewerkt. Elk kind heeft daarbij een andere toon nodig, dat is de pedagogische kant die ik heel leuk vind. Ik ga ervanuit dat een leerling plezier heeft in het spelen, maar ook dat hij leert om de discipline op te brengen om elke dag te oefenen. Ouders vraag ik om daar op een goede manier mee om te gaan, vaak hangt het succes van een kind op zijn instrument daarvan af. Het gaat om belangstelling: “laat eens horen, hoe klinkt dat?”, en om structuur: jonge kinderen kunnen niet zelf regelen dat ze elke dag studeren. Dat is soms lastig voor ouders, maar het is een kwestie van gewoon doen, op een vaste plek, op een vast moment. Ga er maar een kwartiertje naast zitten.’ 

Geluksmomentjes…

‘Soms zijn leerlingen zo enthousiast, zo gemotiveerd, dan zit ik op het puntje van mijn stoel – alles wat ik erin stop krijg ik terug. Daar vlieg ik voor! Maar ook die kleintjes: zo’n blij koppie dat elke week weer binnenkomt. En ik leid het gitaarorkest CARAMBA! en gitaarensemble TORRES (leerlingen), dat is heel leuk en stimulerend.’


Toon meer docenten