Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Mogelijkheden

Type Muziek individueel
Docent Esther Iglesias, Rebecca Smit, Sander van Berkel
Locaties
Eemhuis ICOON Hoogland

Prijs

Volwassen
€ 962,50 (35 x 25min)
Kind
€ 966,00 (35 x 30min)
Jongeren
€ 966,00 (35 x 30min)

Je kunt je lesduur verlengen bij inschrijving, Per 5 min is dat € 161,- of € 192,50 op jaarbasis.

Celloles

Celloles in Amersfoort

Wil jij graag cello leren spelen en ben je op zoek naar celloles in Amersfoort? Dan ben je bij onze Muziekschool aan het goede adres. De cello is net als de overige strijkinstrumenten vooral bekend uit de klassieke muziek. Als je cello speelt kun je ook meespelen in een klassiek orkest of een kamermuziekensemble. Als je nog twijfelt of de cello bij jou past, doe dan eerst een gratis proefles.

Over celloles

Kinderen kunnen vanaf ongeveer 7 jaar met cellolessen beginnen. Afhankelijk van het aantal deelnemers krijgen de leerlingen in het eerste jaar wekelijks een groepsles en een individuele muziekles. Vanaf het tweede jaar krijgt de leerling individuele les en speelt daarnaast in één van de orkesten. Volwassen leerlingen krijgen meestal individueel les.

Het lesgeld voor cello is voor kinderen hoger dan voor de overige instrumenten. Dat komt door de lestijd die standaard 5 minuten langer is.

Uiteraard bieden we ook celloles voor volwassenen aan. Zowel beginners als gevorderde cellisten zijn van harte welkom. Twijfel je over het nemen van lessen, doe dan eerst een gratis proefles. Zo kun je beter een keuze maken voor een lesvorm die bij jou en je niveau past.


Cello leren spelen door veel te oefenen

Natuurlijk hoort dagelijks oefenen bij het leren bespelen van een instrument. Het is belangrijk dat je elke dag even speelt en naarmate je wat verder bent, wordt dat wat langer. Voor kinderen is het een goed hulpmiddel een vaste tijd per dag te reserveren. Positieve aandacht van de ouders of omgeving werkt zeer stimulerend! Hoe je kunt oefenen en hoe lang wenselijk is hoor je van je docent.


Wat kost celloles?

De kosten van celloles hangen af van de leeftijd van de leerling, het aantal minuten les dat je les wilt krijgen en de frequentie van de cellolessen. De Muziekschool hanteert een standaard van 25 minuten les per week, waarbij je zelf lesminuten bij kunt kopen. Kinderen en jongeren die cello willen leren spelen krijgen standaard 30 minuten les. De kosten daarvan zie je in het blok aan de linkerzijde. Een overzicht van de kosten vind je op de pagina met tarieven.

Nog vragen?

Je kunt altijd contact opnemen met onze klantenservice om te overleggen of een vraag te stellen.

alles wat je moet weten over muziekles bij ons

Wat kost muziekles? Kan ik een instrument huren? Heb je een laag inkomen?

Laat je inspireren!

Bekijk een celloles

docent esther iglesias, leerling Josefien

Kian Soltani

en de Da Vinci Code

Samenspel & orkesten

gratis als je muziekles bij ons hebt!

Veelgestelde vragen

De cello behoort tot de strijkersfamilie. De altviool, viool en contrabas zijn de overige strijkinstrumenten. Deze instrumenten maken vrijwel altijd deel uit van een klassiek symfonieorkest.

Andrea Amati wordt meestal genoemd als de uitvinder van de cello en de viool in Italië. De instrumenten zagen er anders uit en klonken anders dan hun moderne tegenhangers.

De officiële cello is 121 centimeter lang. Daarnaast heb je een 3/4 cello, 1/2 cello, 1/4 cello, 1/8 cello en 1/10 cello. De kleinste is 71 centimeter lang.

Zeker voor beginners is huren aan te raden, want een cello is een kostbaar instrument. Helaas verhuren wij zelf geen celli. In Amersfoort kun je terecht bij Contrada Musica voor het huren van een cello.

Onze docenten

Esther Iglesias

Meer info

Esther Iglesias

Rebecca Smit

Meer info

Rebecca Smit

‘Op zoek naar wat de leerling aanspreekt’

Achtergrond

• Rebecca studeerde af aan de conservatoria in Den Haag en Utrecht als docerend musicus (1993) en uitvoerend musicus (1997). Ze had onder meer les van Marien van Staalen en Elias Arizcuren. Methodiek volgde zij bij Maria Hol. 
• Sinds haar studietijd geeft Rebecca celloles en zit ze in het Radio Filharmonisch Orkest. Ze speelt graag kamermuziek en was onder meer lid van cello-octet Conjunto Ibérico (nu Cello8ctet Amsterdam). 
• Vanaf 2018 geeft Rebecca les bij Scholen in de Kunst. 

Als docent

‘Mijn liefde voor de sonore klank van de cello, die wil ik overdragen. Ik vind het belangrijk dat de sfeer in mijn les prettig is, dat leerlingen zich op hun gemak voelen en leren vanuit die veiligheid. Ik kan soms ook wel streng zijn, maar houd altijd voor ogen dat dit nooit ten koste gaat van plezier in het spelen. Een gemotiveerde leerling, daar bereik je het meeste mee.’   

De celloles

‘Ik geef vrij traditioneel les denk ik: het goed aanleren van de basistechniek vind ik heel belangrijk. Ik werk met verschillende methodes, afhankelijk van wat het beste past bij de leerling. En verder haak ik in op muziek die leerlingen leuk vinden. De methode voor jonge kinderen die hier door de cellodocenten in de loop der jaren is ontwikkeld, werkt goed. Daar hoort ook de wekelijkse groepsles bij: hier kunnen beginnende leerlingen van elkaar leren en spelen ze vanaf dag 1 samen.’  

Repertoire

‘Enthousiasme en motivatie groeit vaak als mensen ontdekken dat ze via de cello toegang krijgen tot de bijzondere en oneindige wereld van de muziek. Met de cello kan je veel kanten op: het instrument kan laag, hoog, solistisch…. het repertoire is gigantisch. 

Ook voor beginners kies ik al ‘grote muziek’, zoals bijvoorbeeld bewerkingen van stukken van Bach of melodieën uit grote symfonieën. En als het bijvoorbeeld even niet lekker loopt, kies ik een stuk wat iemand makkelijk kan spelen. Soms zijn moeilijkere periodes nodig om vooruit te gaan, ik zoek dan naar muziek die leerlingen aanspreekt om ze daar doorheen te helpen.’

Samenspelen

‘Samenspelen motiveert! Ik speel in de les altijd mee met piano of cello. Wennen aan de samenklank is belangrijk en zelfs in de eerste les, met alleen losse snaren kun je al samen muziek maken. De meeste kinderen vinden het leuk om na het eerste jaar in een orkest te spelen. Dat is voor mijzelf ook altijd een belangrijk onderdeel van het cellospelen geweest: sociaal en muzikaal gezien. Hier bij Scholen in de Kunst kan zo veel: voor iedereen is er wel een orkest.’  

Oefenen

‘Ik kom uit een groot gezin van zeven kinderen, waar iedereen ’s ochtend en ’s middags door elkaar heen aan het musiceren was: piano’s, violen, klarinet en cello. In ons huis stonden twee piano’s en drie vleugels en mijn moeder zorgde ervoor dat we iedere dag oefenden op een vast tijdstip, vaak voordat we naar school gingen. Van deze aanpak heb ik nog steeds profijt: het gaf zoveel structuur. Het werkt voor kinderen goed als ze door hun ouders gesteund worden bij het oefenen. In het begin kunnen ouders ook bij de lessen aanwezig zijn, om thuis beter te weten wat er gedaan moet worden.’  

Geluksmomentjes…

‘Als ik merk dat leerlingen een bepaald muziekstuk echt mooi vinden. Een keer was er een leerlinge diep geraakt omdat het lukte om bij de kern van de muziek te komen via haar cello. Alles klopte op dat moment! En het eerste jaar vind ik altijd bijzonder, leerlingen beginnen vanaf nul en aan het eind zie ik ze genieten bij het spelen van bijvoorbeeld de bekende melodie uit Beethovens 9e symfonie. Fantastisch!’

Sander van Berkel

Meer info

Sander van Berkel

‘De wens van de cursist staat voorop’

Wat vind je belangrijk als docent cello?

“Bij het aanleren van de cello staat plezier voorop. De lessen zijn over het algemeen heel gezellig, ik zorg ervoor dat mensen zich op hun gemak voelen. Ook vind ik het belangrijk dat de wens van de cursist wordt ingewilligd. De een wil meer popmuziek spelen, de ander klassiek, daar pas ik de les met genoegen op aan. Ik vraag altijd goed uit wat het doel is van iemand: wat wil je bereiken? Daar werken we dan naartoe.”

Wat valt op aan jouw manier van lesgeven?

“Ik kijk altijd goed naar hoe een cursist in elkaar zit en hoe het aanleren van het instrument bij die persoon werkt. Natuurlijk heb ik een globaal gestructureerde aanpak, maar je kunt een instrument wel op twintig verschillende manieren aanleren. Daarom is het echt belangrijk dat je ontdekt welk knopje bij iemand werkt. Dat verschilt per leerling. Zelf haal ik veel plezier uit het lesgeven, omdat ook ik nog altijd bijleer. Als je teruggaat naar de basis van het aanleren, moet je goed begrijpen wat je zegt en voordoet. Mijn motto is altijd: als iemand het niet snapt, dan heb ik het niet goed uitgelegd.”

Je bent zelf uitvoerend musicus, wat merken de cursisten daarvan?

“Omdat ik heb gespeeld in orkesten en ensembles over de hele wereld, bezit ik een stijlendoos die oneindig is. Door veel gevarieerde muziekstijlen te spelen, groeien mensen door naar een hoger spelniveau. Ik ben niet iemand die zich op bepaalde ervaringen voorstaat, maar ik deel weleens bijzondere dingen die ik meemaak. Als ik net de Mattheüs Passie heb gespeeld, vertel ik daar iets over. Onlangs heb ik muziek ingespeeld bij een digitaal kunstwerk voor een museum in Madrid, met dat soort voorbeelden hoop ik cursisten te inspireren en enthousiasmeren.”

Je bent groot voorstander van samenspel, leg eens uit?

“Het mooie van les krijgen bij Scholen in de Kunst is het grote aanbod aan samenspeelmogelijkheden. Er zijn diverse ensembles en orkesten van jong tot oud. Er zit voor de kinderen een heel opleidingstraject achter, dat is bijzonder. Samenspel vind ik belangrijk om te leren hoe je dat doet, maar ook om te ervaren hoe gezellig en inspirerend dat kan zijn. Zonder samenspel is het aanleren van een instrument een stuk moeilijker en gaat het veel langzamer. Dus ik help graag mee met de orkesten.”

Wist je dit al over Sander?

Hij houdt erg van auto’s, die liefde begon nadat hij van zijn celloleraar een modelauto kreeg.

Achtergrond

Sander van Berkel komt uit Amersfoort en studeerde onder andere bij Michel Dispa en bij Paul Uyterlinde rondde hij zijn Masterstudie cello af. Daarna studeerde hij bij professor Alexander Hülshoff in Essen en aan het Orchesterzentrum NRW. Sander geeft kamerconcerten met het Gaudi Kwartet en remplaceert regelmatig bij beroepsorkesten. Ook speelde hij solo met een aantal orkesten. Sander speelt op een cello gebouwd door Jaap Bolink. Als docent is hij verbonden aan Scholen in de Kunst.

Toon meer docenten