Doe ervaring op met samen spelen in het accordeonensemble en bereid je voor op een mooi optreden.
Scholen in de Kunst kent vele orkesten en bands, maar dit ensemble is uniek. Hier speel je samen met andere accordeonisten en werk je toe naar een concert(je). Het is een leuke ervaring om nu eens niet individueel te spelen en te oefenen, maar juist met elkaar als ensemble.
Het ensemble bestaat uit jongeren en volwassenen die minimaal vier jaar accordeonles hebben. Het plezier van het spelen staat voorop, daarnaast leer je de basisbeginselen van het samenspel. Hoe zet je gelijk in? Hoe leer je luisteren naar elkaar? Je leert de klanken van andere accordeonisten kennen en verlegt je grenzen.
Naast het leren van je eigen partijen werk je in korte tijd toe naar een optreden. Aan dit ensemble meespelen verrijkt je ervaring als muzikant. Je krijgt meer handigheid in het spelen, wordt flexibeler, je raakt niet van slag als je een foutje maakt en bent weer een stapje verder. Tenslotte is het een feest om je als musicus ook eens aan een groter publiek te laten horen.
Wat moet ik zelf meenemen?
Je instrument.
Welk materiaal zit bij de prijs inbegrepen?
Les- en oefenmateriaal
Samenspellessen zijn gratis bij een jaarcursus muziek individueel bij de Muziekschool. Heb jij of je kind les bij een andere muziekschool in Amersfoort, Soest of Leusden? Dan is in veel gevallen deze les ook gratis. Neem contact op met de klantenservice.
Vrijdag Avond
Jongeren € 215,50 (10 lessen)
Volwassen € 260,00 (10 lessen)
‘Opgefleurd weer naar huis’
• Petra volgde haar opleiding voor accordeon aan het Hilversums Conservatorium. Daarnaast studeerde ze piano en ensemble-leiding. Ze was dirigent van accordeonvereniging Animato Soest. Naast het lesgeven op accordeon geeft Petra ook al even lang pianoles.
• Sinds 1990 geeft Petra les op Scholen in de Kunst aan leerlingen van alle leeftijden en niveaus.
• Ze is lid van het bestuur van de Nederlandse Accordeonvereniging (NOVAM) en werkt actief aan de ontwikkeling van het instrument.
‘Als kind al was ik een groot deel van de week te vinden op de muziekschool, ik vond het daar heerlijk. Muziekdocent worden, was een logische keuze. Op het conservatorium ging er een andere wereld voor me open. Ik ontdekte dat er veel nieuwe muziek voor het instrument was. Vroeger speelde je als accordeonist vooral volksmuziek, maar vanaf de jaren ’60 werd het een volwaardig concertinstrument. Door technische ontwikkelingen had je ineens een breder repertoire tot je beschikking, van Scarlatti en Bach tot hedendaagse muziek.’
‘Het overbrengen van mijn plezier in het bespelen van een muziekinstrument is mijn grootste drijfveer. Ik leer natuurlijk allereerst de vaardigheden aan, maar ik wil ook laten zien hoe breed de mogelijkheden zijn met het accordeon, welke stijlen je allemaal kan spelen. De keuze voor accordeon is vaak een zeer bewuste keuze, waardoor de meeste leerlingen jarenlang op les blijven.’
‘In het begin heeft iedereen hetzelfde lesboek, daarna kan je alle afslagen nemen. Ik bied een zo breed mogelijk repertoire aan en ik borduur voort op wat leerlingen leuk vinden. Vaak komen ze zelf met muziek: popliedjes, liedjes uit de musical van school. Die pas ik dan graag aan voor accordeon. We spelen in elke les samen, ook de nieuwe stukken. Dan gaat de leerling met een klankbeeld naar huis.’
‘Het helpt enorm als ouders het belang inzien van thuis studeren, maar dat is lastig in deze tijd. Bij kinderen die wel studeren, zie je de meeste progressie. Ze merken ook dat het resultaat van oefenen, over drempels gaan, steeds een soort cadeautje is. Mijn taak is om tijdens de les kinderen zo enthousiast te krijgen dat ze graag thuis aan de gang gaan. Vooral samenspelen is heel motiverend, ook buiten de les. Veel leerlingen zijn aangesloten bij een accordeonvereniging.’
‘Soms komen de kinderen moe uit school, sjok, sjok – zitten, muziek uit het tasje. Maar, zijn we bezig, dan fleuren ze helemaal op. Ze gaan actiever de les weer uit. Dan heb ik ze in ieder geval iets meegegeven!’