Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Maak hier je keuze

Workshop edelsmeden Maak je eigen talisman Workshop Edelsmeden Calder als inspiratie Workshop Edelsmeden Maak je een decembercadeau Workshop Edelsmeden Textiele technieken in metaal Workshop Edelsmeden De techniek van het zagen in metaalplaat

Mogelijkheden

Type Groepsles
Leeftijd 21+
Docent Karien Kortenhorst

Locaties

Eemhuis
Zaterdag
Ochtend Middag

Prijs

Volwassen
€ 70,00 (1 lessen)

Bekijk alle mogelijkheden

Workshop edelsmeden Maak je eigen talisman

Een talisman is een voorwerp waarvan wordt geloofd dat het bescherming biedt tegen gevaar, ziekte en ongeluk maar ook positieve krachten aanwendt. Je kunt hierbij denken aan (edel)stenen, muntjes, tekeningen, ringen, religieuze objecten, planten (bijv. het klavertjevier), en (delen van) dieren. Zelfs woorden worden gebruikt als talisman. Een talisman kan alleen worden gemaakt door degene die hem zelf wil gebruiken. Een echte talisman is daarom niet te koop. Door er je eigen energie in te stoppen wordt het je persoonlijk instrument waarmee je kracht kunt aanboren op de momenten die je wilt.

Je begint met het bewerken van metaaldraad zonder vooropgezet plan. Dus niet vanuit je hoofd, maar vanuit gevoel ga je buigen, wikkelen en hameren en kijkt hoe het metaal reageert. Zo laat je op je eigen manier, met jouw energie een talisman ontstaan.

Het basismateriaal waarmee je gaat werken is metaal: koper, messing en zilver. Deze zijn aanwezig en kun je aanschaffen. Ook kun je eigen metaaldraad en andere materialen die betekenis hebben voor jou meenemen en verwerken in je talisman.

Deze workshop is op zaterdag 24 mei 2025, van 10.00 - 16.00 uur.

Onze docenten

Karien Kortenhorst

Meer info

Karien Kortenhorst

‘Jezelf verrassen’

Achtergrond
• Karien is opgeleid als goud- en zilversmid en heeft daarna de kunstacademie in de Utrecht gedaan.
• Ze geeft sinds 2000 cursussen voor volwassen bij Scholen in de Kunst.
• In haar eigen atelier maakt Karien sieraden en objecten die ze exposeert en verkoopt.  
• Ze geeft workshops, onder meer in Griekenland, in het voor- en najaar. 

Als docent
‘Met mijn achtergrond kan ik zowel technisch begeleiden als meedenken over vormgeving. Daarbij voel ik me meer een begeleider dan een juf en vind ik het belangrijk dat ik uitdaging zoek voor mijn cursisten. Ik wil mensen aanzetten een stapje verder te gaan. Jezelf verrassen, daardoor beleef ik zelf als kunstenaar ook de mooiste momenten. Voor mijn cursisten probeer ik die ervaring te creëren met opdrachten die ze in eerste instantie misschien helemaal niet zien zitten. Ga maar doen! Uit die comfortzone komen! Daar zit mijn taak als docent: mensen begeleiden om eruit te halen wat erin zit.’ 

Lesinhoud
‘We hebben een geweldig lokaal met veel gereedschappen: we kunnen natuurlijk solderen maar ook etsen, metalen kleuren, anticlastisch hameren en zilver gieten. Zo kan ik heel veel technieken van het edelsmeden aanbieden. Beginners krijgen het eerste half jaar een aantal opdrachten waarin alle basisvaardigheden van het edelsmeden aan bod komen: zagen, vijlen, solderen, schuren, polijsten en een steen zetten. Daarna gaan mensen hun eigen richting zoeken. Je kan ook met textiel gaan werken, of grotere objecten maken. In mijn jaarprogramma is dus ruimte voor eigen werk, maar er zijn ook gezamenlijke opdrachten die verbinden en inspireren omdat iedereen die anders invult.’  

Sfeer
‘In mijn groepen zitten beginners en gevorderden bij elkaar. Dat werkt goed: mensen die al heel lang bezig zijn en denken alles wel te weten, worden verrast door nieuwe cursisten met frisse oplossingen. Het is belangrijk dat er een open sfeer is, waarin alles kan. Zodat je je vrij en veilig voelt en alles durft te vragen en te proberen. De groepen zijn leuk, er is plezier en er wordt serieus gewerkt. Mensen helpen elkaar en zijn belangstellend. Soms wordt er veel gekletst, je hoort gehamer, mensen lopen rond – het is heel levendig.’  

Geluksmomentjes…
Soms zijn er momenten dat ik me realiseer: goh, wat is het stil. Iedereen is geconcentreerd met zijn eigen werk bezig, helemaal in een flow. Dan ben ik echt ontroerd.’  


Toon meer docenten