In deze cursus staat de verbeelding van portret en model centraal en word je begeleid bij het ontwikkelen van een eigen manier van werken. De cursus is geschikt voor cursisten met basiskennis van schilder- of tekenmaterialen.
We bieden de cursus aan op alle niveaus. Omdat de begeleiding persoonlijk is, worden binnen de cursus zowel beginnende als zeer ervaren cursisten begeleid en uitgedaagd.
In de lessen werk je naar waarneming: er is altijd een model dat poseert. Er is een duidelijke cursusopbouw waarbij oefeningen op basis van korte poses worden gevolgd door uitwerkingen aan de hand van lange poses. De docent wijst je op verhoudingen, opbouw, plasticiteit en kleurgebruik en je krijgt volop begeleiding in techniek. Naast algemene aanwijzingen krijg je in de cursus individuele feedback van de docent.
We werken met verschillende teken- en schildermaterialen waaronder houtskool, krijt, gewassen inkt en acrylverf. Zo ontwikkel je de vaardigheden en het onderscheidingsvermogen om het portret of model treffend uit te werken.
Hoewel cursisten altijd werken aan een eigen schilderij of tekening, vinden we het werken in de groep waardevol. Concentratie tijdens het werken is belangrijk en kenmerkend voor de sfeer. Er is daarnaast ruimte voor gezelligheid en er zijn regelmatig momenten waarop het gemaakte werk gezamenlijk wordt besproken.
Daarnaast doe je één keer per jaar mee aan een expositie op één van onze locaties.
De cursusprijs is exclusief materiaal. Een pakket met daarin de basismaterialen voor deze cursus kun je bij ons aanschaffen voor € 50,-. Dit kun je aangeven bij je docent. Het bedrag komt dan op de factuur te staan.
Let op: sommige cursussen zijn vol. Je kunt je wel inschrijven voor de wachtlijst.
‘Bij mij mogen ze veel experimenteren tijdens de les’
‘Als het om kunst kijken en technieken aanleren gaat, pak ik het serieus aan. De leerlingen kijken in de les eerst veel naar andere grote kunstenaars, naar kleuren en ze leren aanschouwen. Om daarna heerlijk zelf aan de slag te gaan. Ook neem ik ze weleens mee naar tentoonstellingen om ze nog meer te inspireren. Dat werkt heel goed. Lekker dynamisch, dat past bij me. Ik sta overal voor open.’
‘In die levensfase gaat het echt om hun menswording en ontwikkeling, dat vind ik bijzonder om mee te maken. Jonge kinderen tekenen nog heel vrij, maar pubers raken eerder gefrustreerd, willen tekenen zodat het exact lijkt. Ze zijn ook zeer kritisch, vooral op hun eigen werk. Terwijl ze de tekeningen van anderen juist aanprijzen. Door dat te benoemen in de les leren ze minder te oordelen en met een open blik te kijken. Dat is genieten om daar getuige van te zijn.’
‘Jongeren moeten al zo veel in hun leven. Bij mij in de les mógen ze juist heel veel. Lekker de ruimte krijgen, zich vrij voelen, experimenteren, onderzoeken wat ze leuk vinden. Daar draait het om. Als leerlingen iets inbrengen of iets moois hebben gezien, volg ik dat graag. Ik laat ze ook vaak eigen schetsboeken van thuis meebrengen, zo inspireren ze elkaar. De les is soms echt een werkplaats waarin van alles kan ontstaan.’
‘Ieder jaar hebben we aan het einde van de cursus een gezamenlijke tentoonstelling met alle beeldende cursisten. Dan wordt al het werk getoond op een mooie plek, bijvoorbeeld bij het Rietveld Paviljoen. Dat zijn schitterende momenten, wanneer die tieners wat schuchter tussen de volwassenen lopen en hun eigen werk zien hangen. Dan zijn ze toch wel trots.’
Dorine bouwt samen met kinderen reusachtige knikkerbanen van gerecycled materiaal, zoals karton, plastic buizen en stofzuigerslangen. Ook bouwde ze voor het 900-jarig bestaan van Utrecht met ouders en kinderen een hele kartonnen stad rondom de Domtoren (zie filmpje).
Dorine Sneep geeft les aan kinderen en jongeren en voert diverse opdrachten uit voor ondernemers in de kunst- en cultuursector. Ze geeft workshops knikker- en waterbanen bouwen op festivals en bij kinderfeestjes samen met een collega van bouwsels.com. Ze studeerde af aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en werkt sinds 1996 in de beeldende kunst als maker, docent beeldende kunstvakken en bedenker en uitvoerder van projecten.