Begin jij al te dansen als je muziek hoort? En zou je graag willen leren dat net zo mooi te kunnen als een balletdanser? Een pirouette draaien op één been en je armen daarbij sierlijk omhoog? Maar vind je het minstens net zo fijn om ook te zweven, rollen, vliegen en springen? En om zelf bewegingen te verzinnen en te ontdekken wat je binnen dans nog meer kunt doen met je lichaam? Bijvoorbeeld als een fladderende vlinder of schaatsende ijsbeer door de zaal bewegen. Kom dan meedoen, want dát en nog veel meer komt aan bod in de cursus Kinderdans!
Op speelse wijze leren de kinderen hun eigen lijf beter kennen. Door de creatieve dansopdrachten ontdekken ze hoe ze dansbewegingen op verschillende manieren kunnen inzetten binnen de elementen tijd, ruimte en kracht. Ook maken ze al een beetje kennis met de basisbewegingen uit het klassieke ballet, bijvoorbeeld de plié en de posities. En dat alles op verschillende soorten muziek. Plezier in dansen staat voorop!
Kortom: een uitdagende vrolijke danscursus voor kinderen!
Let op: sommige cursussen zijn vol. Je kunt je wel inschrijven voor de wachtlijst.
Maandag Middag
Donderdag Middag
Kind vanaf € 275,50 (35 lessen)
‘Een middel om tot bloei te komen’
Achtergrond
• Anouk is zelf als leerling op de Scholen in de Kunst begonnen. Na 2 jaar MBO dans als vooropleiding volgde ze de opleiding Docent Dans bij ArtEZ in Arnhem en studeerde in 2016 af.
• Sinds 2016 geeft ze kleuter en kinderdans bij Scholen in de Kunst. Daarnaast geeft ze ook projecten in het basis- en voorgezet onderwijs.
• Anouk geeft les op Amsterdamse basisscholen, op dansscholen en ze heeft net de opleiding voor taal- en rekendans docent afgerond.
Als dansdocent
‘Ik ben van nature rustig. De sfeer in mijn lessen is gemoedelijk, gezellig en ik houd wel van grapjes maken. De rust is de basis van mijn les, van daaruit kan ik leerlingen prikkelen. Wat ik wil als docent? Dat mijn leerlingen genieten! Ik wil ze het gevoel van vrijheid laten ervaren, dat dansen je kan geven. Dansen als middel om te verdwijnen in het moment, even in het hier-en-nu.’
Over de dansles
‘Natuurlijk krijgen mijn leerlingen techniek aangeleerd, maar altijd vanuit vrijheid. Ik heb technische doelen - wat ik wil dat ze als groep bereiken binnen een jaar, maar het gaat vooral om de stapjes in de eigen ontwikkeling. Jezelf zijn en van daaruit dingen laten zien – niet alleen maar presteren. Ik ben niet streng en ik wil ook vooral niet dat ze mij alleen maar na doen met pasjes – ik laat ze spelenderwijs veel zelf ontdekken en creëren.’
Geluksmomentjes…
‘Kinderen die openbloeien… Soms komt bijvoorbeeld een meisje binnen, aarzelend, niet lekker in haar vel. De eerste les praat ze niet en komt ze niet van haar plek. En dan langzaam, als de lessen vorderen en als ik haar laat en de tijd geef, beweegt ze mee en gaat ze contact maken. Tegen het eind van de cursus fladdert ze door de zaal. Zo mooi, dan is dans een middel om tot bloei te komen, zonder dat ik er veel voor heb hoeven te doen.’
‘De variatie aan dansen geeft veel plezier in de les’
“Ik ben vooral een veelzijdige docent. Want ik heb ervaring met diverse dansstijlen, van klassiek tot jazz en van modern tot streetdance. Dat zorgt ervoor dat ik in de lessen veel variatie kan aanbrengen en dat vinden cursisten vaak fijn. Zo wordt het niet eentonig. Mijn hart ligt stiekem bij klassiek en dansen op spitzen, maar doordat ik heel veel verschillende lessen geef, zorgt dat juist ook voor veel diversiteit in mijn werk. Verder ben ik een rustige en geduldige docent.”
“Dansen en lesgeven geeft mij vooral veel energie. Zelfs als ik op een dag een beetje moe ben, dan stroom ik weer over van energie als ik lesgeef. Het is vooral heel leuk om te doen. Het klinkt cliché, maar ik heb echt van mijn passie mijn werk gemaakt. Dit is zo’n heerlijk beroep, vooral omdat ik ook veel bezig ben met muziek uitkiezen. Het is tof om te zien als iets dat ik heb bedacht aanslaat bij de leerlingen en zij er ook plezier aan beleven.”
“Bij dansers merk je inderdaad vaak een vorm van perfectionisme. Dan zie ik een zevenjarige alleen maar in de spiegel kijken of die het wel goed doet. Ik zet de spiegel juist op een positieve manier in om er iets goeds uit te halen. Door bijvoorbeeld naar houdingen te kijken. Verder houd ik de lessen heel luchtig. Als iets niet lukt, dan stimuleer ik ze altijd om niet te veel te stressen maar het rustig opnieuw te proberen of thuis wat te oefenen. Dat werkt meestal goed.”
“Iedereen vindt het altijd leuk om op een bepaald moment te laten zien waar ze mee bezig zijn. We werken trouwens – ook zonder presentatie – altijd naar een dans toe. Dat is fijn om te doen. Bij een voorstelling of een open les is het fijn om iets te laten zien als groep. En bij grotere voorstellingen is het extra feestelijk om met make-up en kleding te werken. Daar geniet iedereen van. En het maakt je als danser ook extra zelfverzekerd om te laten zien wat je kunt.”
Juliet brengt haar vakanties graag door in Noord-Italië, waar ze het liefst door de bergen wandelt.
Juliet is een oude bekende bij Scholen in de Kunst, want de Amersfoortse danste hier van haar zesde tot haar achttiende. Na haar mbo-opleiding uitvoerende dans heeft ze de opleiding tot dansdocent gedaan bij Fontys Hogeschool in Tilburg. Ze gaf toen ook danslessen in Slowakije en Zuid-Afrika. Inmiddels geeft ze bij Scholen in de Kunst lessen dansmix en dansconditie en op andere dansscholen klassiek ballet, spitzen, modern en jazz. Daarnaast is ze docent dans en beweging en euritmie op de Stichtse Vrije School in Zeist.
‘Uit het hoofd, in je lijf en dan erop los fantaseren’
“Ik ben een open en nieuwsgierige docent, die spontaan is en houdt van speelsheid in de lessen. Ik vind het fijn om te onderzoeken met wat voor soort bewegingen en oefeningen ik de cursisten kan laten groeien. Ik nodig jong en oud uit om zichzelf te ontwikkelen op fysiek, artistiek én sociaal gebied. Als ik zie dat cursisten groeien, word ik ook enthousiast. Vooral als ik merk dat wat ik heb bedacht aanslaat bij de cursisten, dat ze het echt snappen en oppakken.”
“Als kind was ik altijd al aan het dansen en ik heb het als een fijne uitlaatklep ervaren. Dans is een middel om jezelf te laten zien en om even uit de dagelijkse gang te stappen. Zeker bij moderne dans, die is nog vrijer dan klassiek ballet. Moderne dans is een andere manier van communiceren en dat past bij mij. Ik zeg altijd: ‘Uit het hoofd, in het lijf’. Als ik zie dat alles gaat stromen bij dansers, dat ze energiek zijn en blosjes op de wangen krijgen, dan gaat het goed.”
“Mijn drijfveer is om vanuit dans het contact tussen lichaam en geest te versterken, zodat iedereen zijn eigen dans, in het hier en nu, in vrijheid kan dansen. Het mooist is dan als beleving en beweging aan elkaar gekoppeld worden. Daarom werk ik in de lessen vaak met beelden, zo van: reik met je handen tot boven de sterren of doe een contraction alsof iemand je in de maag stompt. Op die manier maak je je eigen fantasie los. Vanuit niets iets creëren, daar houd ik van.”
“Voor elke les maak ik een opzet en behandel oefeningen en uiteraard verschillende technieken. Maar niets staat vast. Ik kijk goed naar wat er speelt in de groep, waarmee ze binnen komen, hoe ze in hun vel zitten en pas daar de passen en bewegingen op aan. Ik werk vanuit flow; alleen in vaste passen blijven hangen werkt dan niet, ik nodig uit je over te geven aan de beweging zodat het gaat stromen. Alles ontstaat heel organisch. Ik zie deze lessen als een mooie dialoog: ik bied iets aan en zij antwoorden. Dan ontstaat er iets magisch.”
Als Vera vrij is houdt ze van kamperen, kunst en cultuur en reizen. Of ze werkt in haar stadstuintje.
Vera van Weerden is docent moderne dans en choreograaf. Ze heeft haar eigen onderneming Poetry of the Body en geeft behalve dansles aan amateurs ook les aan kinderen met een fysieke of verstandelijke beperking, aan ouderen en jong dementerenden. Ze werkt met diverse doelgroepen, o.a. bij muziektheater Pra, Stichting Dance Connects, het Kunstenhuis en de Drostenburgschool. Haar opleiding docent dans volgde ze bij ArtEZ in Arnhem en ze studeerde dans,- en bewegingstherapie bij Agape in België.