Altvioolles

De altviool behoort samen met de viool, de cello en de contrabas tot de strijkinstrumenten en is bij uitstek geschikt voor samenspel.

Over altvioolles

Afhankelijk van fysieke mogelijkheden kun je vanaf 9 jaar beginnen met altvioolles. Het komt regelmatig voor dat kinderen eerst beginnen op een viool. Het overstappen van viool naar altviool gaat in overleg met de docent. 

NB Het lesgeld voor strijkinstrumenten is voor kinderen en jongeren hoger dan voor de overige instrumenten. Dat komt door de lestijd die standaard 5 minuten langer is.

Oefenen helpt

Natuurlijk hoort dagelijks oefenen bij het leren bespelen van een instrument. Het is belangrijk dat je elke dag even speelt en naarmate je wat verder bent, wordt dat wat langer. Hoe heerlijk is het om al meteen muziek te kunnen maken! Voor kinderen is het een goed hulpmiddel een vaste tijd per dag te reserveren. Positieve aandacht van de ouders of omgeving werkt zeer stimulerend! Hoe je kunt oefenen en hoe lang wenselijk is hoor je van je docent.


Wat kost altvioolles?

De kosten van altvioolles hangen af van de leeftijd van de leerling, het aantal minuten les dat je les wilt krijgen en de frequentie van de altvioollessen. De Muziekschool hanteert een standaard van 25 minuten les per week, waarbij je zelf lesminuten bij kunt kopen. Kinderen en jongeren die altviool willen leren spelen krijgen standaard 30 minuten les. Een overzicht van de kosten vind je op de pagina met tarieven.

Heb je nog vragen?

Je kunt altijd contact opnemen met onze klantenservice om te overleggen of een vraag te stellen.

Mogelijkheden

  • Type Muziek individueel
  • Docent Marguerite de Waal, Sabine van Lier
  • Locaties Eemhuis, ICOON, Hoogland
  • Prijs

    Kinderen 6-12 € 865,00 (35 x 25min)

    Jongeren 12-18 € 865,00 (35 x 25min)

    Volwassenen 18+ € 1.046,65 (35 x 25min)

  • Je kunt je lesduur verlengen bij inschrijving, per 5 min is dat € 173,- of € 209,33 op jaarbasis.

Laat je inspireren!

Jong Nederlands altviooltalent

anuschka pedano

Samenspel & orkesten

gratis als je muziekles bij ons hebt!

Wat kun je met viool & altviool?

Klokhuis legt het uit

Veelgestelde vragen

Is het moeilijk om altviool te leren spelen?

In het algemeen is het leren van een strijkinstrument wat moeilijker dan piano of gitaar. De noten hebben op een strijkinstrument geen vaste positie. Daarnaast kost het tijd om te leren hoe je je strijkstok vast moet houden en hoe je goed haaks op de snaren strijkt. Maar als je goed oefent, kun je na een paar maanden wel een eenvoudig liedje spelen.

Hoe lang duurt het om altviool te leren spelen?

Dat hangt natuurlijk af van hoeveel je oefent en wat je wil bereiken. Na een jaar of drie les kunnen de meeste mensen een aardig geluid uit hun altviool halen. Naast oefenen is samenspelen met anderen ook een enorme stimulans. Leerlingen die veel samenspelen leren sneller dan leerlingen die alleen individuele altvioolles hebben.

Zijn er speciale altviolen voor kinderen?

Ja, je kind kan op een speciale kinderaltviool beginnen. Altviolen zijn er in de maten 12″ tot 18″. Voor kinderen zijn de 12″ (1/2 vioolmaat), 13″ (3/4 vioolmaat) en 14″ (4/4 vioolmaat) geschikt, afhankelijk van hun postuur. Vanaf 15″ spreken we over hele altviolen , die tot 18″ gaan voor spelers met grote handen.

lees meer over huurinstrumenten

Onze docenten

Marguerite de Waal

Meer info

Marguerite de Waal

‘Dat toverachtige, daar gaat het om’

Achtergrond 

• Marguerite studeerde viool aan het Utrechts Conservatorium, bij onder meer Emmy Verhey, Eeva Koskinen en ze nam deel aan de masterclasses van Viktor Liberman.
• Sinds 1987 geeft ze les bij Scholen in de Kunst.
• Marguerite speelt regelmatig in de beroepsorkesten en maakt graag kamermuziek in een duo of trio.

Als docent

‘Liefde voor muziek, plezier in muziek maken, dat wil ik mijn leerlingen bijbrengen. Vioolles is vaak een mijlpaal in de week, een vast gegeven. Op school gaat alles volgens een stramien, met de regels van taal en rekenen. Het is mooi als kinderen daarnaast even in een andere wereld zijn. Muziek is een wereld van gevoel, fantasie en optimisme. Ik streef er dan ook naar dat mijn leerlingen opgewekt de deur uitgaan. Maar ik kan ook streng zijn, zeker als jongeren naar het conservatorium willen.’

De vioolles

‘Als ik zie wat er in een kind zit, wil ik dat er heel graag uithalen. Dan ben ik heel geduldig. Ik zit niet zo vast aan een methode, maar kijk wat een kind aanspreekt. Voorspelen, naspelen, zingen, uitbeelden in muziek, noten lezen. Ik ben zelf opgeleid binnen de Russische vioolschool, ik houd van het zangerige spel en de warme vioolklank. Dat probeer ik over te brengen op mijn leerlingen, in combinatie met de praktische benadering van mijn pedagogiekleraar Qui van Woerdekom. Ik ga uit van het klassieke repertoire, maar als iemand Pirates of the Caribbean wil spelen, prima. Of musicalstukjes, vaak hebben die hele lastige ritmes, die gaan we dan uitzoeken, klappen totdat ze het voelen. Naast de individuele les hebben de strijkers in het eerste jaar ook groepsles ’

Studeren

‘Ik verwacht inzet en hoop dat de les zo inspirerend is dat de viool niet als een hockeystick voor een week in de kast belandt. In de les leer ik hoe mijn leerlingen het studeren aan moeten pakken. Ik begeleid veel op piano, dan klinkt het vaak zo leuk dat ze zin krijgen om thuis te studeren. Boeken met meespeel-cd’s, dat motiveert ook. En het helpt als ouders niet alles aan het kind overlaten, maar actief betrokken zijn, interesse tonen: “laat eens horen, wat heb je geleerd?” Liefst samen oefenen, maar in elk geval helpen herinneren, het is net als tandenpoetsen, gewoon doen.’

Geluksmomentjes…

‘Als we opeens echt muziek maken, buiten het metronomische om, als de timing en klankkleur zo is dat je kippenvel krijgt. Dat toverachtige daar gaat het om. Of als we samen heel erg moeten lachen.’

Sabine van Lier

Meer info

Sabine van Lier

‘Als de leerling ineens voelt: Aha, nu heb ik het!’

Achtergrond

• Sabine begon als meisje van vijf haar vioollessen bij Mea Fontijn op het Rotterdams Hellendaal Vioolinstituut.
• Ze haalde haar bachelor aan het Conservatorium van Utrecht bij Chris Duindam en studeerde in 2016 af voor haar master in Bremen bij Thomas Klug.
• Ze speelt geregeld mee in verschillende orkesten waaronder het Ciconia Consort en Het Promenade Orkest.
• Sabine maakt veel kamermuziek en heeft onder meer een vast duo met celliste Elisabeth Schijns, duo Sael. 

Als docent

‘Mijn eigen docenten hebben me altijd meegesleept in hun liefde voor de viool en in het plezier van muziek maken. Het voelt zo goed dat nu over te dragen. Het is een fantastisch beroep, maar ook als hobby is muziek maken geweldig! Volgens mij ben ik als docent geduldig en ook wel lief. Ik hoor graag wat leerlingen leuk vinden om te doen. Ik heb bijvoorbeeld iemand die altijd klassiek speelde, maar nu wat meer pop- en jazzachtige muziek wil spelen. Dan ga ik daar in mee. Uiteindelijk hoop ik dat leerlingen zich leren uiten in muziek, dat ze hun creativiteit en gevoelens vrijlaten. Ik leer ze daarom van begin af aan nadenken over wat ze willen, ik vraag naar hun ideeën over een muziekstukje. Is het vrolijk? Of klinkt het somber? Laat dat dan maar horen!’  

De vioolles

‘Ik begin met jonge kinderen meestal zonder boek. Eerst trainen we het gehoor en een goede houding. We zingen liedjes, doen ritmespelletjes en stokoefeningen. Langzaam beginnen we met de viool erbij voor het tokkelen van de liedjes. Ik vind het belangrijk dat kinderen eerst goed leren luisteren en naspelen als ik iets voorspeel, noten leren lezen komt pas wat later. Samenspelen is een essentieel onderdeel van de lessen. Samen met Marjanne Heus geef ik de eerstejaars groepslessen, die sluiten aan bij de individuele lessen. Zo ervaren kinderen meteen het plezier in samen muziek maken. In de jaren daarna is er voor iedereen de mogelijkheid dit plezier vast te houden in de verschillende orkesten hier op school.’ 

Oefenen

‘Tijdens de les probeer ik leerlingen te stimuleren thuis regelmatig te oefenen om zo verder te komen. Ik hoop dat ouders jonge kinderen helpen elke dag wat doen, anders heb je niet zo veel aan de les. Daarvoor hoef je als ouder echt geen muzikant te zijn. Toen ik zelf klein was, moesten mijn ouders er ook een beetje achteraan zitten. Als docent merk je echt of kinderen thuis een beetje hulp krijgen. Soms geef ik bij het huiswerk een weekschema. Met voor kleine kinderen een taakjeslijst die ze kunnen afvinken. Dat maakt het vaak leuker.’ 

Geluksmomentjes…

‘Als we bijvoorbeeld heel lang werken aan een techniekoefening en ineens voelt de leerling: Aha, nu heb ik het! Of als leerlingen een stuk zo goed beheersen dat er echt ruimte ontstaat voor muzikaliteit – het plezier dat ze er dan in krijgen!’  


Toon meer docenten