Edelsmeden, sieraden en objecten maken, alle niveaus

Edelsmeden, sieraden en objecten maken, alle niveaus

Sieraden zijn eigenlijk kleine, draagbare kunstwerken. In deze cursus leer je daarom niet alleen de ambachtelijke kant van het maakproces, maar ga je ook aan de slag met vormgeving en ontwerp.


De basistechnieken die je in deze cursus leert, zijn: meten, optekenen, zagen, vijlen, schuren, polijsten, smeden, solderen, stenen zetten en oppervlaktebewerking. Je kunt leren werken met metaaldraad en -plaat (koper, messing, alpaca en zilver), maar ook met kunststof, rubber, textiel en hout.


In de lessen is er aandacht voor speciale technieken zoals ciseleren, etsen, of gieten. In extra workshops leren specialisten je nog meer fijne kneepjes. Denk aan het kleuren van titanium, of meer verfijnde manieren van stenen zetten. Werkbesprekingen scherpen je kijk en helpen je vooruit. Eerst begin je aan gezamenlijke opdrachten, maar al snel kies je je eigen aanpak.


Deze cursus is er ook als korte cursus op de vrijdagochtend. Er zijn dan namelijk drie blokken van 10 lessen aansluitend. Wil je de drie blokken allemaal volgen, dan betaal je de prijs van een jaarcursus, namelijk € 530,-.


Vrij werken in atelier

Als volwassen jaarcursist beeldende kunst kun je gratis gebruik maken van 'Vrij werken in atelier'. Dat kan op momenten dat er geen lessen zijn. De vastgestelde ateliertijden vind je op de website en cursisten worden per e-mail op de hoogte gesteld.


NB De cursus op dinsdagochtend heeft nog voldoende plek. De andere groepen zitten al bijna vol!
Aanbod > Edelsmeden, sieraden en objecten maken, alle niveaus

Docenten voor deze cursus

Karin Kortenhorst

Christine van der Ree

Karin Kortenhorst

‘Jezelf verrassen’

Achtergrond
• Karin is opgeleid als goud- en zilversmid en heeft daarna de kunstacademie in de Utrecht gedaan.
• Ze geeft sinds 2000 cursussen voor volwassen bij Scholen in de Kunst.
• In haar eigen atelier maakt Karin sieraden en objecten die ze exposeert en verkoopt.  
• Ze geeft workshops, onder meer in Griekenland, in het voor- en najaar. 

Als docent
‘Met mijn achtergrond kan ik zowel technisch begeleiden als meedenken over vormgeving. Daarbij voel ik me meer een begeleider dan een juf en vind ik het belangrijk dat ik uitdaging zoek voor mijn cursisten. Ik wil mensen aanzetten een stapje verder te gaan. Jezelf verrassen, daardoor beleef ik zelf als kunstenaar ook de mooiste momenten. Voor mijn cursisten probeer ik die ervaring te creëren met opdrachten die ze in eerste instantie misschien helemaal niet zien zitten. Ga maar doen! Uit die comfortzone komen! Daar zit mijn taak als docent: mensen begeleiden om eruit te halen wat erin zit.’ 

Lesinhoud
‘We hebben een geweldig lokaal met veel gereedschappen: we kunnen natuurlijk solderen maar ook etsen, metalen kleuren, anticlastisch hameren en zilver gieten. Zo kan ik heel veel technieken van het edelsmeden aanbieden. Beginners krijgen het eerste half jaar een aantal opdrachten waarin alle basisvaardigheden van het edelsmeden aan bod komen: zagen, vijlen, solderen, schuren, polijsten en een steen zetten. Daarna gaan mensen hun eigen richting zoeken. Je kan ook met textiel gaan werken, of grotere objecten maken. In mijn jaarprogramma is dus ruimte voor eigen werk, maar er zijn ook gezamenlijke opdrachten die verbinden en inspireren omdat iedereen die anders invult.’  

Sfeer
‘In mijn groepen zitten beginners en gevorderden bij elkaar. Dat werkt goed: mensen die al heel lang bezig zijn en denken alles wel te weten, worden verrast door nieuwe cursisten met frisse oplossingen. Het is belangrijk dat er een open sfeer is, waarin alles kan. Zodat je je vrij en veilig voelt en alles durft te vragen en te proberen. De groepen zijn leuk, er is plezier en er wordt serieus gewerkt. Mensen helpen elkaar en zijn belangstellend. Soms wordt er veel gekletst, je hoort gehamer, mensen lopen rond – het is heel levendig.’  

Geluksmomentjes…
Soms zijn er momenten dat ik me realiseer: goh, wat is het stil. Iedereen is geconcentreerd met zijn eigen werk bezig, helemaal in een flow. Dan ben ik echt ontroerd.’  


Links

Christine van der Ree

'Glas, metaal en vuur: eeuwenoude technieken eigentijds toepassen'

Achtergrond
• Christine is goudsmid, opgeleid aan de vakschool in Schoonhoven, waar ze de technieken van het emailleren leerde.
• In Portsmouth (Engeland) volgde ze de Kunstacademie. 
• Door veel samenwerking met emailleurs in Engeland, Duitsland, Tsjechië en Nederland heeft zij zich verder ontwikkeld in het emailleren.
• Christine werkt zelfstandig vanuit haar atelier in Amsterdam. Ze maakt eigen werk en werk in opdracht van collega-goudsmeden en bedrijven.
• Sinds 2014 geeft ze les bij Scholen in de Kunst. Ze begeleidt cursisten die zelfstandig werken in het emailleeratelier en ze heeft een beginnersgroep. Daarnaast verzorgt ze masterclasses.  

Als docent
‘Mijn belangrijke drijfveer is de wil de techniek van het emailleren over te dragen. Het is zulk mooi materiaal en zo’n mooi medium om je in uit te drukken. Emailleren heeft zich ontwikkeld van toegepaste kunst tot kunst ‘om aan de muur te hangen’. Naast het ambachtelijke van het vak, gaat het in de cursus ook om het maken van iets eigens, door kleurkeuze en materiaalbehandeling. Zoals bij alle kunst gaat het om de combinatie van hoofd, hart en handen.’  

Ontspannen leren
‘Omdat het een hobby is voor de cursisten, vind ik het belangrijk dat ze een fijne tijd hebben. Ik zoek een ontspannen sfeer; het moet leuk zijn hier te komen. Als docent hoop ik ze te leren extra goed te kijken, waar te nemen. Ik vraag ze bijvoorbeeld gedurende een periode te zoeken naar patronen in de wereld om hen heen. Overal zijn patronen te ontdekken. Als ze dan komen met bijvoorbeeld een rij lantarenpalen, kunnen we dat met elkaar verklaren en uitleggen: ze leren een bepaald ritme in het beeld te herkennen, een bepaald perspectief.’  

De les
‘Nieuwe cursisten moeten een emailleer-basispakket aanschaffen. Dit pakket bevat kleine hoeveelheden van verschillende emailles, koper en wat persoonlijk gereedschap, afhankelijk van wat iemand al in bezit heeft. In het lokaal zijn gemeenschappelijke gereedschappen, slijpstenen en ovens. Uit nalatenschappen hebben we mooie emailles, gelukkig, want die zijn kostbaar. De cursist kan daar vrij gebruik van maken. Voor koper en basis-emaille moet naar gebruik worden betaald. Ik geef in de cursus brede opdrachten. Van daaruit ga ik graag als begeleider mee met de wensen en de smaak van een cursist. Iedereen heeft een voorkeur voor bepaalde kleuren of thema’s. De één laat zich inspireren door de natuur, de ander werkt graag grafisch of abstract. Ik help met het zoeken naar technieken, waar ze iets mee kunnen maken wat uit henzelf komt. Of dat nou een sieraad is, of ander klein werk, of juist ruimtelijk en groot – het kan allemaal met emailleren.’  

Geluksmomentjes…
‘Ik ben altijd weer blij als ontgoocheling omslaat in een verraste reactie als het werk heet (en onooglijk) uit de oven komt en langzaam zijn ware kleur aanneemt.’

Links