Edelsmeden, sieraden en objecten maken, alle niveaus

Edelsmeden, sieraden en objecten maken, alle niveaus

Sieraden zijn eigenlijk kleine, draagbare kunstwerken. In deze cursus leer je daarom niet alleen de ambachtelijke kant van het maakproces, maar ga je ook aan de slag met vormgeving en ontwerp.


De basistechnieken die je in deze cursus leert, zijn: meten, optekenen, zagen, vijlen, schuren, polijsten, smeden, solderen, stenen zetten en oppervlaktebewerking. Je kunt leren werken met metaaldraad en -plaat (koper, messing, alpaca en zilver), maar ook met kunststof, rubber, textiel en hout.


In de lessen is er aandacht voor speciale technieken zoals ciseleren, etsen, of gieten. In extra workshops leren specialisten je nog meer fijne kneepjes. Denk aan het kleuren van titanium, of meer verfijnde manieren van stenen zetten. Werkbesprekingen scherpen je kijk en helpen je vooruit. Eerst begin je aan gezamenlijke opdrachten, maar al snel kies je je eigen aanpak.


Deze cursus is er ook als korte cursus op de vrijdagochtend. Er zijn dan namelijk drie blokken van 10 lessen aansluitend. Wil je de drie blokken allemaal volgen, dan betaal je de prijs van een jaarcursus, namelijk € 530,-.


Vrij werken in atelier

Als volwassen jaarcursist beeldende kunst kun je gratis gebruik maken van 'Vrij werken in atelier'. Dat kan op momenten dat er geen lessen zijn. De vastgestelde ateliertijden vind je op de website en cursisten worden per e-mail op de hoogte gesteld.

Aanbod > Edelsmeden, sieraden en objecten maken, alle niveaus

Docenten voor deze cursus

Karin Kortenhorst

Karin Kortenhorst

‘Jezelf verrassen’

Achtergrond
• Karin is opgeleid als goud- en zilversmid en heeft daarna de kunstacademie in de Utrecht gedaan.
• Ze geeft sinds 2000 cursussen voor volwassen bij Scholen in de Kunst.
• In haar eigen atelier maakt Karin sieraden en objecten die ze exposeert en verkoopt.  
• Ze geeft workshops, onder meer in Griekenland, in het voor- en najaar. 

Als docent
‘Met mijn achtergrond kan ik zowel technisch begeleiden als meedenken over vormgeving. Daarbij voel ik me meer een begeleider dan een juf en vind ik het belangrijk dat ik uitdaging zoek voor mijn cursisten. Ik wil mensen aanzetten een stapje verder te gaan. Jezelf verrassen, daardoor beleef ik zelf als kunstenaar ook de mooiste momenten. Voor mijn cursisten probeer ik die ervaring te creëren met opdrachten die ze in eerste instantie misschien helemaal niet zien zitten. Ga maar doen! Uit die comfortzone komen! Daar zit mijn taak als docent: mensen begeleiden om eruit te halen wat erin zit.’ 

Lesinhoud
‘We hebben een geweldig lokaal met veel gereedschappen: we kunnen natuurlijk solderen maar ook etsen, metalen kleuren, anticlastisch hameren en zilver gieten. Zo kan ik heel veel technieken van het edelsmeden aanbieden. Beginners krijgen het eerste half jaar een aantal opdrachten waarin alle basisvaardigheden van het edelsmeden aan bod komen: zagen, vijlen, solderen, schuren, polijsten en een steen zetten. Daarna gaan mensen hun eigen richting zoeken. Je kan ook met textiel gaan werken, of grotere objecten maken. In mijn jaarprogramma is dus ruimte voor eigen werk, maar er zijn ook gezamenlijke opdrachten die verbinden en inspireren omdat iedereen die anders invult.’  

Sfeer
‘In mijn groepen zitten beginners en gevorderden bij elkaar. Dat werkt goed: mensen die al heel lang bezig zijn en denken alles wel te weten, worden verrast door nieuwe cursisten met frisse oplossingen. Het is belangrijk dat er een open sfeer is, waarin alles kan. Zodat je je vrij en veilig voelt en alles durft te vragen en te proberen. De groepen zijn leuk, er is plezier en er wordt serieus gewerkt. Mensen helpen elkaar en zijn belangstellend. Soms wordt er veel gekletst, je hoort gehamer, mensen lopen rond – het is heel levendig.’  

Geluksmomentjes…
Soms zijn er momenten dat ik me realiseer: goh, wat is het stil. Iedereen is geconcentreerd met zijn eigen werk bezig, helemaal in een flow. Dan ben ik echt ontroerd.’