De Muziekfabriek is een goede voorbereiding, als je later een muziekinstrument wil leren spelen. Je gaat zingen, leert noten lezen en ontwikkelt spelenderwijs maat- en ritmegevoel.
Vroeger heette het AMV, Algemene Muzikale Vorming, maar wij noemen het Muziekfabriek! Want in een fabriek maak je iets en de kinderen maken hier samen muziek. Bij de Muziekfabriek wordt de basis gelegd voor de verdere muzikale vorming en het is dan ook een ideale basis om een instrument te leren bespelen.
In deze cursus wordt er gespeeld op instrumenten zoals trommels, bekkens en xylofoon en maak je kennis met de verschillende muziekinstrumenten waar je later les in kunt krijgen. Een bezoek aan een orkest staat ook op het programma.
Voor de kinderen van de muziekfabriek wordt er een muziekmarkt georganiseerd, waar je de instrumenten kunt uitproberen.
Maandag Middag
Woensdag Middag
Donderdag Middag
ICOONDinsdag Middag
LeusdenVrijdag Middag
Kinderen 6-12 vanaf € 120,00 (15 keer)
'Als kinderen het naar hun zin hebben, ben ik ook blij'
Tessa van der Knaap is als muziek- en zangdocent vooral gespecialiseerd in het jongere kind. Met veel enthousiasme krijgt ze iedereen aan het zingen en muziek maken.
“Ik geef muziekles aan peuters en kleuters en aan kinderen tussen de 6 en 8 jaar en daarnaast begeleid ik het kinderkoor. Ik richt me dus momenteel op het jongere kind. Dat heb ik in mijn studies al als specialiteit gehad.”
“Muziek is iets magisch. Zingen is een echte uitlaatklep voor kinderen – voor volwassenen trouwens ook. Het is ontspannend, plezierig en een heel andere taal. Daarbij zie je dat het kinderen ook helpt bij hun taal-, spraak-, motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling. Omdat ik daar een scherp oog voor heb, verweef ik dat op een speelse manier in de les.”
“Ik werk vaak met een actueel thema waar kinderen zich in kunnen herkennen. Zo werken we met appeltjes in de herfst – dan neem ik een bak met gele en rode ballen mee waarmee we spelen. Of ik lees voor uit een prentenboek over de herfst voor de kleuters waar ik een muziekactiviteit aan hang. Alles draait om het plezier en intrinsieke motivatie.”
“Als docent vind ik het fijn dat de kinderen plezier hebben en dat ze het liefst spelenderwijs muziek leren maken. Op die manier blijft het leuk en betekenisvol. Als kinderen het naar hun zin hebben, ben ik ook blij. Omdat ik pedagogisch onderlegd ben, voel ik situaties goed aan. Dat zorgt ervoor dat ik een fijne connectie kan maken met de kinderen.”
Tessa was hiervoor basisschooljuf en zelf zong ze altijd al uit volle borst. Ook is ze dol op dansen.
Tessa van der Knaap werkte lange tijd als basisschooldocent, waarbij ze muziek en zang altijd al integreerde in de lessen. Tot ze besloot zich helemaal te richten op muziekles geven. Tessa studeerde Pedagogiek aan de Hogeschool Inholland in Amsterdam en deed daarna de Pabo aan de Hogeschool Utrecht. Ze studeert momenteel Docent Muziek aan Artez Hogeschool voor de Kunsten in Zwolle. Voorheen gaf ze ook lessen musicaldans.
‘Het stikt van de geluksmomentjes!’
Achtergrond
• Christine studeerde Muziektherapie en haalde daarna haar lesbevoegdheid als docent muziek
• Vanaf 2001 is ze verbonden aan Scholen in de Kunst
• Christine geeft Muziekfabriek voor kinderen en ukelele-les voor volwassenen en kinderen
• Vanuit Scholen in de Kunst is ze docent muziek op verschillende basisscholen
• In haar vrije tijd speelt Christine viool in een folk-punkband
Als docent
‘Als ik iets van mezelf weet, is het dat ik ongelofelijk enthousiast ben, soms worden de kinderen in mijn groepslessen daar helemaal vrolijk-hieperdepiep van. Dan spreek ik mezelf soms even toe: rustig aan! Ik wil de kinderen zo graag laten ervaren hoeveel plezier je kunt hebben met muziek maken – hoe leuk het is om met elkaar te zingen, te spelen. Ik weet dat ik dan stiekem ook een heleboel andere dingen bij ze trigger. Ze leren bijvoorbeeld tegenstellingen in muziek herkennen zoals hoog-laag, kort-lang, hard-zacht, maat-ritme, zolang zij maar het gevoel hebben dat ze lol hebben in het muziek maken.’
Muziekfabriek
‘Ik zorg voor veel afwisseling in de les, zodat ik de kinderen steeds trigger om erbij te blijven. Ik zing veel, ik laat ze zelf dingen verzinnen, muziekjes componeren, en soms geef ik een beetje theorie en we beginnen met noten leren lezen. Ik neem altijd een instrument mee waar we naar kijken en luisteren. We eindigen meestal met een muzikaal spelletje.’
Ukelele-les
‘Ukelele wordt vaak gekozen door volwassenen die graag een instrument willen leren bespelen. Het is een toegankelijk instrument, waarmee je jezelf zingend kunt begeleiden en in korte tijd al echt muziek kunt maken. De ukelele-lessen zijn vooral in groepsverband in periodes van vijf weken. Maar ik heb ook individuele cursisten, voor korte of langere tijd. Het leuke is dat je in een aantal weken al veel kunt bereiken! Je redt jezelf al snel met een paar akkoorden. Er zijn bijvoorbeeld basisschooldocenten, die met de ukelele in hun klas kinderliedjes willen zingen en dat lukt wel na zeven weken. Het gaat voor mij ook hier om de lol van het muziek maken. Het is zo leuk om jezelf op deze manier te kunnen uiten. Mijn enthousiasme slaat over op andere mensen en dan hoop ik, juist bij volwassenen, dat ze zich vrij voelen. En dan gewoon, hup, gaan! Zingen, spelen! Wat maakt het uit wat anderen denken?!’
Geluksmomentjes…
‘Het stikt van de geluksmomentjes! Bij de kinderen bijvoorbeeld: als we iets maken met elkaar en het klinkt te gek, en ik zie de kinderen met rode wangen van plezier – daar word ik zielsgelukkig van. Of als ik ze in groepjes laat samenwerken en ze tillen elkaar naar een hoger plan. En aan het eind van het jaar hebben we een optreden met de kinderen van de Muziekfabriek. Dan staan ze allemaal op het podium, de ouders glimmend in de zaal, dan ben ik zo trots!’
‘Het is mooi als het vlammetje voor muziek maken aangaat’
“Het spelplezier en contact maken met elkaar! Als ik merk dat de kinderen bij de lessen Muziekfabriek net zo enthousiast worden van de instrumenten als ikzelf, ben ik tevreden. Zelf begon ik als kind ooit met lessen blokfluit en orgel, maar ik raakte vooral enthousiast bij alle instrumenten. Dat heb ik nog steeds en daarom passen deze lessen goed bij mij.”
“Natuurlijk door zelf met veel vrolijkheid en plezier les te geven. Verder probeer ik hun nieuwsgierigheid aan te wakkeren. Zo verstop ik de instrumenten ergens en dan moeten ze aan het geluid raden wat het is. Of ik laat zien dat ik als juf ook erg mijn best moet doen om enkele tonen uit een trompet te krijgen. Dat vinden ze geweldig en verlaagt de drempel om alles uit te proberen. Op die manier maak je ze leergierig en zorg je ervoor dat ze de instrumenten willen ontdekken.”
“Voor mij is een les geslaagd als ze met blije koppies de deur uitgaan en ik het gevoel heb dat ze ook echt iets hebben geleerd. Ik let erop dat ik iedereen meekrijg en dat ze stuk voor stuk enthousiast raken. Je wilt toch graag dat het vlammetje aangaat voor een muziekinstrument bespelen, zodat ze ontdekken welk instrument bij ze past. Daarin is samen zingen en samenspel heel belangrijk. Want door met elkaar contact te maken in muziek, ervaren ze dat geluksgevoel en spelplezier. Samen klinkt het nog mooier dan alleen. En ze hebben aandacht en respect voor elkaar.”
“Ik ben niet streng of belerend, maar creëer juist een gezellige en open sfeer. Rondrennen, bijvoorbeeld bij de peuterlessen, is helemaal prima. In mijn hoofd heb ik de grote lijnen van de lessen heel scherp, maar ik kijk altijd naar wat de groep nodig heeft. Vanwege mijn achtergrond als muziektherapeut kan ik een groep snel doorgronden. Mijn lessen volgen de kinderen en niet andersom, zodat ze echt aanhaken. Ik vind het fantastisch om te zien dat diezelfde rondrennende peuters na een paar lessen ineens meezingen of op tijd meeklappen.”
“Het mooie van Scholen in de Kunst is de diversiteit die er geboden wordt. Bijvoorbeeld ons kinderkoor Bubbels waar kinderen aan mee kunnen doen. En onlangs bezochten we met de leerlingen van de cursus Muziekfabriek het Jeugdorkest en mochten de kinderen met wat instrumenten even meespelen. Daartussen staan en meedoen was zo’n geweldige ervaring voor ze. Dat is echt een mooie toevoeging.”
Iris de Vries geeft de cursussen Muziekfabriek, Kleuters ontdekken muziek en Peutermuziek in Leusden. Ook begeleidt ze het Bubbels Kinderkoor. Naast deze lessen werkt ze als muziektherapeut binnen enkele organisaties en bij gezinnen thuis. Ze volgde hiervoor de opleiding Vaktherapie Muziek aan de HAN in Nijmegen. Vervolgens studeerde ze Orthopedagogie aan de Universiteit Leiden. Iris is tevens actief als muziektherapeut bij Stichting Papageno voor kinderen met autisme.