Log in

Maak hier je keuze

Toneel kinderen Toneel jongeren Toneel beginners Toneel gevorderden

Toneelles

Ben je gefascineerd door theater en zou je zelf ook wel eens toneelles willen? Doe dan op deze pagina inspiratie op. Bekijk bijvoorbeeld de video van onze lessen en ontdek de magie van theater! Hopelijk helpt deze pagina je met het maken van een goede start en veel plezier te hebben tijdens je eerste lessen.

Toneel voor kinderen en jongeren

We hebben toneelcursussen voor kinderen en jongeren. Voor de kinderen is de basisschoolgroep leidend voor plaatsing in een groep. De lessen zijn altijd afgestemd op het ontwikkelingsniveau van de kinderen. In alle groepen wordt in de tweede helft van het seizoen gewerkt aan een voorstelling die tijdens het Theaterfestival in het voorjaar wordt uitgevoerd in een echt theater.


Toneel voor beginners

Je kunt als volwassene starten met een cursus toneel, waarbij je kennismaakt met verschillende spelvormen waaronder bewegingstheater, improvisatie en teksttoneel. Een uitgekiende kans om te ontdekken wat jou het meeste aanspreekt. Als je al weet wat je wilt, kun je natuurlijk direct starten in een specifieke theaterdiscipline. Bij iedere cursus werk je aan speltechniek en spelvaardigheden om alleen en samen met de groep een scène of een verhaal vorm te geven.

Toneel voor gevorderden

Gevorderde spelers zijn bij ons aan het juiste adres voor toneelles. Want hoe kort of lang je ook aan theater doet, er is altijd een lesgroep die bij jouw niveau en voorkeur past. Onze docenten zijn zelf ook professionele spelers en theatermakers en kunnen je nieuwe theatervormen en speltechnieken aanleren.


Onze docenten

Karen Savert

Meer info

Karen Savert

Marit Vosman

Meer info

Marit Vosman

Lisette Mallee

Meer info

Lisette Mallee

‘Als ik zo’n mooie scène zie, denk ik: inlijsten!’

Achtergrond

Achtergrond
• Lisette studeerde dramatherapie en werkte 5 jaar als groepsleidster in de kinderpsychiatrie.
• Daarna had ze 5 jaar haar eigen theaterbedrijf waarmee ze veel jeugdvoorstellingen maakte en speelde.
• Ze volgde de Kaderregie opleiding en haalde haar master Kunsteducatie.
• Lisette is vakdocent drama en CKV op een middelbare school.
• Sinds 2005 is ze verbonden aan Scholen in de Kunst, ze geeft les aan volwassenen en kinderen. Ook is ze medeverantwoordelijk voor de talentklas theater van Scholen in de Kunst.
• Lisette speelt regelmatig haar eigen solovoorstelling en volgt een verdiepende acteeropleiding op theaterschool de Trap. 

Als docent
‘Van leerlingen op de middelbare school - waar theater een verplicht vak is, hoor ik vaak terug dat ik zo enthousiast ben: zelfs als ze het vak eigenlijk ‘stom’ vinden, noemen ze dat aanstekelijk. Ik geloof ook dat ik goed zie hoe ik iemand met de juiste feedback verder kan brengen. Ik ben van oorsprong dramatherapeut en hoewel ik nooit als therapeut gewerkt heb, is mijn waarnemingsvermogen misschien daarom goed ontwikkeld. Zelf spelen in theaterproducties geeft me als docent veel inspiratie.’  

Theater
‘Wat wil ik mijn cursisten bijbrengen? Hoe ontzettend leuk theater is! En de breedte van het vak. Ik wil laten zien dat je theater kan maken vanuit dans, vanuit beeldende kunst, vanuit muziek. En dat het onmiskenbaar een plek inneemt in de maatschappij. Vakinhoudelijk wil ik laten zien hoe het werkt: hoe kom je van een idee tot theater; waarom is iets theater en waarom niet? En ik vind het mooi als ik mensen de ervaring kan geven dat ze samenvallen met zichzelf: iedereen heeft voor de buitenwereld een imago, een houding. Op het toneel kan dat ineens wegvallen – dan zijn mensen heel vrij: “Ik dacht niet meer na, ik deed gewoon, in een flow!” 

De les
‘We beginnen altijd met een energizer – spelletjes om erin te komen en alert aanwezig te zijn, en daarna doen we oefeningen die het thema van de les introduceren. De kern van de les is vaak een maak- of spelopdracht gebaseerd op wat we net geoefend hebben; toepassing van de technieken.  

Aan het einde van het jaar passen we al het geleerde toe in een eindproductie waar we langere tijd aan werken’

Voorstelling
‘Met alle theatergroepen - behalve met de allerkleinsten, sluiten we af met een voorstelling. Van kerst tot de voorjaarsvakantie verzamelen we materiaal: de cursisten maken dan door verschillende maakopdrachten allerlei scènes rondom een thema. Met de input van de cursisten wordt dan een door mij bedacht kader ingevuld en zo ontstaat de voorstelling. De periode daarna zijn we echt met het repeteren van het toneelstuk bezig. De volwassenen presenteren het eerste jaar altijd in het eigen theaterlokaal. Vanaf het tweede jaar spelen ze op een andere locatie bijvoorbeeld in De Lieve Vrouw, of op locatie.  

Geluksmomentjes…
‘Als iemand iets doet wat hij nooit eerder gedaan heeft – als hij verbaasd is over zichzelf. Of als ik een mooie scène zie: inlijsten! denk ik dan. En ik geniet van een fijne sfeer in de les, als cursisten echt willen werken – echt willen weten wat theater is.’ 


Bas Moser

Meer info

Bas Moser

Aimy Weber

Meer info

Aimy Weber

Derk Oudshoorn

Meer info

Derk Oudshoorn

‘Creativiteit zit vaak verscholen in de impuls’

Achtergrond

Achtergrond
• Derk volgde de opleiding culturele en maatschappelijk vorming en later de docentenopleiding op de Toneelschool.
• Hij werkt sinds 1 januari 2008 voor Scholen in de Kunst, als docent en regisseur. Al een aantal jaar geeft hij samen met Simone van den Berg les aan jongeren tussen de 13 en 20 jaar.
• Derk en Simone maken en spelen ook samen jeugdtheatervoorstellingen bij theatergroep Koeterwaals.

Als docent
‘De combinatie van zelf spelen en lesgeven vind ik leuk – zo blijf ik me bewust van waar ik bij coach. Maar ik vind lesgeven eigenlijk het leukste wat er is! Ik ben heel enthousiast over mijn vak en dat probeer ik over te brengen. Mijn streven is een leerling verder te brengen in zelfstandigheid en zelfbewustzijn.’

Zelfbewustzijn
‘Toneelspelen is vooral met een helicopterview naar jezelf kijken: je bijvoorbeeld tegelijkertijd bewust zijn van je tekst, van je beweging op het toneel en van je medespelers. Alles wat je doet op het toneel heeft betekenis: onbewust krabben aan je neus gaan mensen interpreteren. Om dat zelfbewustzijn te ontwikkelen geef ik opdrachten waarbij je zinnetjes in je hoofd gebruikt bij handelingen en gevoelens: je pakt een kopje en denkt: Ik pak nu dat kopje op. En in de regie prop ik ze vol met opdrachten, zodat ze precies weten wat ze doen. Zoals bij auto rijden, in het begin ben je ontregeld omdat je overal op moet letten: spiegels, schakelen. Maar als je het vaak genoeg herhaalt, kan je het uiteindelijk allemaal tegelijk.’

Echt luisteren
‘Incasseren tijdens het spel krijgt veel aandacht in de les. Iemand zegt iets tegen jou - wat doe je dan? We onderzoeken welke stappen je in het dagelijks leven onbewust neemt, voorafgaand aan een reactie. Allereerst: luisteren! 100 keer dezelfde voorstelling spelen, betekent 100 keer luisteren naar je tegenspeler. Iedere keer zegt hij het anders, dus iedere keer zou je reactie anders moeten zijn. Dus jezelf afvragen wat je ervan vindt, de tijd durven nemen, dan kom je beter bij het gevoel. Vaak bedenken leerlingen van tevoren dat ze bijvoorbeeld na die-en-die tekst gaan huilen, dat komt dan meestal niet geloofwaardig over.’

Impuls
‘Een ander deel van de les is juist het volgen van een impuls. Kijk of je je impuls kan volgen in de interactie met een ander, dan ontstaan verrassende dingen. Creativiteit zit vaak verscholen in de impuls. Soms loopt dat dood – dat is een risico. Leerlingen willen graag alles meteen goed doen. Maar ik leer ze ook het risico van de doodlopende weg te nemen, zo kom je op plekken die je niet kent en verras je jezelf en het publiek.’

De groep
‘Ik ben heel blij met de groepen. Pubers zijn sowieso leuk om mee te werken. Je moet in het theater kwetsbaarheid laten zien. Ik geloof niet in het idee ‘je kruipt in de huid van iemand anders’. Je bent het zelf, in een andere situatie. Je eigent je de rol toe door te bedenken: hoe zou ik zijn in deze positie? Dan ben je kwetsbaar. Lastig, want pubers ontwikkelen zichzelf vaak vanachter een dik stuk glas. Soms laten ze een tekststukje los. Als het bevalt, houden ze het vast en zo niet, dan nemen ze het terug. Dat dikke glas is hier niet handig. Ontroerend, als dat doorbroken wordt. Maar meestal laten ze dat glas achter als ze komen, omdat ze het idee hebben dat hier alles kan. Ultiem, als je dat kan creëren!’

Geluksmomentjes…
‘Op het gevaar af pathetisch te klinken: ik ga hier elke vrijdag fluitend naar toe, er zijn altijd zo veel geluksmomentjes. Als ik een leerling zie openbreken, zie groeien, dat ontroert me.’


Toon meer docenten

Alles wat je moet weten over theaterles bij ons

Theaterfestival Scholen in de Kunst Theaterkamp Heb je een laag inkomen?

Laat je inspireren!

Neem een kijkje bij onze toneellessen

In regie van Alex van Warmerdam

trailer Welkom in het Bos

Het Nationale Theater

trailer Midzomernachtdroom

Veelgestelde vragen

Theater is een verzamelnaam voor de kunstvormen die (live) voorstellingen voor publiek maken. Er zijn vele theatervormen. Denk b.v. aan toneel, bewegingstheater, blijspel, cabaret, commedia dell'arte, klucht, komedie, locatietheater, musical, muziektheater en straattheater. Maar ook dans, opera en operette zijn vormen van theater. Toneel is één van de vele theatervormen, waarbij een persoon of meerdere personen voor een publiek een ‘spel’ opvoeren. De acteurs spelen allemaal een eigen rol, en alle rollen bij elkaar vormen samen een toneelvoorstelling.

Liever niet. Voor kinderen en de docent is het niet prettig als er steeds mensen komen kijken. De kinderen moeten zich in de les vrij kunnen uiten, zonder publiek. Aan het eind van het seizoen, tijdens het jaarlijkse theaterfestival van Scholen in de Kunst, is er een presentatie voor familie en vrienden. Deze presentatie vindt plaats in één van de Amersfoortse theaters.

 

Ja, op diverse momenten worden losse theaterworkshops aangeboden. Tijdens de Masterclassweekenden verzorgen bekende acteurs regelmatig masterclasses voor jongeren en volwassenen. Kunstbrouwerij (onderdeel van Scholen in de Kunst) organiseert in bijna alle schoolvakanties losse theaterworkshops voor kinderen, vaak gekoppeld aan een populair of actueel thema.

Bij Scholen in de Kunst kunnen getalenteerde theaterleerlingen (12-20 jaar) auditie doen voor de School voor Talent Theater. Het is mogelijk om je via School voor Talent Theater voor te bereiden op een theatervakopleiding. Ben je tussen de 16 en 24 jaar? Wil je aangenomen worden op een toneelschool? Heb je behoefte aan intensieve begeleiding bij audities? Dan kun je in Amersfoort ook terecht bij de Theater Vooropleiding Amersfoort, waar je je een jaar lang kunt oriënteren en voorbereiden op het HBO-theateronderwijs. De lessen vinden plaats in het Eemhuis. Meer informatie: www.theatervooropleidingamersfoort.com