Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Maak hier je keuze

Musical, jongeren Musical, kinderen Musical alle niveaus, 21+

Mogelijkheden

Type Groepsles
Leeftijd 12-14
Docent Willemijn Böcker, Niki Romijn, Guillermo Hilversum

Locaties

Eemhuis
Donderdag
Middag Avond
ICOON
Woensdag
Avond

Prijs

Jongeren
vanaf € 390,00 (35 lessen)

Bekijk alle mogelijkheden

Musical, jongeren

Musical is zingen, dansen en acteren bij elkaar. Dus als jij niet kunt kiezen tussen deze drie, dan is deze musicalcursus wat voor jou. Je krijgt les van professionele musicaldocenten, die weten wat er nodig is om jou te laten stralen.

Elke les krijg je een warming up voor je lichaam en je stem en werk je aan spelscènes om je acteertalent en timing te ontwikkelen. Ook leer je vanuit improvisatie hoe je zelf scènes kunt maken. Je oefent songs uit bekende musicals en voelt je even een echte musicalster.

Zang en spel zijn de belangrijkste onderdelen van de musicalcursussen, maar dans wordt niet vergeten. Hierbij vinden we expressie en zeggingskracht van de beweging belangrijker dan het precies doen van de juiste pasjes.

Bij Scholen in de Kunst besteden we veel aandacht aan het zelf maken van scènes en aan het veranderen van bestaande scènes. Zo leer je niet alleen performen, maar krijg je ook gevoel voor tekst, inhoud en de magie van het theater.

De musicalcursus (12-14 jaar) is gericht op het leren van de basisvaardigheden van deze fantastische theaterdiscipline. Eén van de 35 lessen reserveren we voor een presentatie waarin wordt gespeeld, gezongen en gedanst.

Als je al twee jaar les hebt gehad of ergens anders ervaring hebt opgedaan, kun je ook kiezen voor één van onze musicalproducties (15+). Wil je daaraan graag meedoen maar weet je niet of je genoeg ervaring hebt? Neem dan gerust contact op met de klantenservice.

Let op: sommige cursussen zijn vol. Je kunt je wel inschrijven voor de wachtlijst.

Onze docenten

Willemijn Böcker

Meer info

Willemijn Böcker

'Ik probeer mijn lessen zo op te bouwen dat er speelsheid en sprankelende momenten ontstaan.'

Willemijn Böcker stimuleert haar cursisten altijd om de speelsheid in zichzelf naar boven te halen. Een sprankelende les vol spel, zang en dans is het gevolg.

Wat vind je van belang tijdens de les?

“Het belangrijkste in de musical-les is dat er een open en veilige sfeer is waar ieder kind of volwassene zichzelf kan zijn. Het is namelijk best spannend om tegelijk te dansen, te acteren en te zingen. Daarom let ik het goed op dat we allemaal met aandacht naar elkaar luisteren. Daarbij wordt er veel gelachen en vind ik het belangrijk dat ze zich gezien en gehoord voelen. ”

Hoe zorg je voor een goede sfeer?

“Ik zie musical-les als een soort sport, niet vanwege de competitie, maar wel een beetje vanwege het fanatisme. Natuurlijk spelen en zingen we voor de lol, maar ik vind het wel fijn als je aanwezig bent en op tijd komt, en dat je altijd je teksten oefent. Zo maak je als team de mooiste musical.”

Wat valt op aan de les zelf?

“In elke les zorg ik ervoor dat we de drie disciplines zang dans en theater met elkaar combineren. Daarbij probeer ik de les zo op te bouwen dat er veel speelsheid en sprankelende momenten ontstaan. Bij de volwassenen doe ik dat door het kind in hen weer naar boven te halen en bij de kinderen spreek ik vooral hun fantasie aan.

Waar geniet jezelf vooral van tijdens het lesgeven?

“Ik krijg veel energie en inspiratie van de cursisten zelf. Soms komen ze met verrassende eigen ideeën. Ik stimuleer ze ook om zelf dingen te verzinnen of zelf een rap of een lied te schrijven. Als zoiets spontaan gebeurt, brengt dat ook weer veel plezier bij de leerlingen.”

Dit wist je nog niet over Willemijn

Zij zet zich graag in voor een betere wereld: zo eet ze vegan, is ze nog weleens te vinden bij een demonstratie en zet ze zich in voor goede doelen.

Achtergrond

Willemijn Böcker dacht altijd dat ze arts zou worden, maar toen ze hoorde dat je ook muziektheater kon studeren, was ze verkocht. Ze studeerde in 2020 af in die richting aan het conservatorium Rotterdam. Daarna is ze meteen aan de slag gegaan met lesgeven in zang, koor, dans en musical. Daarnaast is Willemijn uitvoerend artiest bij de Amazones en jeugdtheater Onder het Buro.

Niki Romijn

Meer info

Niki Romijn

‘Als ze er helemaal in opgaan, dat vind ik zo mooi…’

Achtergrond
• Niki is theatermaker, regisseur, zangeres, componist en stemactrice.
• Ze begon op jonge leeftijd met muziek- en balletlessen, leerde zichzelf piano spelen en studeerde solozang aan het Conservatorium. Ze speelde jarenlang in musicals zoals Cats, schrijft en speelt eigen theaterproducties en spreekt al 20 jaar stemmen in voor tv- en cartoonseries. Daarnaast heeft ze altijd lesgegeven.  
• Sinds 2016 is Niki verbonden aan Scholen in de Kunst. 

Als docent 
‘Mijn veelzijdige achtergrond is de basis van hoe ik les geef. Ik heb al die jaren als theatermaker, als performer zoveel geleerd - ik voel dat ik daardoor genoeg in huis heb om door te geven aan mijn leerlingen en hen te inspireren. De vrijheid en het plezier die ik zelf ervaar bij muziek maken, spelen en dansen, wil ik graag delen. Samen dingen verzinnen, samen van niets iets maken, dat geeft zoveel energie en zelfvertrouwen!’ 

De les 
‘Ik heb een duidelijke visie en werk in mijn lessen graag ergens naartoe. Maar ik laat altijd ruimte over om in te kunnen spelen op de dingen die leerlingen zelf aandragen. Het vertalen van gevoel naar theater, daar help ik ze bij. Ik laat zien hoe ze hun eigen fantasie als inspiratiebron kunnen gebruiken en geef ze het vertrouwen dat alles kan en mag in de les. In een veilige sfeer durven ze meer uit te proberen en zichzelf te laten zien. Misschien helpt het dat ik zelf nogal klein ben en graag gek doe. Dan moeten ze enorm lachen en komen ze vanzelf los.’ 

Technieken 
‘Ik houd ervan de kinderen al doende dingen te laten ontdekken, ze spelenderwijs iets te leren. Vanuit het werken aan een voorstelling geef ik praktische ‘theatertips’ waar ze echt wat aan hebben en waardoor ze zich verder kunnen ontplooien. Alle facetten van het musical vak verpak ik in leuke theaterspelletjes waarbij er heel veel geïmproviseerd mag worden. Zo maken ze zich ongemerkt een heleboel theatertechnieken eigen.’ 

Energie 
‘Als kinderen vanuit hun eigen creativiteit hun best doen, is dat altijd goed. Ik zal dan nooit zeggen dat iets verkeerd is. Misschien wel: “Laten we een experimentje doen, dan doen we het even anders”. Maar ik kan ook streng zijn als ik weet dat ze het beter kunnen: “Hier ga ik geen kaartje voor kopen!” Dan gaat het vaak om de energie die ze erin steken. Ik wil dat ze gefocust zijn, hun best doen. Ook als het even iets minder met ze gaat – juist door extra energie geven kan je helemaal vergeten waar je nou mee zat.’  

Geluksmomentjes… 
‘Die gezichtjes als ze er helemaal inzitten... Kinderen blijven vaak moeilijk in hun eigen rol. Ze kijken naar elkaar, voelen gêne, of lachen om elkaar. Maar als het lukt, als ze er helemaal in opgaan, dat vind ik zo mooi!’ 



Guillermo Hilversum

Meer info

Guillermo Hilversum

‘In mijn lessen zit veel interactie’

Wat voor soort docent ben je?

"Vooral heel enthousiast. Ik hou ervan om met veel beweging en spektakel les te geven. Omdat ik opgeleid ben als danser zit er veel dynamiek en muziek in mijn lessen. Dat geldt zowel bij de cursus musical met de kinderen, als bij jongerentheater of improvisatie voor volwassenen.”

Wat kun je vertellen over de lessen?

“Ik vind het belangrijk om goed te luisteren naar de cursisten, wat willen zij? Waar werken zij graag naartoe? In mijn lessen zit je niet steeds aan de kant te kijken, je doet mee, je geeft feedback. Er is veel interactie. Ik hou van muziek en bewegingen die het spel benadrukken. Groot spelen en dan weer heel klein, zodat het één mooi geheel wordt.”

Hoe ervaren cursisten jouw lessen?

“Het fijnste vind ik dat ze graag komen. Dat ze ernaar uitkijken, er zin in hebben. Ik neem iedere cursist heel serieus en luister goed naar wat iemand wil leren. Mijn motto is: fouten maken mag. Wat zeg ik: fouten maken moet! Anders houd je je als speler veel te veel in en word je onzeker. Ik hoor vaak dat ze enorm veel plezier hebben tijdens de lessen.”

Waar geniet je zelf van bij het lesgeven?

“Voor mij is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de cursisten in de loop van het jaar één hechte groep worden. Eén team, één taak, daar geloof ik in. Dat ze echt iets durven laten zien aan elkaar. Vooral als ik zie dat iemand die weinig durft zich ontpopt van een muurbloempje tot een stevige zonnestraal. Als dat lukt ben ik blij.”

Je bent zelf een ervaren acteur en regisseur, verwerk je dat ook in je lessen?

“Natuurlijk neem ik mijn ervaring mee, al is dat niet het uitgangspunt. Maar als ik merk dat er in de groep mensen zitten die bijvoorbeeld graag willen leren camera-acteren of tips willen voor audities, dan verwerk ik dat zeker in de les. Maar het belangrijkste is dat ze vrij kunnen en durven te spelen.”

Wist je dit al over Guillermo?

Zodra hij vrij is pakt hij graag zijn koffers in om het liefst naar een tropisch land te reizen. Als het maar lekker warm en zonnig is.

Achtergrond

Guillermo Hilversum volgde de dansopleiding bij Lucia Marthas in Amsterdam. Daarnaast volgde hij acteerlessen. Hij is sinds zijn negende al bezig met theater en acteren. Hij werkt als regisseur voor verschillende RTL-programma’s. Daarnaast is hij kinderregisseur van diverse musicals. Hij is o.a. begeleider van de kind-acteurs bij GTST en De Luizenmoeder. Misschien ken je hem nog als Tinco uit de jeugdserie Spangas? Guillermo is ambassadeur van Make-A-Wish waar hij ook regisseur is van de video’s die met de kinderen worden gemaakt.

Toon meer docenten