Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Maak hier je keuze

Kleutercarrousel Rondje dans Kleutercarrousel Rondje kunst Kleutercarrousel Rondje muziek Kleutercarrousel Rondje toneel

Mogelijkheden

Type Groepsles
Leeftijd Groep 1-2
Docent Anouk van Deursen, Juliet Zoeten

Locaties

Eemhuis
Woensdag
Middag
ICOON
Dinsdag
Middag

Prijs

Kind
vanaf € 78,00 (10 lessen)

Bekijk alle mogelijkheden

Kleutercarrousel Rondje dans

Dansen is niet alleen het bewegen van het lijf, maar ook het vrijmaken van emoties en het ontwikkelen van concentratie. In dit vrolijke korte Rondje dans maakt je kind kennis met dans door bewegingsspelletjes, korte oefeningen en het bewegen op verschillende soorten muziek. Centraal staan plezier, de eigen expressie en het ontdekken van wat je lijf allemaal kan.

Na het Rondje Dans kun je je kind inschrijven voor één van de andere Rondjes, of voor nog een Rondje Dans. Je kunt er ook voor kiezen je kind te laten instromen bij de cursus Kleuterdans.

Rondje dans is onderdeel van De Kleutercarrousel

De Kleutercarrousel bestaat uit verschillende Rondjes van tien lessen. In ieder Rondje maken jonge kinderen kennis met een kunstdiscipline: muziek, dans, beeldende kunst of toneel. De lessen duren drie kwartier tot een uur en zijn afgestemd op de aandachtspanne van kleuters. Ieder Rondje sluit af met een meekijkles of kleine presentatie voor ouder, grootouders of verzorgers.

In een schooljaar volgen de Rondjes elkaar op. Je kind kan dus in een schooljaar drie verschillende kunstdisciplines volgen. Maar wil je kind drie keer het Rondje dans doen, dan mag dat natuurlijk ook. De docenten zorgen voor voldoende afwisseling, zodat de Rondjes niet telkens hetzelfde zijn. Nadat een Rondje is afgerond schrijf je je kind makkelijk in voor het volgende Rondje.

Jonge kinderen maken bij De Kleutercarrousel kennis met de verschillende scholen van Scholen in de Kunst en ontdekken wat zij het allerliefste doen: dansen, muziek maken, toneelspelen of tekenen en knutselen.

Onze docenten

Anouk van Deursen

Meer info

Anouk van Deursen

‘Een middel om tot bloei te komen’

Achtergrond 
• Anouk is zelf als leerling op de Scholen in de Kunst begonnen. Na 2 jaar MBO dans als vooropleiding volgde ze de opleiding Docent Dans bij ArtEZ in Arnhem en studeerde in 2016 af.
• Sinds 2016 geeft ze kleuter en kinderdans bij Scholen in de Kunst. Daarnaast geeft ze ook projecten in het basis- en voorgezet onderwijs.
• Anouk geeft les op Amsterdamse basisscholen, op dansscholen en ze heeft net de opleiding voor taal- en rekendans docent afgerond.

Als dansdocent
‘Ik ben van nature rustig. De sfeer in mijn lessen is gemoedelijk, gezellig en ik houd wel van grapjes maken. De rust is de basis van mijn les, van daaruit kan ik leerlingen prikkelen. Wat ik wil als docent? Dat mijn leerlingen genieten! Ik wil ze het gevoel van vrijheid laten ervaren, dat dansen je kan geven. Dansen als middel om te verdwijnen in het moment, even in het hier-en-nu.’

Over de dansles
‘Natuurlijk krijgen mijn leerlingen techniek aangeleerd, maar altijd vanuit vrijheid. Ik heb technische doelen - wat ik wil dat ze als groep bereiken binnen een jaar, maar het gaat vooral om de stapjes in de eigen ontwikkeling. Jezelf zijn en van daaruit dingen laten zien – niet alleen maar presteren. Ik ben niet streng en ik wil ook vooral niet dat ze mij alleen maar na doen met pasjes – ik laat ze spelenderwijs veel zelf ontdekken en creëren.’

Geluksmomentjes…
‘Kinderen die openbloeien… Soms komt bijvoorbeeld een meisje binnen, aarzelend, niet lekker in haar vel. De eerste les praat ze niet en komt ze niet van haar plek. En dan langzaam, als de lessen vorderen en als ik haar laat en de tijd geef, beweegt ze mee en gaat ze contact maken. Tegen het eind van de cursus fladdert ze door de zaal. Zo mooi, dan is dans een middel om tot bloei te komen, zonder dat ik er veel voor heb hoeven te doen.’

Juliet Zoeten

Meer info

Juliet Zoeten

‘De variatie aan dansen geeft veel plezier in de les’

Wat voor soort docent ben je?

“Ik ben vooral een veelzijdige docent. Want ik heb ervaring met diverse dansstijlen, van klassiek tot jazz en van modern tot streetdance. Dat zorgt ervoor dat ik in de lessen veel variatie kan aanbrengen en dat vinden cursisten vaak fijn. Zo wordt het niet eentonig. Mijn hart ligt stiekem bij klassiek en dansen op spitzen, maar doordat ik heel veel verschillende lessen geef, zorgt dat juist ook voor veel diversiteit in mijn werk. Verder ben ik een rustige en geduldige docent.”

Wat brengt het lesgeven jou?

“Dansen en lesgeven geeft mij vooral veel energie. Zelfs als ik op een dag een beetje moe ben, dan stroom ik weer over van energie als ik lesgeef. Het is vooral heel leuk om te doen. Het klinkt cliché, maar ik heb echt van mijn passie mijn werk gemaakt. Dit is zo’n heerlijk beroep, vooral omdat ik ook veel bezig ben met muziek uitkiezen. Het is tof om te zien als iets dat ik heb bedacht aanslaat bij de leerlingen en zij er ook plezier aan beleven.”

Hoe ga jij om met de prestatiedruk die veel kinderen ervaren?

“Bij dansers merk je inderdaad vaak een vorm van perfectionisme. Dan zie ik een zevenjarige alleen maar in de spiegel kijken of die het wel goed doet. Ik zet de spiegel juist op een positieve manier in om er iets goeds uit te halen. Door bijvoorbeeld naar houdingen te kijken. Verder houd ik de lessen heel luchtig. Als iets niet lukt, dan stimuleer ik ze altijd om niet te veel te stressen maar het rustig opnieuw te proberen of thuis wat te oefenen. Dat werkt meestal goed.”

Werk je graag aan een voorstelling?

“Iedereen vindt het altijd leuk om op een bepaald moment te laten zien waar ze mee bezig zijn. We werken trouwens – ook zonder presentatie – altijd naar een dans toe. Dat is fijn om te doen. Bij een voorstelling of een open les is het fijn om iets te laten zien als groep. En bij grotere voorstellingen is het extra feestelijk om met make-up en kleding te werken. Daar geniet iedereen van. En het maakt je als danser ook extra zelfverzekerd om te laten zien wat je kunt.”

Weet je dit al van Juliet?

Juliet brengt haar vakanties graag door in Noord-Italië, waar ze het liefst door de bergen wandelt.

Achtergrond

Juliet is een oude bekende bij Scholen in de Kunst, want de Amersfoortse danste hier van haar zesde tot haar achttiende. Na haar mbo-opleiding uitvoerende dans heeft ze de opleiding tot dansdocent gedaan bij Fontys Hogeschool in Tilburg. Ze gaf toen ook danslessen in Slowakije en Zuid-Afrika. Inmiddels geeft ze bij Scholen in de Kunst lessen dansmix en dansconditie en op andere dansscholen klassiek ballet, spitzen, modern en jazz. Daarnaast is ze docent dans en beweging en euritmie op de Stichtse Vrije School in Zeist. 

Toon meer docenten