Je kunt je lesduur verlengen bij inschrijving, per 5 min is dat € 168,- of € 203,- op jaarbasis.
De bugel behoort, net als de trompet en cornet, tot de groep ‘koperblaasinstrumenten’. Het verschil tussen deze instrumenten zit hem in het geluid dat je eruit kunt toveren. Een trompet herken je aan het heldere en stralende geluid, het geluid van de cornet is vaak iets minder helder en het geluid van de bugel kun je het beste omschrijven als warm en rond. De techniek om deze instrumenten te bespelen is nagenoeg hetzelfde.
De docenten bekijken per individu of je fysiek in staat bent om bugel te spelen. Win daarom goed advies in bij één van onze docenten en overleg wat de mogelijkheden zijn. Zij zullen je hierover goed adviseren.
Het belangrijkste van muziek maken is natuurlijk dat je er plezier in hebt. Om te zorgen dat je er ook plezier in houdt, wordt tijdens de lessen ruim aandacht besteed aan technische aspecten als ademhaling, embouchure (hoe je lippen staan) en houding. Hiervoor krijg je vaak naast de te spelen stukjes aparte oefeningen om te zorgen dat je je blijft ontwikkelen. Dit garandeert een jarenlang speelplezier!
Naast deze oefeningen worden er echte muziekstukken gespeeld. Sommige met, en andere zonder CD. Het leuke aan de stukjes met CD is dat je thuis kunt oefenen met pianobegeleiding of zelfs een heel orkest. Er zijn heel veel leuke boeken, variërend van klassiek en film tot aan musical en pop. Keuze genoeg dus! Met deze stukjes kun je echt de show stelen als je een keer een optreden hebt! Daarnaast wordt in de les al een basis gelegd voor het samenspelen. Je kunt duetten doen met je leraar of je medeleerling, of misschien zelfs met z'n drieën! Dit verhoogt alleen maar het plezier.
Bugel spelen leer je natuurlijk niet alleen op les. We verwachten wel dat je thuis oefent aan de stukjes en de oefeningen die je op krijgt in de les. Hoelang je moet studeren krijg je te horen van je docent, hij geeft tips en aanwijzingen waarop je die week moet letten. Zeker in het begin is het fijn als ouders een oogje in het zeil houden, de docent zal hierover zeker contact houden met u als ouder.
De kosten van bugelles hangen af van de leeftijd van de leerling, het aantal minuten les dat je les wilt krijgen en de frequentie van de bugellessen. De Muziekschool hanteert een standaard van 25 minuten les per week, waarbij je zelf lesminuten bij kunt kopen. De kosten daarvan zie je in het blok aan de linkerzijde. Een overzicht van de kosten vind je op de pagina met tarieven.
Wie bij Scholen in de Kunst muziekles volgt, mag daarbij kosteloos deelnemen aan ons samenspelaanbod. Dat is leuk, leerzaam en heel stimulerend! Door samen te spelen leer je onder andere om goed naar elkaar te luisteren, samen te ademen, samen te articuleren en goed op elkaar af te stemmen. Bovendien ontwikkel je je veel sneller en completer op je instrument. Daarom is er bij Scholen in de Kunst een samenspelaanbod voor elke leeftijd, voor elk niveau en in vele bezettingen.
Beginnende muziekleerlingen starten met samenspel bij de volgende samenspellessen:
> kinderen (6 tot 10 jaar) > Groepsles voor Beginners, muziek
> jongeren (10 tot 21 jaar) > Flexband Jong
> volwassenen (21+) > Flexband voor volwassenen
Ben je lid van een erkende HaFa-vereniging in de regio Amersfoort en wil je bugelles? Dan heb je recht op 35% korting op het lesgeld. Deze korting geldt voor cursisten van alle leeftijden. De speciale HaFa-tarieven vind je op deze pagina.
Als je je inschrijft, zie je de reguliere tarieven. Vermeld bij inschrijving bij ‘opmerkingen’ van welke vereniging je lid bent. De HaFa-korting wordt vervolgens verrekend op het factuurbedrag.
Je kunt altijd contact met onze klantenservice opnemen om te overleggen of een vraag te stellen.
‘Als leerlingen een beetje verliefd worden op de trompet…’
Achtergrond
• Liesbeth studeerde Muziekwetenschappen in Utrecht; had een eigen muziekuitgeverij, en besloot pas daarna professioneel verder te gaan met de trompet. Ze behaalde haar diploma docerend musicus in 2004 en studeerde HaFa-directie aan het Artez conservatorium Arnhem.
• Liesbeth geeft sinds 2004 trompetles bij Scholen in de Kunst.
• Ze dirigeert daarnaast onder meer het Kei Stedelijk Opleidingsorkest.
Als docent
‘De leerling en ik hebben allebei iets met de trompet, die gemeenschappelijkheid is mijn uitgangspunt. Vervolgens zie ik mijzelf als iemand die het leren beheersen van het instrument begeleidt, coacht. Daar is geen specifieke manier voor. De weg hangt af van de leerling, wat zoekt een leerling? Wat vindt hij? En wat brengt hij zelf in? Ik richt me op de zelfstandigheid van leerlingen, ongeacht of ze ‘goed’ zijn in trompetspelen of niet - ik wil dat ze het gevoel krijgen iets te beheersen en dat ze daarvan kunnen genieten. Het verschil tussen de leerlingen maakt lesgeven juist zo boeiend.’
Ruimte geven
‘Meestal begin ik bij kinderen met lekker uit het hoofd spelen. Maar als ze meteen nieuwsgierig zijn naar de nootjes, beginnen we daarmee. Vervolgens wil ik leerlingen vooral de ruimte geven dingen te doen die niet per se in ‘het boekje’ staan. Uiteraard is het bijbrengen van de basistechniek van het trompet spelen het essentiële onderdeel van het speel-leerproces. Maar het is zo mooi als iemand komt met iets wat ik niet verwacht, of zegt: “Kijk eens wat ik kan op de trompet!” Dan weet ik: daar ga ik op aansluiten! Vervolgens zijn er zoveel methodes waar we mee kunnen werken, ik kijk altijd wat past. Dat houdt kinderen gemotiveerd en enthousiast.’
Oefenen
‘Ik geef aan wat leerlingen thuis kunnen oefenen, maar als ze terugkomen met wat anders - ook prima. Ik hoop dat ze doen wat mogelijk is, en vooral dat ze spelen vanuit eigen enthousiasme. Lukt dat niet, dan kan ik ze vaak helpen – samen met ouders kan ik de trukendoos opentrekken. Bijvoorbeeld een roostertje maken, dat vinden vooral pubers fijn. Maar ook bij hen werkt eigen verantwoordelijkheid het beste, zelf de kick ervaren van mooi spelen. Ik spreek wel eens af dat we even helemaal niks thuis oefenen, alleen maar op les. Dan zegt de puber al snel: “Ik wil toch wel íets doen!” Als jongeren bang zijn trompetspelen niet te kunnen combineren met bijvoorbeeld de brugklas, stel ik ze gerust en werken we lekker op de les en dan komt het oefenen ook weer. Voor leerlingen uit de HaFa-wereld die zelf graag een examen willen doen, of leerlingen die naar concoursen gaan maak ik afspraken over wat er van ze gevraagd wordt.’
Samenspelen
‘Ik kom zelf uit de uit de wereld van de harmonie en fanfare, en in mijn studententijd speelde ik in symfonieorkesten. Met die achtergrond stimuleer ik het samenspelen graag, vaak is het sociale aspect heel motiverend. Bij de leerlingen die van de harmonie en fanfare komen, gaat dat vanzelf. Er zijn ook kinderen die liever alleen, puur met hun instrument bezig willen zijn. Het kan hen helpen in het dagelijks leven: leren doorzetten, of als afleiding, of gewoon omdat ze het fijn vinden om te doen.’
Geluksmomentjes…
‘Er zijn zoveel dingen waar ik blij van word! Het enthousiasme van de kinderen; als leerlingen vrolijk de deur uitgaan; als ze met iets onverwachts komen. Of als ik zie dat leerlingen een beetje verliefd worden op de trompet.’
'Als de vonk voor muziek spelen overslaat, is mijn dag goed'
‘Ik hoop de passie voor het spelen en het instrument bij te brengen, zodat cursisten echt voor de muziek gaan. Als ik zie dat die vonk overspringt, is mijn dag goed. Ik hou ervan dat mijn lessen goed aansluiten bij de cursist. Mijn toon is serieus als het gaat om goed te leren spelen, maar ook luchtig bij het aanleren. Een instrument leren bespelen is al moeilijk genoeg, dan moet je het niet te zwaar maken.’
Hoe zou je je lesstijl willen omschrijven?
‘Ik ben niet alleen trompetdocent, maar sta graag naast de cursist. Ik ben altijd zeer geïnteresseerd in wat in iemands leven speelt. Als er iets thuis of op school aan de hand is, kan ik dat horen aan het spel. Daar pas ik de les op aan. Ik wil een veilige omgeving creëren waarin de leerling echt zichzelf kan zijn. Die betrokkenheid gaat na de les ook door, leerlingen kunnen me altijd een berichtje sturen als ze vastlopen. Dan geef ik tips over hun instrument of coach ze voor extra motivatie.’
‘Omdat ik bekend ben met diverse muziekstijlen kan ik veel variatie aanbieden. Van modern tot klassiek, van barok tot jazz. Ik speel behalve trompet ook baroktrompet en cornet, die afwisseling inspireert mij en dat leeft door in de lessen. Mijn streven is om de leerling zo efficiënt mogelijk te leren spelen: met zo weinig mogelijk inspanning het beste resultaat behalen. Ik leer ze uiteraard de juiste technieken, maar geef ook mentale oefeningen. Motivatie is erg belangrijk zodat ze plezier erin houden en veel effect merken.’
‘Ik geef zelf zo’n negentig concerten per jaar en op mijn website zie je alle activiteiten staan.
Trompet spelen is voor mij als mediteren. Je komt jezelf erin tegen en moet die moeilijke facetten overwinnen, dat houdt het boeiend. Al heb ik een bepaald stuk al 300 keer gespeeld, het is altijd weer een uitdaging om het te spelen alsof het kersvers is. Muziek spelen is risico’s durven nemen, dat geef ik mijn cursisten graag mee. Als ze die magie ontdekken, kunnen ze verder zonder mij.’
In 1978 trad Frank Anepool als 11-jarige op in het toen beroemde televisieprogramma Stuif es In. Er is zelfs een filmopname van die op zijn YouTubekanaal staat.
Frank speelt al trompet vanaf zijn 8ste jaar en speelde al snel in de brassband in Wormer. Hij studeerde trompet en schoolmuziek aan het Conservatorium van Amsterdam en baroktrompet aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij is zeer actief als uitvoerend musicus en als koor-en brassbanddirigent, hij schrijft composities en heeft hij als zanger/trompettist een album met eigen liedjes gemaakt. Hij is al jaren eerste trompettist van The Bach Orchestra of the Netherlands.