Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Mogelijkheden

Type Muziek individueel
Docent Adriaan van der Louw, Liesbeth Vernout
Locaties
Eemhuis ICOON Hoogland

Prijs

Kind
€ 840,00 (35 x 25min)
Jongeren
€ 840,00 (35 x 25min)
Volwassen
€ 1.015,00 (35 x 25min)

Je kunt je lesduur verlengen bij inschrijving, Per 5 min is dat € 161,- of € 192,50 op jaarbasis.

Baritonles

De bariton behoort, net als de tuba en de trombone, tot de koperen blaasinstrumenten. Deze instrumenten worden ook wel het groot koper genoemd. Het zijn veelzijdige instrumenten. Zowel in de klassieke muziek, de pop en jazz en de harmonie en fanfare muziek komen ze goed tot hun recht.

Over baritonles

Vanaf 7 jaar zijn kinderen groot genoeg om bariton te leren spelen. Zo mogelijk wordt de eerste paar jaar in kleine groepjes lesgegeven. Bij het samenstellen van deze groepjes wordt er gekeken naar leeftijd en speelniveau van de leerlingen.

Oefenen helpt

Uiteraard hoort dagelijks oefenen bij het leren bespelen van een instrument. Hoeveel oefening er dagelijks nodig is wordt aangegeven door de docent. Voor kinderen is het een goed hulpmiddel een vaste tijd per dag te reserveren. Positieve aandacht van de ouders werkt zeer stimulerend.


Wat kost baritonles?

De kosten van baritonles hangen af van de leeftijd van de leerling, het aantal minuten les dat je les wilt krijgen en de frequentie van de baritonlessen. De Muziekschool hanteert een standaard van 25 minuten les per week, waarbij je zelf lesminuten bij kunt kopen. De kosten daarvan zie je in het blok aan de linkerzijde. Een overzicht van de kosten vind je op de pagina met tarieven.


Extra samenspel

Wie bij Scholen in de Kunst muziekles volgt, mag daarbij kosteloos deelnemen aan ons samenspelaanbod. Dat is leuk, leerzaam en heel stimulerend! Door samen te spelen leer je onder andere om goed naar elkaar te luisteren, samen te ademen, samen te articuleren en goed op elkaar af te stemmen. Bovendien ontwikkel je je veel sneller en completer op je instrument. Daarom is er bij Scholen in de Kunst een samenspelaanbod voor elke leeftijd, voor elk niveau en in vele bezettingen.

Beginnende muziekleerlingen starten met samenspel bij de volgende samenspellessen:

> kinderen (6 tot 10 jaar) > Groepsles voor Beginners, muziek

> jongeren (10 tot 21 jaar) > Flexband Jong

> volwassenen (21+) > Flexband voor volwassenen


HaFa-korting voor leden van verenigingen

Ben je lid van een erkende HaFa-vereniging in de regio Amersfoort en wil je baritonles? Dan heb je recht op 35% korting op het lesgeld. Deze korting geldt voor cursisten van alle leeftijden. De speciale HaFa-tarieven vind je op deze pagina.

Als je je inschrijft, zie je de reguliere tarieven. Vermeld bij inschrijving bij ‘opmerkingen’ van welke vereniging je lid bent. De HaFa-korting wordt vervolgens verrekend op het factuurbedrag.

Nog vragen?

Je kunt altijd contact met onze klantenservice opnemen om te overleggen of een vraag te stellen.

Onze docenten

Adriaan van der Louw

Meer info

Adriaan van der Louw

'Goed leren spelen en er tegelijk plezier aan beleven'

Wat voor docent ben je?

“In de lessen vind ik het belangrijk dat de inhoud goed aansluit op de cursist. Ik geloof niet zo in vaste lespakketten, maar probeer goed te luisteren wat iemand wil leren. Bij de een let ik wat meer op de ademhaling, terwijl de andere cursist bepaalde technieken met de tong onder de knie wil krijgen. Daarin ben ik heel flexibel. Ze moeten het wel leuk blijven vinden uiteraard.”

Hoe zorg je ervoor dat cursisten met plezier naar de les komen?

“De lessen bestaan uit een gemixt repertoire. Daarbij werkt het heel prettig als een cursist eigen wensen en ideeën heeft. Wanneer iemand graag moderne filmmuziek wil leren spelen, ga ik daarnaar op zoek. Ik pas de les zo aan dat iemand echt goed de trombone of bariton leert spelen en er tegelijkertijd ook plezier aan beleeft.”

Hoe motiveer jij cursisten als het een beetje tegenzit?

“Zelf heb ik veel geleerd door samenspel, je leert hoe je zelf nog beter wordt door samen mooie klanken te maken. Dus als een cursist zit te stoeien en bepaalde stukken lastig vindt, speel ik vaak even mee. Dat motiveert. Ik laat niemand zwemmen, maar zie het als uitdaging om iets te bedenken waardoor een bepaald muziekstuk wel lukt. Dat werkt heel motiverend en zo komt ook het spelplezier vaak weer terug.”

Waar haal je energie uit bij het lesgeven?

“Als docent is er niets leukers om te merken dat iemand thuis heeft geoefend en ineens een bepaald muziekstuk onder de knie heeft. Ik vind het heel fijn om te merken dat iemand ineens zonder moeite iets kan spelen.”

Bij Scholen in de Kunst bestaan veel samenspelmogelijkheden, is dat van belang?

“Dat is superleuk én belangrijk. Ik speelde al op jonge leeftijd bij een bigband; die lichte en wat meer vrije muziek past goed bij me. Zo leerde ik dat je met zo’n 17 musici toch als één geheel kunt klinken. Zo ontdek je dat je mooi met elkaar verweven kunt raken. Het is daarbij ook tof om ergens naartoe te gaan om te spelen. Ik heb in de diverse Jeugdorkesten waarin ik speelde veel mooie ervaringen opgedaan.”

Wist je dit al over Adriaan?

Adriaan is een skifanaat. Hij heeft ooit op één dag honderd kilometer geskied met een topsnelheid van 107 kilometer per uur.

Achtergrond

Adriaan van der Louw is vaste trombonist bij het Fanfarekorps Nationale Reserve van Defensie. Hij geeft ruim tien jaar les bij verschillende verenigingen en drum- en showbands. Adriaan studeerde Trombone aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en was toen een van de prijswinnaars van het Prinses Christina Concours. Hij begon ooit bij het Hofstads Jeugdorkest en maakte daarna deel uit van het JeugdOrkest Nederland en het Nationaal Jeugdorkest, waar hij stukken van Mahler en Bruckner speelde. Hij speelde ook bij het Young Trombone Collective. 

Liesbeth Vernout

Meer info

Liesbeth Vernout

‘Als leerlingen een beetje verliefd worden op de trompet…’

Achtergrond
• Liesbeth studeerde Muziekwetenschappen in Utrecht; had een eigen muziekuitgeverij, en besloot pas daarna professioneel verder te gaan met de trompet. Ze behaalde haar diploma docerend musicus in 2004 en studeerde HaFa-directie aan het Artez conservatorium Arnhem.   
• Liesbeth geeft sinds 2004 trompetles bij Scholen in de Kunst.
• Ze dirigeert daarnaast onder meer het Kei Stedelijk Opleidingsorkest. 

Als docent
‘De leerling en ik hebben allebei iets met de trompet, die gemeenschappelijkheid is mijn uitgangspunt. Vervolgens zie ik mijzelf als iemand die het leren beheersen van het instrument begeleidt, coacht. Daar is geen specifieke manier voor. De weg hangt af van de leerling, wat zoekt een leerling? Wat vindt hij? En wat brengt hij zelf in? Ik richt me op de zelfstandigheid van leerlingen, ongeacht of ze ‘goed’ zijn in trompetspelen of niet - ik wil dat ze het gevoel krijgen iets te beheersen en dat ze daarvan kunnen genieten. Het verschil tussen de leerlingen maakt lesgeven juist zo boeiend.’ 

Ruimte geven
‘Meestal begin ik bij kinderen met lekker uit het hoofd spelen. Maar als ze meteen nieuwsgierig zijn naar de nootjes, beginnen we daarmee. Vervolgens wil ik leerlingen vooral de ruimte geven dingen te doen die niet per se in ‘het boekje’ staan. Uiteraard is het bijbrengen van de basistechniek van het trompet spelen het essentiële onderdeel van het speel-leerproces. Maar het is zo mooi als iemand komt met iets wat ik niet verwacht, of zegt: “Kijk eens wat ik kan op de trompet!” Dan weet ik: daar ga ik op aansluiten! Vervolgens zijn er zoveel methodes waar we mee kunnen werken, ik kijk altijd wat past. Dat houdt kinderen gemotiveerd en enthousiast.’  

Oefenen
‘Ik geef aan wat leerlingen thuis kunnen oefenen, maar als ze terugkomen met wat anders - ook prima. Ik hoop dat ze doen wat mogelijk is, en vooral dat ze spelen vanuit eigen enthousiasme. Lukt dat niet, dan kan ik ze vaak helpen – samen met ouders kan ik de trukendoos opentrekken. Bijvoorbeeld een roostertje maken, dat vinden vooral pubers fijn. Maar ook bij hen werkt eigen verantwoordelijkheid het beste, zelf de kick ervaren van mooi spelen. Ik spreek wel eens af dat we even helemaal niks thuis oefenen, alleen maar op les. Dan zegt de puber al snel: “Ik wil toch wel íets doen!” Als jongeren bang zijn trompetspelen niet te kunnen combineren met bijvoorbeeld de brugklas, stel ik ze gerust en werken we lekker op de les en dan komt het oefenen ook weer. Voor leerlingen uit de HaFa-wereld die zelf graag een examen willen doen, of leerlingen die naar concoursen gaan maak ik afspraken over wat er van ze gevraagd wordt.’  

Samenspelen
‘Ik kom zelf uit de uit de wereld van de harmonie en fanfare, en in mijn studententijd speelde ik in symfonieorkesten. Met die achtergrond stimuleer ik het samenspelen graag, vaak is het sociale aspect heel motiverend. Bij de leerlingen die van de harmonie en fanfare komen, gaat dat vanzelf. Er zijn ook kinderen die liever alleen, puur met hun instrument bezig willen zijn. Het kan hen helpen in het dagelijks leven: leren doorzetten, of als afleiding, of gewoon omdat ze het fijn vinden om te doen.’  

Geluksmomentjes…
‘Er zijn zoveel dingen waar ik blij van word! Het enthousiasme van de kinderen; als leerlingen vrolijk de deur uitgaan; als ze met iets onverwachts komen. Of als ik zie dat leerlingen een beetje verliefd worden op de trompet.’  


Toon meer docenten