Maak hier je keuze

De Tekenclub De Kunstclub De Fashionclub De Cameraclub

De Tekenclub

Zit jij het liefst te tekenen of leef je je graag uit met verf? Dan ben je hier op je plek. Je leert verschillende materialen en technieken gebruiken en maakt je eigen kunst.

Je tekent niet alleen met potlood, maar ook met viltstift, houtskool, olie- en pastelkrijt. Schilderen doe je onder andere met aquarel- en acrylverf. Je maakt ook kunstwerkjes met druktechnieken, zoals linoleum, sjablonen en met gemengde technieken.

Ook leer je goed kijken, naar je eigen tekening, naar de wereld om je heen en natuurlijk ook naar echte kunstwerken. Zo ontdek je wat compositie is en hoe je gebruik kunt maken van kleur. Je krijgt opdrachten, die je op je eigenwijze manier, met je eigen inbreng en fantasie kunt uitvoeren. Bij mooi weer ga je een keer lekker buiten tekenen in de stad of bij de boer.

Aan het eind van de cursus exposeer je je werk in onze Kinderkunsttentoonstelling!

Let op: sommige cursussen zijn vol. Je kunt je wel inschrijven voor de wachtlijst.

Mogelijkheden

  • Type Groepsles
  • Leeftijd Groep 3-5, groep 6-8
  • Docent Diverse docenten mogelijk
  • Locaties

    Eemhuis

    Woensdag Middag

    Donderdag Middag

    Vrijdag Middag

    Leusden

    Dinsdag Middag

    Hoogland

    Donderdag Middag

    ICOON

    Woensdag Middag

  • Prijs

    Kind vanaf € 292,00 (29 lessen)

  • Bekijk alle mogelijkheden

Onze docenten

Kathelijn van Dongen

Meer info

Kathelijn van Dongen

'In mijn lessen leer je te dansen op papier'

Vertel eens iets over jezelf als kunstenaar

“Kunst maken is een verlengde van mij. Net als ik bij tuinieren in de planten en aarde opga, doe ik dat ook in materialen of in lijnen en vormen om de schoonheid die ik zie naar voren te brengen. Ik hou er ontzettend van om in mijn eigen wereld te zijn. Al heb ik ook jarenlang met andere kunstenaars gewerkt aan gezamenlijke projecten. Dan ontdek je dat er iets anders moois ontstaat, dan wanneer je het alleen zou maken. Ik krijg energie van spontane, inventieve projecten. Dit laat ik ook terugkomen in mijn lessen. Mijn weg in het leven is om schoonheid te vangen.”

Wat vind je fijn aan het lesgeven?

“Bij kinderen is het ontzettend leuk om te zien dat ze alle vrijheid voelen om te creëren. Van die speelse blik vol verwondering geniet ik, net als van hun houding om alles te durven. Daar raak ik zelf ook door geïnspireerd. Altijd bijzonder om te zien hoe ze tot nieuwe vondsten komen en met nieuwe technieken omgaan. Het fijnste is om cursisten uit te dagen en te prikkelen. Als ik zie dat iemand ‘vastzit’ in een tekening, dan is het mooi te merken dat door mijn begeleiding er weer beweging in komt. Die struggle is voor iedereen herkenbaar. Ik vind het fijn als er dan overgave ontstaat, zodat het weer stroomt. Zo fijn om handen te zien dansen over het papier.”

Hoe ziet een les er bij jou uit?

“Het is bijzonder dat ieder mens, groot of klein, zijn eigen unieke teken- of schilderschrift heeft. Het is mooi als de cursist dat ziet en herkent. In mijn lessen geef ik veel ruimte voor eigen inbreng. Natuurlijk heb ik een lesplan vol basisvaardigheden en technieken. Zeker volwassenen, die soms meer dan twintig jaar niet hebben geschilderd, vinden een bepaalde structuur prettig, merk ik. Ik leer ze goed kijken en leer diverse technieken aan en we werken met verschillende materialen, van pastel en aquarel tot Oost-Indische inkt. Ik kijk altijd goed naar de behoefte van een groep en pas mijn les daarop aan. Dat kan betekenen dat we de ene week grafiek doen en op andere weken tekenen met houtskool en gum, schilderen met acrylverf, leren modeltekenen of buiten tekenen.”

Hoe belangrijk is de tentoonstelling als onderdeel van de cursus?

“Het is natuurlijk heerlijk om met groepen ergens naartoe te werken. Tijdens de lessen wil ik ze zo veel mogelijk bijbrengen en in een tentoonstelling komen al die vaardigheden samen. Ik hou ervan om met een thema te werken, zodat alles fraai bij elkaar past. Bij een recente groepstentoonstelling hingen er vier meterslange banieren naast elkaar in de ruimte. Ze waren prachtig fantasierijk en vol verbeeldingskracht. Alle ouders en kinderen waren zo trots op hun werk en verbaasd hoe mooi deze grote kunstwerken van vier verschillende lesgroepen samen één groot geheel vormden. Dan loop ik zelf ook als een trotse pauw tussen de leerlingen door.”

Wist je dit al over Kathelijn?

Kathelijn is vroeger verloskundige geweest. Ook al een vak waarin overgave en verwondering een rol speelt.

Achtergrond

Kathelijn van Dongen studeerde eerstegraad Docent Beeldend aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Ze volgde een post graduate aan de Kanoria Centre of Arts in Ahmedabad, India. Na enige tijd zelfstandig en met enkele andere kunstenaars samen kunst te hebben gemaakt, woonde en werkte ze jarenlang in Berlijn. Ze heeft in het verleden ook veel ruimtelijk werk gemaakt, zoals decors voor het Concertgebouw in Amsterdam. Tevens deed ze restauratiewerk in de Grote Kerk in Breda.

Annemieke van den Abbeele

Meer info

Annemieke van den Abbeele

‘Trots met iets naar huis gaan’

Achtergrond
• Annemieke haalde haar diploma 1e graad docent tekenen en schilderen aan de Hoge School voor de Kunsten Utrecht.
• Ze is sinds 2003 verbonden aan Scholen in de Kunst.
• Naast het lesgeven werkt Annemieke als beeldend kunstenaar. 

Als docent
‘Ik houd veel van lesgeven en ben goed in het enthousiasmeren van een groep. Ik probeer van de cursisten een hechte club te maken, zodat een veilige sfeer ontstaat. Vandaaruit wil ik mijn leerlingen bijbrengen dat het beeld dat je van jezelf en je mogelijkheden hebt, de basis is van wat je gaat doen. Als je denkt: Oh nee, het wordt helemaal niks, dan breng je dat gevoel in je werkstuk. Iedereen kan wat maken, maar je moet wel iets overwinnen en denken: Zo, dit ga ik eens even doen!’  

De les
‘Heel intuïtief help ik leerlingen verder. Ik reik ze nieuwe dingen aan, laat ze kennismaken met verschillende materialen en zeg als iets niet werkt. Meestal bespreek ik individueel werk hardop terwijl ik naast iemand sta, in de hoop dat de anderen ook wat oppikken. Als we iets nieuws gaan doen, is demonstreren voor mij een belangrijk hulpmiddel. Verder heb ik een enorm beeldarchief dat ik kan inzetten om ideeën en technieken over te brengen. Soms werken we gedurende een paar weken aan een project, soms duurt een opdracht maar één les. Daarbij wissel ik serieus werken af met vrolijke momenten, en geef ik leerlingen naast pittige opdrachten ook werk dat met meer gemak aangepakt kan worden.’ 

Groene appel
‘Kinderen weten vaak niet wat ze precies willen leren, terwijl ze toch een verwachting hebben van de lessen. Dan is het goed te weten dat ik ze niet perfect leer tekenen. In de basiscursus laat ik ze vooral kennismaken met alle materialen. En ik zorg dat ze trots met iets naar huis kunnen gaan. Dus niet alleen werken voor de oefening.  

Als het aan hen ligt, zijn kinderen meestal snel klaar – daar begint mijn werk. Een groene appel wordt al gauw een appel die egaal groen is. Dus: “Jongens, we pakken geel, donkergeel, lichtgroen, hardgroen en blauw en daarmee maken we de groene appel. Let op: het steeltje moet in het gaatje en niet het gaatje op het steeltje. En kijk, de appel ligt op een tafel, met een kleedje en heeft een schaduw.” Dan zijn ze wel even bezig.’

Geluksmomentjes…
‘Als ik ervaar hoeveel ik terugkrijg van de kinderen. Ik geef een opdracht, daar gaan ze mee aan de slag en dan kunnen onvoorspelbare dingen gebeuren. Leerlingen vinden vaak heel andere oplossingen dan ik verwacht. Verrast worden, heerlijk!’  


Bernadette van Nus

Meer info

Bernadette van Nus

‘In mijn lessen tekenen we buiten de lijntjes’

Waar krijg jij als docent tekenen en schilderen energie van?

‘De reden dat ik docent ben geworden, is best persoonlijk. Ik was als tiener iemand met een eigen mening en een beetje aparte uitstraling; ik paste niet bij de dertien-in-een-dozijn-meisjes. Hierdoor was ik een buitenbeentje, dat makkelijk werd gepest. Ik had het fantastisch gevonden als er toen een plek was geweest waar ik mijn creativiteit en energie kwijt had gekund. Als creatieveling had ik dat echt nodig. Die plek wil ik nu graag bieden voor jongeren, maar ook voor kinderen en volwassenen.’

Hoe zorg je voor een goede sfeer in de les?

‘Ik vind een ontspannen en open sfeer heel belangrijk. Alles mag gezegd, ze mogen rondlopen tijdens de les of aan wat chips knabbelen. Ik moedig cursisten echt aan te experimenteren om zo uit hun schulp te kruipen. In mijn lessen tekenen we buiten de lijntjes. Alles draait om expressie en nieuwe dingen uitproberen, zodat je echt ontdekt wat bij jou past. Hier mag je echt jezelf zijn. Ik kijk nergens van op.’

Waarom is het zo belangrijk om te experimenteren?

Heerlijk vind ik het als cursisten echt vrij werken, als ze baldadig zijn en juist niet de opdracht volgen, maar bijvoorbeeld ander materiaal kiezen of iets heel anders willen tekenen. Dan weet ik dat ze op weg zijn om de kunstenaar in zichzelf wakker te maken. In mijn lessen mogen alle remmen los, want als je heel voorzichtig tekent, blokkeer je juist alle creativiteit. Durf. Toon expressie. Zo ontstaat echt eigen werk. Ik zie het als mijn taak om daar handvatten en tools bij te geven. En natuurlijk ben ik er om ze positief te motiveren.’

Wat voor technieken zet je in?

‘Elke les behandelen we een nieuwe techniek of vaardigheid. Ook dat vind ik belangrijk. IK hou ervan als cursisten veel leren. Ik ben zelf zeer geïnteresseerd in ambachtelijke schildertechnieken, soms verwerk ik die in een les. Bijvoorbeeld bij portrettekenen leer ik ze als basiskleur groen te nemen voor de huid, dat geeft een diep realistisch effect. Of we werken met ander materiaal, zoals houtskool. Elk les moet iets uitdagends in zich hebben. Je hoeft hier geen Picasso te zijn, perfectie is juist saai. Het gaat om je eigen kunst ontdekken.’

Wist je dit al over Bernadette?

Zij ontmoette haar huidige vriend toen ze meedeed aan het televisieprogramma First Dates. Ze zijn nog steeds heel happy samen.

Achtergrond

Bernadette van Nus studeerde docent beeldende kunst aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, daarvoor volgde ze de mbo-opleiding mediadesign, waar ze leerde om animaties en filmpjes te maken. Ze geeft naast de cursussen bij Scholen in de Kunst ook creatieve lessen aan kinderen op basisscholen en aan jongeren op een middelbare school. Ze is een geboren en getogen Amersfoortse, speelt klarinet en werkt bij Restaurant Dara. In haar vrijetijd doet ze aan cosplay en ze studeert Japans.


Koen Moonen

Meer info

Koen Moonen

‘Bij het werken met grafiek zitten altijd verrassingen’

Wat vind je boeiend aan lesgeven?

‘Als kunstenaar leef je best een solitair bestaan. Je brengt veel tijd door in je atelier en spreekt mensen vooral bij exposities of als ze werk van je aanschaffen. Maar als docent ga je echt het gesprek aan met cursisten, je deelt je vakkennis en volgt ze in hun persoonlijke proces. In de lessen vindt ook veel uitwisseling plaats, over het werk dat ze maken of over dingen die ze meemaken. Dat maakt mijn werk als docent extra interessant.’

Kun je vertellen waarom grafische kunst jou aanspreekt?

‘Grafiek is een oud ambacht, dat nagenoeg was uitgestorven. Gelukkig is het nu weer aan het opkomen, juist door de digitalisering heeft het een nieuwe impuls gekregen en hebben meer mensen er interesse in. Daarbij is het heel milieuvriendelijk en kun je er ook met nieuwe technieken mee werken. Dat vind ik fraai eraan. Grafiek vergt wel veel geduld, het is anders dan wanneer je direct op een doek schildert. Zelf vind ik dat trage element en het verrassingseffect juist aantrekkelijk. Dat probeer ik cursisten ook mee te geven en ze daarin te motiveren.’

Wat kunnen cursisten verwachten bij jouw lessen?

‘In de lessen bied ik zoveel mogelijk technieken aan. Ik wil ze met allerlei manieren van grafiek kennis laten maken. We beginnen vaak met een eenvoudige krastechniek en maken dan een zelfportret, wat gelijk verbluffende resultaten geeft. Verder bepalen de cursisten zelf wat ze maken, ze vormen hun eigen beelden. Daarbij werken we veel met het oefenen van de kunstzinnige blik, al drijf ik mijn kunstenaarsvisie absoluut niet door, daarin laat ik ze juist vrij. Als iemand alleen maar bloemen wil maken, vind ik dat prima. In deze cursus draait het niet om een papiertje halen, maar om te ontdekken wat voor werk jij kunt creëren.’

Wat zijn jouw inspiratiebronnen?

‘Ik ben zeer geboeid door de relatie tussen de moderne mens en de natuur. In al mijn werk, en ook vaak in mijn lessen, komt de natuur als bron van inspiratie terug. Ik heb een enorme drang om naar buiten te gaan, de natuur in. Zonder telefoon uiteraard. Daar vind ik rust en ervaar ik minder prikkels. Elementen uit de natuur zie je ook terug in mijn eigen kunst.’

Wist je dit al over Koen?

Koen heeft thuis wel vijftig kamerplanten staan, daar is hij ooit op zijn studentenkamer mee begonnen en inmiddels bezit hij een ware urban jungle.

Achtergrond

Koen Moonen is opgeleid aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Hij werkt in de disciplines tekenen, fotografie en grafiek. Veelal combineert hij deze technieken in zijn werken. De natuur en bosrijke omgeving van Amersfoort zijn een grote bron van inspiratie voor hem. Zijn werken laten een karakter zien van verstoring, verdraaiing en verbreking. Hij werkt graag samen met andere kunstenaars, heeft meermaals geëxposeerd en organiseerde zelf een expositie met diverse kunstenaars rondom de actie van Serious Request in Amersfoort. Bekijk zijn werk op Instagram.


Toon meer docenten