Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Maak hier je keuze

De Fashionclub De Tekenclub De Kunstclub De Cameraclub

Mogelijkheden

Type Groepsles
Leeftijd Groep 4-8
Docent Judith Hofstee

Locaties

ICOON
Donderdag
Middag

Prijs

Kind
vanaf € 354,00 (35 lessen)

Bekijk alle mogelijkheden

De Fashionclub

Gek op mode en kleding? Kom dan bij de Fashionclub, een plek waar je creatief aan de slag gaat met mode, stijl en accessoires. Een aanrader voor creatieve kids!

Bij de Fashionclub leer je verschillende naaisteken en naaitechnieken en ga je aan de slag op een echte naaimachine. Naast naaien kun je ook leren vilten, breien of haken. Zo kan je jouw eigen knuffel, tas, accessoire of kledingstuk ontwerpen én uitvoeren. Je kan iets maken, helemaal vanaf het begin, maar ook bestaande kleren omtoveren tot iets nieuws.

En als je zelf een eigenwijs idee hebt - een eiermuts, bijvoorbeeld, of een boombroek of hondensokken - dan kun je dat hier ontwerpen én maken.
Een superleuke, creatieve cursus!

Let op: sommige cursussen zijn vol. Je kunt je wel inschrijven voor de wachtlijst.

Onze docenten

Judith Hofstee

Meer info

Judith Hofstee

‘Buiten de gebaande paden’

Achtergrond 
• Judith studeerde gezondheidswetenschappen aan de universiteit Nijmegen. Na een loopbaan als ARBO-adviseur liet zij zich omscholen tot docent creatieve handvaardigheid.
• Met een extra opleiding tot Felt Artist heeft zij zich gespecialiseerd als viltkunstenaar.
• In 2009 is Judith als docent begonnen bij Scholen in de Kunst.
• Behalve haar groepslessen in het ICOON, geeft Judith vanuit Scholen in de Kunst beeldende lessen op basisscholen in Amersfoort en Leusden.
• Als zelfstandige geeft zij workshops wolvilten, bijvoorbeeld in de vakanties bij de schaapskooi Ermelo.  

Als docent 
‘Het liefst volg ik de creativiteit van de leerlingen, zonder veel te sturen. Dat gaat makkelijker als ze ouder zijn, bij de kleinsten ben ik meer een juf. Het allerbelangrijkste vind ik dat ze gaan ontdekken, uitproberen en durven experimenteren. Dat stimuleer ik door ze hun werk net anders te laten doen dan ze gewend zijn. Met een goede opdracht zorg ik dat ze niet anders kunnen dan hun fantasie gebruiken. Ze moeten bijvoorbeeld een omgeving verzinnen voor een dier dat ze gemaakt hebben. Dan is het makkelijk voor ze om die te gaan schilderen, maar ik vraag ze juist om met ander materiaal te werken. Of ik vraag ze één enkele kleur om het dier heen te schilderen, in plaats van het bekende huisje, zonnetje, boompje. Zo komen ze tot iets eigens, voorbij het vanzelfsprekende. Daar ligt mijn meerwaarde als juf, daardoor wordt het kunstzinnig.’  

De les 
‘Mooi vind ik de uitspraak van Picasso: “Ieder kind is een kunstenaar. De moeilijkheid is er een te blijven als je groot wordt.” Eigenlijk blijf je als kunstenaar altijd spelen, dus plezier in de les staat voor mij voorop. Een uitgangspunt voor een les kan een kunstenaar, een techniek of een thema zijn. We hebben daar eerst een gesprekje over, soms met voorbeelden uit de kunstgeschiedenis, of uit de buurt. Dan beginnen ze met een ontwerp. Een thema kan zijn zelfportret en dan maken we in een paar weken een portret van hout, van klei en bijvoorbeeld een portret zoals Picasso dat zou doen.’  

Verder helpen en uitdagen 
‘Ik probeer mijn leerlingen te laten ervaren dat alles kan in kunst, het hoeft niet realistisch te zijn, het kan ook gaan om de suggestie. Iets met vier poten en een staart zal iedereen herkennen als dier, zonder dat het lijkt. Zo help ik ze over een drempel. Uitdagen doe ik door ze meerdere soorten materialen te laten gebruiken en door ze te stimuleren iets echt af te maken, of te blijven proberen tot het wel lukt.’ 

Geluksmomentjes... 
‘Ik geniet het meest als kinderen zelf iets ontdekken wat buiten de gebaande paden gaat. Als ik dat maar een heel klein beetje zie, dan denk ik “gaaf!”  


Toon meer docenten