Beeldhouwen & boetseren, alle niveaus

Beeldhouwen & boetseren, alle niveaus

Leren werken met steen, hout, boetseerklei, gips of beton? Doe dan mee met de cursus beeldhouwen en boetseren en leer op hoeveel manieren je jouw beeld vorm kunt geven.

De cursus beeldhouwen en boetseren biedt een gevarieerd programma. Je wordt uitgedaagd om te experimenteren met verschillende materialen, vormen en stijlen. Je leert kijken naar verhoudingen, ritme en vormgeving. De opdrachten zijn divers. Er is veel individuele begeleiding en je wordt op je eigen niveau begeleid.

Ben jij een beginner? Maak dan kennis met het gebruik van o.a. Klei, gips, boetseerwas, steen, hout en beton en leer met deze materialen te werken. Heb je al ervaring, dan dagen we je uit om een eigen stijl te ontwikkelen. 

Een aantal lessen zal er een model aanwezig zijn. Werkstukken in klei kunnen gebakken worden in onze oven. Tot slot is er de mogelijkheid je werk te exposeren tijdens een van onze exposities.

Vrij werken in atelier

Als volwassen jaarcursist beeldende kunst kun je gratis gebruik maken van 'Vrij werken in atelier'. Dat kan op momenten dat er geen lessen zijn. De vastgestelde ateliertijden vind je op de website en cursisten worden per e-mail op de hoogte gesteld.

NB De cursusprijs is exclusief materiaalkosten. De docent kan je adviseren over aan te schaffen materialen.


Aanbod > Beeldhouwen & boetseren, alle niveaus

Docenten voor deze cursus

Leontine Sies

Erica van Seeters

Leontine Sies

‘Als het gonst in het lokaal’

Achtergrond
• Leontine studeerde in 1993 af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, afdeling beeldhouwen.
• In 2006 startte ze voor Scholen aan de Kunst met de eerste lessen beeldhouwen in Vathorst.
• Als beeldend kunstenaar werkt zij vanuit haar eigen atelier, ze maakt beelden voor o.a. particulieren en de openbare ruimte, veel mens-dier combinaties.  
• Daarnaast is Leontine projectmanager kunst in openbare ruimte . 

Als docent 
‘Het is fijn mijn passie voor het beeldhouwen over te dragen en mijn verwondering over de ruimtelijke wereld om ons heen te delen. Ik zie mijzelf als inspirator en wil mensen helpen hun grenzen te verleggen. Ik daag hen uit allerlei materialen te ontdekken: zoals klei, gips, beton, steen, boetseerwas, ijzerdraad en ik leer ze verschillende beeldhouwtechnieken. Ruimtelijk werken kan op zoveel manieren. Laat het daarbij een keer mislukken en ontdek dan hoe je verder komt! Als mensen open durven te experimenteren, dan voel ik mijn toegevoegde waarde.’ 

De les
‘Cursisten kunnen zowel bezig zijn met opdrachten als met vrij werk, dat loopt door elkaar. Steen bewerken kan een hele cursus duren, anderen zijn met een opdracht in een paar weken klaar. Ook de niveaus verschillen, beginners kunnen in alle groepen instromen. Hen laat ik met gerichte opdrachten kennis maken met verschillende materialen. Een paar keer per jaar nodig ik een model uit of leen ik een opgezet dier om gezamenlijk na te boetseren.’ 

Waarnemen 
‘Bij de modellessen geef ik ook klassikaal uitleg, bijvoorbeeld als meer mensen problemen hebben met een neus of knie. Ik vraag ze afstand te nemen van hun werk en goed te kijken: hoe zit die neus nou in elkaar? Het gaat om anders waarnemen, zowel van het eigen werk als van de ruimtelijke wereld. Heel onhandig als cursisten daarna in de trein zitten, dan gaan ze medereizigers aanstaren: hoe zit die neus nou in elkaar? Je raakt vanzelf gefascineerd.’  

Sfeer  
‘De sfeer in mijn groepen is dynamisch. Er wordt geslagen op klei, mensen zijn aan het hakken in steen – het is een heel fysieke les, we maken herrie en rotzooi (en ruimen het op)! En de sociale factor is belangrijk. Je zit niet verstopt achter je eigen werk, maar je ziet elkaar werken. Er wordt dus gepraat en overlegd. De meeste groepen blijven jarenlang bij elkaar, mensen hebben ook contact buiten de les.’ 

Geluksmomentjes… 
‘Ik word heel blij als mijn cursisten opgaan in hun werk, als het gonst van bedrijvigheid in het lokaal.’  



Erica van Seeters