Cursusaanbod
Klarinetles

Klarinetles

De klarinet behoort tot de groep houten blaasinstrumenten en wordt bespeeld met een enkel riet. De klarinet is een zeer veelzijdig instrument. Het instrument wordt zowel in de klassieke muziek, als in de jazz, de volksmuziek en de popmuziek gebruikt. In het aanvangsonderwijs wordt er les gegeven op de bes-klarinet. Later is het ook mogelijk om te leren spelen op de es-klarinet of de basklarinet.

OVER KLARINETLES

Je kunt vanaf 6 jaar beginnen met klarinetles, afhankelijk van je fysieke mogelijkheden voor het instrument.

EXTRA GROEPSLES VOOR 1E JAARS

Voor beginnende enthousiaste blazers tot 12 jaar (fluit, hoorn, fagot, klarinet of hobo), die graag met andere kinderen samen muziek willen maken, is er het Basispakket 1e jaars. Je krijgt dan 25 minuten individueel les en 10 minuten groepsles. Dat maakt het spelen nog leuker!

OEFENEN HELPT

Natuurlijk hoort dagelijks oefenen bij het leren bespelen van een instrument. Het is belangrijk dat je elke dag even speelt en naarmate je wat verder bent, wordt dat wat langer. Hoe heerlijk is het om al meteen muziek te kunnen maken! Voor kinderen is het een goed hulpmiddel een vaste tijd per dag te reserveren. Positieve aandacht van de ouders of omgeving werkt zeer stimulerend! Hoe je kunt oefenen en hoe lang wenselijk is hoor je van je docent.

HEB JE NOG VRAGEN?

Je kunt altijd contact opnemen met ons om te overleggen of een vraag te stellen.

LESKAART

We bieden voor instrumentale lessen ook een losse leskaart aan van 175 lesminuten. Die minuten zijn vrij inzetbaar, bijvoorbeeld voor langere lessen, of voor 7 lessen van 25 minuten. Dit bespreek je samen met je docent.


Docenten voor deze cursus

Martine Belderok

Kees Vos

Gerard van Andel

Martine Belderok

‘Klarinet spelen met uitdaging en plezier’

Achtergrond  
•  Martine studeerde klarinet bij Sjef Douwes, Harmen de Boer, Eric Hoeprich en Hans Deinzer  
•  Sinds haar afstuderen speelt ze in diverse landelijke orkesten en ensembles 
•  Bij de radio-orkesten werkte Martine ook bij de afdeling educatie en volgde ze de opleiding creative music making, een belangrijke inspiratiebron voor het lesgeven 
•  Martine is sinds 1999 docent klarinet bij Scholen in de Kunst. Ze begeleidt daarnaast de blazersplusklas 
•  Ook geeft ze les bij BASIS op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Een programma voor instrumentaal aanvangsonderwijs 

Als docent
‘Voor mij is docent-zijn een mooi en kunstzinnig beroep. Samen muziek maken staat centraal, de klarinet is daarbij het middel. Als docent kan ik de leerlingen begeleiden bij het vormgeven van hun leerpad. Het doel is te ontdekken wat je leuk vindt en te leren waar je goed in bent. Dat wat leeft in jou, mag tot uitdrukking komen en zich ontwikkelen.’  

Creativiteit in muziek
‘Ik zie leren niet als een lineair proces; via de muziek ontwikkelt zich een individueel leerpad. Met de beginnende jonge leerling start ik graag auditief, om daarna spelenderwijs ook het notenschrift te gebruiken. De Kodály-filosofie is daarbij een van mijn inspiratiebronnen, je leert klankrelaties en ritmes herkennen. Ik maak in mijn lessen gebruik van spelletjes en creatieve opdrachten. De leerling leert het instrument bespelen door bladmuziek te gebruiken, maar ook door zelf liedjes te maken en te improviseren. Improviserend maak je gebruik van dat wat je al kan en weet, en maak je tegelijkertijd nieuwe zinnen en een eigen muzikaal verhaal. Het gaat om ‘spelen’ met melodieën en ritmes: we draaien een liedje om, we veranderen de toonsoort of het ritme. Zo leer je dat muziek geen vast gegeven is, maar een levende taal.’  

Repertoire
‘Mozart, Klezmer, Scott Joplin… Het fijne van klarinetspelen is dat je zo’n fantastisch breed repertoire tot je beschikking hebt! Er is altijd wel iets dat aansluit bij je niveau en smaak. Vooral voor de gevorderde leerling is het interessant om steeds meer thuis te raken in het omvangrijke repertoire dat voor de klarinet geschreven is.’ 

Samenspelen
‘Klarinet leren spelen doe je alleen, maar vooral ook samen. Het liefst zou ik met alle leerlingen vanaf het begin willen samenspelen. Vaak zie je de kinderen juist tijdens een samenspeelproject groeien in hun spel. Het fijne van Scholen in de Kunst is dat er voor verschillende leeftijden en niveaus ensembles en orkesten zijn. Ik stuur leerlingen hier dus graag naar toe. En als je dan echt nog meer verdieping wilt, is er op de zaterdag de School voor Talent.’ 

Wat verwacht je?
‘Ik hoop altijd dat leerlingen echt zin hebben de klarinet te leren bespelen. Als er plezier is, leer je gewoon het meest! Ik verwacht dat ze trouw naar les komen en dat de leerlingen met regelmaat oefenen. In het begin is het prettig als ouders van de jongste leerlingen aanwezig zijn bij de lessen. Op die manier kunnen zij thuis helpen, de kinderen uitnodigen om te spelen, en soms zelfs samen iets aan het musiceren doen.’ 

Geluksmomentjes…
‘Ik word heel blij als een leerling met ideeën komt: ‘Mag ik de voorspeelavond organiseren?’ En: ‘Ik wil graag dát stuk spelen!’ Of: ‘Zó vind ik dit niet mooi klinken, maar zo wel.’ En als ik voel dat muziek gedeelde passie is.’

Kees Vos

‘Je raakt aan zoveel vaardigheden’

Achtergrond 
• Kees is afgestudeerd aan het Conservatorium van Rotterdam.
• Hij speelde jarenlang in Het Nederlands Klarinetkwartet. 
• Sinds 1984 geeft Kees les bij Scholen in de Kunst.
• Op basis van de beroemde klarinetmethode van Carl Baermann schreef Kees een veelomvattende klarinetmethodiek. Zie www.klarinetstudio.nl.
• Vanuit zijn studio thuis reviseert en repareert hij klarinetten.
• Kees geeft graag kamermuziekconcerten met collega’s en leidt een klarinetensemble, met volwassen leerlingen, van bas tot es-klarinet, het Clarinet Choir Amersfoort.
• Voor Scholen in de Kunst verzorgt hij video-opnames en fotografie. 

Als docent 
‘Ik probeer me altijd aan te passen aan de leerling, ik werk volgens vaste methodes, maar welke ik kies, hangt af van de leerling. Uiteindelijk wil ik met iemand in mijn lessen graag een bepaald niveau bereiken. Maar bovenal laat ik mijn leerlingen graag het waardevolle van musiceren ervaren. Je raakt aan zoveel vaardigheden: motoriek, lezen, luisteren - alles tegelijk, heel belangrijk in de ontwikkeling van een kind.’  

De les en oefenen 
‘De sfeer in mijn les vind ik open en gezellig, we hebben plezier. Bij de repertoirekeuze ga ik uit van klassieke muziek, maar we spelen zeker ook andere stijlen zoals jazz en klezmer. Zo kan een leerling uitvinden wat hem past. Hoe help ik iemand verder? In de les zoeken we vooral de herhaling. Als iets niet gaat: waar zit het probleem? Door dat te herhalen merkt de leerling vooruitgang, en leert hij dat zelfstandig thuis toepassen. Het is fijn als ouders van jonge kinderen betrokken zijn en samen met hun kind een vast studiemoment creëren. Als kinderen niet goed genoeg studeren, wordt het ook niet leuk genoeg en haken ze vaak na een paar jaar af, doodzonde, want juist dan wordt het leuk.’ 

Methode van Baermann 
‘Als mijn leerlingen in hun 3e of 4e jaar zijn en serieus aan de slag willen, gebruik ik de methode van Baermann. Daar heb ik me in gespecialiseerd en ik merk hoe snel ze daarmee vooruitgaan. Leerlingen gaan losse facetten van het klarinetspelen studeren, om die uiteindelijk tegelijkertijd te kunnen toepassen. De basis van de methode bestaat uit korte fragmenten waarmee een leerling feeling krijgt voor bepaalde motoriek. Die fragmenten laat ik in verschillende ritmes studeren. Dan komen toonladders aan bod met als doel regelmaat en snelheid in de vingers te krijgen. Ook voor toonvorming zijn er oefeningen. Hoe maak je klank, dynamiek? Ten slotte hebben we voordrachtetudes met pianobegeleiding.  
Op basis van deze oefeningen kun je het grote klarinetrepertoire gaan spelen. De klankoefening met dynamiek kan je bijvoorbeeld direct toepassen in de zinsbouw van romantische klarinetmuziek.’  

Samenspelen 
‘Ik vind het heel belangrijk dat iedereen gaat samenspelen. Leerlingen leren naar elkaar luisteren, niet alleen maar gefocust zijn op zichzelf. Vanuit Scholen in de Kunst organiseren we ook samenspelweekenden voor zowel volwassen als voor kinderen. Dan zie ik dat leerlingen gaan begrijpen wat muziek maken is, het plezier dat ontstaat, ook door de sfeer rond het samenspelen.’ 

Geluksmomentjes… 
‘Als ik zie dat een leerling er plezier in heeft. En als ik echt contact heb met een leerling, als het klikt. En natuurlijk als ik vooruitgang zie.’  



Gerard van Andel

'Het mooiste instrument dat er is!'

Achtergrond
• Gerard studeerde in 1993 af aan het conservatorium in Utrecht.
• Aansluitend speelde hij in de radio-orkesten en gaf hij 23 jaar les op de muziekschool in Gouda.
• Hij geeft sinds 2011 les bij Scholen in de Kunst.
• Gerard is althoboïst / hoboïst in het Radio Filharmonisch Orkest

Als docent
‘Een ontspannen sfeer in de les vind ik heel belangrijk. Het gaat mij om een goede mix tussen vooruitgang en plezier, want de ontwikkeling van leerlingen is voor een groot deel gebaseerd op het plezier in het spelen. Mijn doel is dat de leerlingen al binnen korte tijd kunnen gaan samenspelen, zodat ze verder gemotiveerd worden muziek te maken op het mooiste instrument dat er is!
We hebben hier op school de luxe van verschillende orkesten, waarbij iedereen op elk niveau kan musiceren. Bijzonder en bijzonder waardevol!’

De les
‘Bij de allerjongsten - ik heb leerlingen van 6 jaar - begin ik vaak op een auditieve manier. Verder werk ik met een lesmethode en verschillende boeken, afgestemd op het niveau van de leerlingen. Ook studeer ik graag orkestpartijen met hen in. Dat is leuk en heel zinvol en het geeft zelfvertrouwen. Als je namelijk je eigen partij beheerst, kun je beter luisteren naar anderen. Tijdens de les begeleid ik leerlingen ook regelmatig op de piano en leer ik ze luisteren naar wat er in mijn partij gebeurt.’

Oefenen
‘Opvallend veel kinderen die hobo gaan spelen, komen af op de specifieke klank. Vaak hebben ze tijdens een instrumentenverkenning bedacht dat ze hobo willen gaan spelen. Dan komen ze tijdens het Open Huis met hun ouders langs om te laten zien welk instrument ze bedoelen. Soms is dit voor ouders een eerste kennismaking met de hobo!
Om hobo te leren spelen moet je - net als op ieder ander instrument, regelmatig oefenen. Om vooruit te komen, maar ook om een beetje uithoudingsvermogen op te bouwen. Het is wel een heel echt blaasinstrument!’

Volwassenen
‘Als beginnende volwassene is het vaak de uitdaging om kilometers te maken op het instrument, terwijl je je ideale klank in eerste instantie nog niet kunt maken. Toch is dat nodig, zodat je al spelend ervaart hoe een riet reageert en hoe je het geluid vormgeeft. Kinderen maakt dat niet zoveel uit. Zij spelen zonder schroom, ongeacht hoe het klinkt en bouwen zo ervaring op.’

Ouders
‘Ik heb graag een kort lijntje met de ouders. Tegenwoordig is het erg gemakkelijk om via bijvoorbeeld WhatsApp te communiceren. In de eerste weken of maanden vind ik het wel prettig als ouders bij de les zitten, zodat ze weten waar we aan werken in de les is en ze thuis zo nodig feedback kunnen geven.’

Geluksmomentjes…
‘Ik ben heel gelukkig met mijn leuke leerlingen. Wat wil je nog meer?’