Log in

‘Met kunstlessen creëer je een veiligere school’


Zelf ontdekte Ella Verweij als tiener al hoe heerlijk ze de kunstlessen vond op haar middelbare school. Toen ze schoolleider werd van het Amsfort College wist ze direct dat kunst een stevige plek op haar school zou krijgen.

“Natuurlijk gaven we al tekenen en beeldende vorming op onze school, maar wil je kunst echt een grote rol geven dan moet je meer lessen aanbieden. En niet alleen incidentele workshops. Met de komst van het Amsfort College, waar we leerlingen een vernieuwende mavo aanbieden met veel ruimte voor eigen inbreng, een coach en verdiepende vaklessen kon ik dit op orde maken”, vertelt Ella in haar werkkamer. Binnen het team ontstond direct draagvlak. “Kunst zorgt ervoor dat leerlingen andere vaardigheden leren. Ik durf zelfs te zeggen dat kunstvakken bijdragen aan een aangename en veilige samenleving. Ook hier op school, toch een soort mini-samenleving.”

Vaste hofleverancier
“Met Scholen in de Kunst als vaste hofleverancier hebben we al jaren een prettige samenwerking. Die heeft heel goed meegedacht hoe we dit onderwijs konden vormgeven en geven uiteraard de lessen.” Daardoor krijgen alle leerlingen in de onderbouw afwisselend kunstvakken als muziek, theater en dans. “Iedere week stappen onze leerlingen op de fiets naar het Eemhuis waar ze in prachtige lokalen les krijgen van superleuke docenten die hen enthousiast maken.”

Cultuureducatie
Het Amsfort College maakt gebruik van de landelijke subsidie van het fonds van cultuureducatie waarvoor ze deels docenten en lessen bekostigen. “We hopen dat we binnenkort docenten van Scholen in de Kunst kunnen inzetten om onze eigen docenten verder te trainen. Bijvoorbeeld door ze mee te laten lopen bij het maken van een theatervoorstelling. Verder leiden we een cultuurcoördinator op, zodat we straks nog meer kunstlessen buiten het vaste curriculum kunnen aanbieden.”

Behalve scholieren krijgen ook docenten workshops dans of theater aan het begin van ieder schooljaar. “Dat is goed voor de teambuilding en zo voelen we ook wat leerlingen doormaken als zij meedoen aan de lessen.” De schoolleider merkt dat kunst nu echt doorsijpelt in de hele school. “Onlangs hadden leerlingen een science-project en maakten ze een film over veiligheid, prachtig dat ze via die multimediale kunstvorm lieten zien dat ze stof van dat bètavak beheersen. Zelf ben ik ook coach van acht leerlingen en hoor geregeld positieve verhalen. Ik voel nog genoeg ambitie om hiermee door te gaan en kunst in de school verder uit te bouwen.”  

 

Meer weten?

Vanaf nu vind je alle informatie over cultuuronderwijs
in Amersfoort en Leusden op één plek. 

lees meer