Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Waar haal jij het meeste plezier uit bij jouw lessen?

‘Door de jaren heen heb ik met alle leeftijdsgroepen gewerkt, van jong tot oud. Maar het meeste plezier haal ik uit het lesgeven aan grote groepen kinderen. Zij zijn zo spontaan en je kunt heel eenvoudig hun creativiteit aanboren. Dat boeit me. Het fijne is ook dat met kinderen elke les anders is. Je weet nooit wat er gebeurt en dat vraagt om vlot anticiperen en soms je les over een totaal andere boeg gooien. Gelukkig ben ik zelf spontaan van aard en lekker uitbundig en expressief: dat past goed bij deze doelgroep.’

Kun je iets vertellen over de lessen aan de jongste kinderen?

‘Het mooie van de lessen met peuters is dat zij nog geen onderscheid maken tussen alle kunstdisciplines. Zingen, dansen, uitbeelden, bewegen, alles is nog één geheel en heel zintuiglijk; daar maak ik graag gebruik van. Kinderen van die leeftijd volgen hun instinct en reageren heel direct. Ze stappen meteen af op wat ze horen en willen alle instrumenten ook meteen aanraken. Later in de cursus volgen de ouders hun voorbeeld en zie je hen ook spontaner reageren. Prachtig om te zien.’

Wat steken de ouders die meekomen ervan op?

‘Het is fijn als ouders hun kind de ruimte gunnen om muziek zelf te ontdekken. Spelen door te experimenteren is zo belangrijk voor hun ontwikkeling. Daarin kun je niets verkeerd doen. Ik word er blij van als ik zie dat een ouder zelf ook weer onbevangen kind wordt. Muziek is niet alleen een taal waarmee je emoties kunt uiten, maar het zorgt ook voor het actief stimuleren van nieuwe verbindingen in de hersennetwerken. Je kunt daarom niet vroeg genoeg met muziekles beginnen. En de lessen werken thuis ook door, je kunt met van alles geluidjes en muziek maken. De band tussen ouder en kind wordt daardoor spelenderwijs versterkt.’

Wat kun je vertellen over de inhoud van de les?

‘Speelsheid en plezier maken staan in mijn lessen voorop. Jonge kinderen vinden het moeilijk om stil te zitten, daar maak ik gebruik van door veel te bewegen. Daardoor ontstaat vanzelf veel afwisseling in de les. Alle aspecten van muziek maken, komen gaandeweg de cursus aan bod: maat, ritme, zingen, bewegen, muzikale tegenstellingen (als hoog en laag) en verschillende muziekstijlen. Ook varieer ik met instrumenten. Dan springt ineens een heel verlegen kind op als ik op de grote trommel sla en begint spontaan mee te trommelen. Dat zijn de momenten waar ik het voor doe.’

Je bent ook kindertherapeut, hoe merk je dat in de les?

‘Dat klopt, behalve muziekdocent ben ik ook kindertherapeut en daardoor kan ik me goed inleven in de wereld van jonge kinderen. Ik ben mij bewust van de ontwikkelingsfasen van een peuter en let sterk op het aanspreken van alle ontwikkelingsgebieden, zoals de motorische, sociale en emotionele ontwikkeling en de spraak/taalontwikkeling.’

Wist je dit al van Ulrike?

Ulrike danst graag en heeft ook de opleiding gevolgd tot creatief dansdocent.

Achtergrond

Ulrike Riedmann studeerde blokfluit en een aantal historische blaasinstrumenten aan de conservatoria in Trossingen (Duitsland), Den Haag, Amsterdam en Utrecht. Ze is bekend met hedendaagse muziek, muziekimprovisatie en met de historische uitvoeringspraktijk van oude muziek. Ze is behalve muziekdocent ook kindertherapeut, yogadocent en creatieve dansdocent. Ze geeft les aan jongere kinderen, maar heeft eerder in haar carrière ook lesgegeven aan volwassenen en kinderen met een beperking.