Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Wat vind je belangrijk als docent cello?

“Bij het aanleren van de cello staat plezier voorop. De lessen zijn over het algemeen heel gezellig, ik zorg ervoor dat mensen zich op hun gemak voelen. Ook vind ik het belangrijk dat de wens van de cursist wordt ingewilligd. De een wil meer popmuziek spelen, de ander klassiek, daar pas ik de les met genoegen op aan. Ik vraag altijd goed uit wat het doel is van iemand: wat wil je bereiken? Daar werken we dan naartoe.”

Wat valt op aan jouw manier van lesgeven?

“Ik kijk altijd goed naar hoe een cursist in elkaar zit en hoe het aanleren van het instrument bij die persoon werkt. Natuurlijk heb ik een globaal gestructureerde aanpak, maar je kunt een instrument wel op twintig verschillende manieren aanleren. Daarom is het echt belangrijk dat je ontdekt welk knopje bij iemand werkt. Dat verschilt per leerling. Zelf haal ik veel plezier uit het lesgeven, omdat ook ik nog altijd bijleer. Als je teruggaat naar de basis van het aanleren, moet je goed begrijpen wat je zegt en voordoet. Mijn motto is altijd: als iemand het niet snapt, dan heb ik het niet goed uitgelegd.”

Je bent zelf uitvoerend musicus, wat merken de cursisten daarvan?

“Omdat ik heb gespeeld in orkesten en ensembles over de hele wereld, bezit ik een stijlendoos die oneindig is. Door veel gevarieerde muziekstijlen te spelen, groeien mensen door naar een hoger spelniveau. Ik ben niet iemand die zich op bepaalde ervaringen voorstaat, maar ik deel weleens bijzondere dingen die ik meemaak. Als ik net de Mattheüs Passie heb gespeeld, vertel ik daar iets over. Onlangs heb ik muziek ingespeeld bij een digitaal kunstwerk voor een museum in Madrid, met dat soort voorbeelden hoop ik cursisten te inspireren en enthousiasmeren.”

Je bent groot voorstander van samenspel, leg eens uit?

“Het mooie van les krijgen bij Scholen in de Kunst is het grote aanbod aan samenspeelmogelijkheden. Er zijn diverse ensembles en orkesten van jong tot oud. Er zit voor de kinderen een heel opleidingstraject achter, dat is bijzonder. Samenspel vind ik belangrijk om te leren hoe je dat doet, maar ook om te ervaren hoe gezellig en inspirerend dat kan zijn. Zonder samenspel is het aanleren van een instrument een stuk moeilijker en gaat het veel langzamer. Dus ik help graag mee met de orkesten.”

Wist je dit al over Sander?

Hij houdt erg van auto’s, die liefde begon nadat hij van zijn celloleraar een modelauto kreeg.

Achtergrond

Sander van Berkel komt uit Amersfoort en studeerde onder andere bij Michel Dispa en bij Paul Uyterlinde rondde hij zijn Masterstudie cello af. Daarna studeerde hij bij professor Alexander Hülshoff in Essen en aan het Orchesterzentrum NRW. Sander geeft kamerconcerten met het Gaudi Kwartet en remplaceert regelmatig bij beroepsorkesten. Ook speelde hij solo met een aantal orkesten. Sander speelt op een cello gebouwd door Jaap Bolink. Als docent is hij verbonden aan Scholen in de Kunst.