Achtergrond  
•  Martine studeerde klarinet bij Sjef Douwes, Harmen de Boer, Eric Hoeprich en Hans Deinzer  
•  Sinds haar afstuderen speelt ze in diverse landelijke orkesten en ensembles 
•  Bij de radio-orkesten werkte Martine ook bij de afdeling educatie en volgde ze de opleiding creative music making, een belangrijke inspiratiebron voor het lesgeven 
•  Martine is sinds 1999 docent klarinet bij Scholen in de Kunst. Ze begeleidt daarnaast de blazersplusklas 
•  Ook geeft ze les bij BASIS op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Een programma voor instrumentaal aanvangsonderwijs 

Als docent
‘Voor mij is docent-zijn een mooi en kunstzinnig beroep. Samen muziek maken staat centraal, de klarinet is daarbij het middel. Als docent kan ik de leerlingen begeleiden bij het vormgeven van hun leerpad. Het doel is te ontdekken wat je leuk vindt en te leren waar je goed in bent. Dat wat leeft in jou, mag tot uitdrukking komen en zich ontwikkelen.’  

Creativiteit in muziek
‘Ik zie leren niet als een lineair proces; via de muziek ontwikkelt zich een individueel leerpad. Met de beginnende jonge leerling start ik graag auditief, om daarna spelenderwijs ook het notenschrift te gebruiken. De Kodály-filosofie is daarbij een van mijn inspiratiebronnen, je leert klankrelaties en ritmes herkennen. Ik maak in mijn lessen gebruik van spelletjes en creatieve opdrachten. De leerling leert het instrument bespelen door bladmuziek te gebruiken, maar ook door zelf liedjes te maken en te improviseren. Improviserend maak je gebruik van dat wat je al kan en weet, en maak je tegelijkertijd nieuwe zinnen en een eigen muzikaal verhaal. Het gaat om ‘spelen’ met melodieën en ritmes: we draaien een liedje om, we veranderen de toonsoort of het ritme. Zo leer je dat muziek geen vast gegeven is, maar een levende taal.’  

Repertoire
‘Mozart, Klezmer, Scott Joplin… Het fijne van klarinetspelen is dat je zo’n fantastisch breed repertoire tot je beschikking hebt! Er is altijd wel iets dat aansluit bij je niveau en smaak. Vooral voor de gevorderde leerling is het interessant om steeds meer thuis te raken in het omvangrijke repertoire dat voor de klarinet geschreven is.’ 

Samenspelen
‘Klarinet leren spelen doe je alleen, maar vooral ook samen. Het liefst zou ik met alle leerlingen vanaf het begin willen samenspelen. Vaak zie je de kinderen juist tijdens een samenspeelproject groeien in hun spel. Het fijne van Scholen in de Kunst is dat er voor verschillende leeftijden en niveaus ensembles en orkesten zijn. Ik stuur leerlingen hier dus graag naar toe. En als je dan echt nog meer verdieping wilt, is er op de zaterdag de School voor Talent.’ 

Wat verwacht je?
‘Ik hoop altijd dat leerlingen echt zin hebben de klarinet te leren bespelen. Als er plezier is, leer je gewoon het meest! Ik verwacht dat ze trouw naar les komen en dat de leerlingen met regelmaat oefenen. In het begin is het prettig als ouders van de jongste leerlingen aanwezig zijn bij de lessen. Op die manier kunnen zij thuis helpen, de kinderen uitnodigen om te spelen, en soms zelfs samen iets aan het musiceren doen.’ 

Geluksmomentjes…
‘Ik word heel blij als een leerling met ideeën komt: ‘Mag ik de voorspeelavond organiseren?’ En: ‘Ik wil graag dát stuk spelen!’ Of: ‘Zó vind ik dit niet mooi klinken, maar zo wel.’ En als ik voel dat muziek gedeelde passie is.’