‘Het belangrijkst vind ik dat leerlingen de les uitlopen met het gevoel dat ze zichzelf hebben kunnen zijn. Dat ze zich hebben kunnen uiten. Dat betekent dat je fouten mag maken; niet alles hoeft perfect. Ik vind het vooral fijn als leerlingen zich vrij voelen om iets te leren. Om hiervoor een veilige sfeer te creëren, probeer ik niet mezelf maar de cursist op de voorgrond te zetten. Die staat centraal. Ik ben er louter om ze te helpen, als een soort coach die je verder op weg helpt.’
‘Voor veel mensen is het in eerste instantie inderdaad doodeng om zoiets unieks als je eigen stem te laten horen. Zingen is heel persoonlijk. Het is nogal wat dat je je eigen instrument bent; je kunt je namelijk niet verschuilen achter een fluit of gitaar. Daarom is het belangrijk dat je je prettig voelt en veel plezier hebt in de les. Juist door het op jouw eigen manier te doen, ontstaat er iets unieks en moois.’
‘Bij mijn zangles gaat het vooral om ontdekken. Daarom vraag ik altijd op voorhand wat iemand wil leren. De een heeft meer aspiratie, de ander wil zijn techniek verder verbeteren. Iedereen heeft eigen leerdoelen en daar sluit ik de les op aan. Alles draait om een positieve leeromgeving. Ik kijk met een open blik naar de cursisten, zodat ze zich uitgenodigd voelen om hun zangkunsten te tonen.’
‘Het mooiste is als iemand een verhaal vertelt. Iemand hoeft niet per se een loepzuivere zangstem te hebben. Het is eerder de manier waarop iemand zingt, die mij aanspreekt. Sommige leerlingen vinden het leuk om te improviseren; dan kom je los van wat je gewend bent en leer je nog beter je stem en kwaliteiten kennen. Je kopieert geen liedje, maar geeft je eigen interpretatie van een nummer. Dat is bijzonder om te horen. ’
‘Zelf krijg ik als docent veel energie van de optredens die pianodocent Jasper Lekkerkerk en ik organiseren in café Miles. Ze zetten dan echt iets neer, ze leren zichzelf presenteren en leren van het kijken naar andere optredens, dat geeft iedereen veel energie en motivatie. En mij ook.’
Marjan heeft veel gezongen in verschillende pop- en jazzensembles in binnen- en buitenland, waaronder bij de jazz- en funkensembles Groovy Items en Gelly Booty.
Marjan Tolboom studeerde eerst Klassieke Zang aan het Conservatorium in Zwolle, maar studeerde af in Lichte Muziek Zang aan het Conservatorium in Utrecht. Later studeerde ze nog Muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht. Al ruim twintig jaar geeft ze les en volgt regelmatig cursussen over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van zangtechniek. Inmiddels is ze Authorised Teacher in Complete Vocal Technique. Ze heeft zelf gezongen in verschillende pop- en jazzensembles in binnen- en buitenland.