Gemma Oosterhof begeleidt cursisten met het maken van (animatie)films, fotografie en stop motion. Hierin werkt ze niet per se naar een gepolijst doel. “Het gaat om het creëren van een verhaal dat uit de kinderen zelf komt.”

Hoe zou je jezelf als docent omschrijven?

“Grappig genoeg ben ik per ongeluk in het lesgeven gerold. Ik werk als kunstenaar en werd eens gevraagd om les te gaan geven in stop motion. Dat paste zo goed bij me, dat ik er in verder ben gegaan. Ik hou van het in contact zijn met de cursisten, het samen verhalen vormgeven. En ik ben zelf iemand die graag dingen leert door te doen.”

Wat valt op bij deze lessen?

“De les is als een ontdekkingstocht. Ik geef absoluut kaders en technieken aan, want de kinderen moeten wel een basis krijgen. Maar ik vind het ingewikkeld als alles vastligt. Ik gun de kinderen juist hun eigen onderzoek, zodat ze zelf ontdekken wat voor verhaal ze willen maken. Zo creëren ze vanzelf hun eigen beeldtaal, dat is tof om te zien. Daarom beweeg ik graag mee met de groep en wat zich in de les aandient.”

Wat is een belangrijk aspect in jouw lessen?

“Als kinderen naar kunst kijken vinden ze iets vaak mooi óf lelijk. In mijn lessen besteed ik veel aandacht aan hoe kinderen naar kunstwerken (van kunstenaars en van elkaar) kijken, zodat ze van alles ontdekken over het materiaal, over wat ze erin zien. Grappig genoeg vertellen ze dan ook vaak dingen die ik er zelf niet eens uit had gehaald. We bespreken dus veel, luisteren naar elkaar en ik vind het belangrijk dat ze zich gezien en gehoord voelen.”

Hoe zorg je ervoor dat ze hun eigen creativiteit ontdekken?

“Bij jongere kinderen zie je vaak dat ze graag iets tekenen met hartjes, regenbogen en eenhoorns. Niets mis mee, maar ik moedig ze aan iets te durven tekenen wat niet per se perfect is. Ze mogen van mij alles uitproberen, zodat ze iets verbeelden dat echt uit henzelf komt. Als ze dan met zo’n stop motionfilm echt een eigen wereldje maken, ben ik intens gelukkig.”

Waar haal jij je inspiratie vandaan?

“Ik ga veel naar musea en zoek ook werk van lokale kunstenaars die minder bekend zijn. Dat toon ik dan in de les en dan gaan we het gesprek daarover aan. Mijn plan is om de cursisten ook een keertje mee te nemen naar Kunsthal Kade of Flehite, om hen nog meer te inspireren. Alles draait om interactie in mijn lessen. Bij mij is een gepolijst eindproduct geen doel op zich, het gaat om het proces waarbij ze merken dat kunst maken leuk is. Zo komen ze vanzelf bij hun eigen beeldverhaal. In alle vrijheid.”

Wist je dit al over Gemma?

Zij gaat graag naar concerten en struint allerlei muziekfestivals af om te genieten van muziek. Ook daarin heeft ze een uiteenlopende smaak.

Achtergrond

Het werk van Gemma Oosterhof kun je regelmatig op exposities zien in Amersfoort en daarbuiten. Maar ook op haar eigen website kun je veel bewonderen. Als graficus en grafisch docent werkt ze veel met de etspers. Gemma volgde de opleiding illustration design aan Artez hogeschool voor de kunsten in Zwolle. Ze gaf eerder bij Scholen in de Kunst ‘Ik ben een kunstenaar’ en werkte mee aan workshops van Kunstbrouwerij.

Bij het Stadsatelier is ze docent grafiek en ze geeft in haar eigen atelier lessen aan kunstenaars en aan basisschoolkinderen.