Wat voor soort docent ben jij?

‘Ik ben vooral een enthousiaste docent. Ik omring me ook graag met enthousiaste mensen. Hoewel ik in mijn groepen zeker met een serieuze ondertoon werk. Ik voel me altijd zeer verantwoordelijk bij nieuwe cursisten om ervoor te zorgen dat zij uiteindelijk echt een groep vormen die elkaar vertrouwt. Want het kan best een drempel zijn om in de groep voor te lezen wat jij hebt geschreven, of dit nu fictie of autobiografisch is.’

Op welke manier zorg jij voor een vertrouwelijke sfeer?

‘Vertrouwen creëer je door goed te kijken naar iedere cursist. Wat voor schrijversaspiraties heeft iemand? Want de een wil graag verhalen publiceren en de ander schrijft vooral voor de kleinkinderen. De doelen zijn verschillend. Door eenieder in gelijke mate persoonlijke aandacht te geven, zorg je voor een plezierige sfeer die mensen aanspoort hun schrijverschap te ontdekken.’

Waarom voel jij je aangetrokken tot schrijven?

‘Al heel jong wilde ik schrijven, ik las als kind heel veel en heb enkele jaren Nederlands gestudeerd. Daarna studeerde ik Theaterwetenschappen en kwam het leven ertussendoor. Ik twijfelde of mensen wel zaten te wachten op mijn boeken, waardoor ik best laat in mijn leven het schrijven echt omarmde. Ik had liever eerder het vertrouwen gehad om te publiceren. Dat wil ik mijn cursisten graag meegeven: doe het gewoon! Ik stimuleer ze vaak om verhalen in te sturen naar schrijfwedstrijden. Het is al voorgekomen dat een cursist een prijs won of iets gepubliceerd kreeg.’

Wat is het belangrijkste dat je leert in de schrijfcursussen?

‘Het allerbelangrijkste is het plezier in schrijven aanwakkeren. In de lessen krijg je gevarieerde opdrachten die daarvoor zorgen. Ook leer je waar je je creativiteit en inspiratie vandaan haalt. Je krijgt geestverruimende schrijfoefeningen om je schrijfhonger mee te stillen – zonder dat je uren naar een lege bladzijde zit te staren. We associëren veel en variëren met stijlen en genres. Ik gooi er in een cursus columns gerust wat poëzie doorheen. Daarbij ontvang je altijd stimulerende feedback.’

Waar haal jij energie uit bij het lesgeven?

'In de cursussen zitten mensen van rond de twintig tot dik in de zeventig, die elkaar positief stimuleren. Het mooiste is om cursisten te zien groeien. Schrijven is een ambacht dat in een veilige, positieve sfeer verder kan opbloeien. Soms verbazen ze zichzelf met wat ze bereiken. Ik zie dan dat ze zich thuis hebben voorbereid en ingeleefd om in de les hun verhaal voor te dragen. Zo groeit hun zelfvertrouwen en dat geeft mij veel energie. Als mensen zichzelf kunnen zijn in hun verhalen is mijn missie bereikt.’

Wist je dit al over Annette?

Annette mag graag haar hoofd leegmaken door lekker met haar handen in de aarde te wroeten in haar moestuin. Dat geeft haar ultieme ontspanning.

Achtergrond

Annette Verspoor studeerde Nederlands en Theaterwetenschappen en werkt als schrijfcoach, tekstschrijver en redacteur. Daarnaast geeft ze schrijfcursussen en workshops voor jongeren en volwassenen. Ook is ze auteur van de jeugdromans Bisou (2018) en De wens in het water (2020). Samen met schrijfdocent Esther Bevers vormt ze het collectief ‘Schrijven in Amersfoort’ (SAM).