Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Maak hier je keuze

Kleuters ontdekken muziek Muziekfabriek, kinderen

Muziekoriëntatie

De cursussen Muziekoriëntatie zijn al een echte opstap naar het leren spelen van een instrument. Door samen te zingen, dansen, springen en op instrumenten spelen raken de kinderen vertrouwd met allerlei instrumenten. Ook trainen ze hun gevoel voor ritme en leren ze improviseren en bewegen op muziek. Spelenderwijs ontwikkelen ze hun gehoor, maat- en ritmegevoel en hun muzikale geheugen. Voor de jongste kinderen uit groep 1 & 2 is er de cursus Kleuters ontdekken muziek, voor de kinderen uit groep 3 t/m 5 is er de Muziekfabriek.

De cursussen muziekoriëntatie - ook wel Algemene Muzikale Vorming (AMV) genoemd- zijn de ideale basis om een instrument te leren bespelen. Kinderen leren noten lezen en spelen op instrumenten zoals trommels, bekkens en xylofoon. Ze maken kennis met de verschillende muziekinstrumenten waar ze later les in kunnen krijgen.

Bij de cursussen Muziekoriëntatie is de basisschoolgroep waar je kind zit leidend voor plaatsing in de cursus. Twijfel je welke keuze je moet maken, gezien de leeftijd van je kind, neem dan contact op met onze klantenservice.


Onze docenten

Iris de Vries

Meer info

Iris de Vries

‘Het is mooi als het vlammetje voor muziek maken aangaat’

Wat is voor jou het belangrijkste in de muzieklessen?

“Het spelplezier en contact maken met elkaar! Als ik merk dat de kinderen bij de lessen Muziekfabriek net zo enthousiast worden van de instrumenten als ikzelf, ben ik tevreden. Zelf begon ik als kind ooit met lessen blokfluit en orgel, maar ik raakte vooral enthousiast bij alle instrumenten. Dat heb ik nog steeds en daarom passen deze lessen goed bij mij.”

Hoe zorg je ervoor dat de kinderen ook enthousiast raken?

“Natuurlijk door zelf met veel vrolijkheid en plezier les te geven. Verder probeer ik hun nieuwsgierigheid aan te wakkeren. Zo verstop ik de instrumenten ergens en dan moeten ze aan het geluid raden wat het is. Of ik laat zien dat ik als juf ook erg mijn best moet doen om enkele tonen uit een trompet te krijgen. Dat vinden ze geweldig en verlaagt de drempel om alles uit te proberen. Op die manier maak je ze leergierig en zorg je ervoor dat ze de instrumenten willen ontdekken.”

Heb je een bepaalde missie met deze jonge kinderen?

“Voor mij is een les geslaagd als ze met blije koppies de deur uitgaan en ik het gevoel heb dat ze ook echt iets hebben geleerd. Ik let erop dat ik iedereen meekrijg en dat ze stuk voor stuk enthousiast raken. Je wilt toch graag dat het vlammetje aangaat voor een muziekinstrument bespelen, zodat ze ontdekken welk instrument bij ze past. Daarin is samen zingen en samenspel heel belangrijk. Want door met elkaar contact te maken in muziek, ervaren ze dat geluksgevoel en spelplezier. Samen klinkt het nog mooier dan alleen. En ze hebben aandacht en respect voor elkaar.”

Hoe zou jij jezelf als docent omschrijven?

“Ik ben niet streng of belerend, maar creëer juist een gezellige en open sfeer. Rondrennen, bijvoorbeeld bij de peuterlessen, is helemaal prima. In mijn hoofd heb ik de grote lijnen van de lessen heel scherp, maar ik kijk altijd naar wat de groep nodig heeft. Vanwege mijn achtergrond als muziektherapeut kan ik een groep snel doorgronden. Mijn lessen volgen de kinderen en niet andersom, zodat ze echt aanhaken. Ik vind het fantastisch om te zien dat diezelfde rondrennende peuters na een paar lessen ineens meezingen of op tijd meeklappen.”

Wat zijn voor jou memorabele momenten in het lesgeven?

“Het mooie van Scholen in de Kunst is de diversiteit die er geboden wordt. Bijvoorbeeld ons kinderkoor Bubbels waar kinderen aan mee kunnen doen. En onlangs bezochten we met de leerlingen van de cursus Muziekfabriek het Jeugdorkest en mochten de kinderen met wat instrumenten even meespelen. Daartussen staan en meedoen was zo’n geweldige ervaring voor ze. Dat is echt een mooie toevoeging.”

Achtergrond

Iris de Vries geeft de cursussen Muziekfabriek, Kleuters ontdekken muziek en Peutermuziek in Leusden. Ook begeleidt ze het Bubbels Kinderkoor. Naast deze lessen werkt ze als muziektherapeut binnen enkele organisaties en bij gezinnen thuis. Ze volgde hiervoor de opleiding Vaktherapie Muziek aan de HAN in Nijmegen. Vervolgens studeerde ze Orthopedagogie aan de Universiteit Leiden. Iris is tevens actief als muziektherapeut bij Stichting Papageno voor kinderen met autisme. 

Christine Vermeulen

Meer info

Christine Vermeulen

‘Het stikt van de geluksmomentjes!’

Achtergrond
• Christine studeerde Muziektherapie en haalde daarna haar lesbevoegdheid als docent muziek
• Vanaf 2001 is ze verbonden aan Scholen in de Kunst 
• Christine geeft Muziekfabriek voor kinderen en ukelele-les voor volwassenen en kinderen
• Vanuit Scholen in de Kunst is ze docent muziek op verschillende basisscholen 
• In haar vrije tijd speelt Christine viool in een folk-punkband 

Als docent
‘Als ik iets van mezelf weet, is het dat ik ongelofelijk enthousiast ben, soms worden de kinderen in mijn groepslessen daar helemaal vrolijk-hieperdepiep van. Dan spreek ik mezelf soms even toe: rustig aan! Ik wil de kinderen zo graag laten ervaren hoeveel plezier je kunt hebben met muziek maken – hoe leuk het is om met elkaar te zingen, te spelen. Ik weet dat ik dan stiekem ook een heleboel andere dingen bij ze trigger. Ze leren bijvoorbeeld tegenstellingen in muziek herkennen zoals hoog-laag, kort-lang, hard-zacht, maat-ritme, zolang zij maar het gevoel hebben dat ze lol hebben in het muziek maken.’  

Muziekfabriek
‘Ik zorg voor veel afwisseling in de les, zodat ik de kinderen steeds trigger om erbij te blijven. Ik zing veel, ik laat ze zelf dingen verzinnen, muziekjes componeren, en soms geef ik een beetje theorie en we beginnen met noten leren lezen. Ik neem altijd een instrument mee waar we naar kijken en luisteren. We eindigen meestal met een muzikaal spelletje.’  

Ukelele-les
‘Ukelele wordt vaak gekozen door volwassenen die graag een instrument willen leren bespelen. Het is een toegankelijk instrument, waarmee je jezelf zingend kunt begeleiden en in korte tijd al echt muziek kunt maken. De ukelele-lessen zijn vooral in groepsverband in periodes van vijf weken. Maar ik heb ook individuele cursisten, voor korte of langere tijd. Het leuke is dat je in een aantal weken al veel kunt bereiken! Je redt jezelf al snel met een paar akkoorden. Er zijn bijvoorbeeld basisschooldocenten, die met de ukelele in hun klas kinderliedjes willen zingen en dat lukt wel na zeven weken. Het gaat voor mij ook hier om de lol van het muziek maken. Het is zo leuk om jezelf op deze manier te kunnen uiten. Mijn enthousiasme slaat over op andere mensen en dan hoop ik, juist bij volwassenen, dat ze zich vrij voelen. En dan gewoon, hup, gaan! Zingen, spelen! Wat maakt het uit wat anderen denken?!’  

Geluksmomentjes…
‘Het stikt van de geluksmomentjes! Bij de kinderen bijvoorbeeld: als we iets maken met elkaar en het klinkt te gek, en ik zie de kinderen met rode wangen van plezier – daar word ik zielsgelukkig van. Of als ik ze in groepjes laat samenwerken en ze tillen elkaar naar een hoger plan. En aan het eind van het jaar hebben we een optreden met de kinderen van de Muziekfabriek. Dan staan ze allemaal op het podium, de ouders glimmend in de zaal, dan ben ik zo trots!’

Anne Marije van den Toren

Meer info

Anne Marije van den Toren

'Jonge kinderen zingen zo puur en durven eigenlijk alles'

Wat vind je mooi aan het vak zangmuziekdocent?

“Het fijnste aan mijn vak is dat ik de hele dag met muziek bezig kan zijn. Ik zing al zo lang als ik me kan herinneren. Zingen is iets heel vanzelfsprekends voor me, het is een mooie manier om me te uiten en om emoties te tonen. Ik heb lang getwijfeld wat ik wilde doen: of het conservatorium of toch de Pabo. Als muziekdocent komt alles mooi samen. Ik werk met volwassenen maar ook veel met kinderen en alles draait om muziek. Dat vind ik heel prettig.”

Welke muziekvorm heeft je persoonlijke voorkeur?

“Als ik zou moeten kiezen, want ik houd van heel veel stijlen, dan zou ik zeggen: meerstemmig zingen. Dat doe ik bijzonder graag omdat het zo uitdagend is om een mooie verbinding te maken tussen de verschillende stemmen. Op dit moment richt ik me minder op het uitvoeren, want al mijn tijd en energie gaat op aan lesgeven. Al zing ik nog wel in een klassiek koor.”

Heb je een bepaalde lesmethode die je inzet?

“Vooral bij de koorlessen heb ik een duidelijke structuur, als dirigent ben je iets meer bepalend dan bij andere groepslessen. Maar verder zijn mijn lessen, zowel bij de kinderen als volwassenen, zeer speels. Ik zet vaak spelletjes in en bedenk grappige oefeningen. Ik kan heel spontaan bij een woord ineens een liedje gaan zingen. Verder bewegen we veel en vind ik humor belangrijk. Zingen is een hobby voor mensen en dan wil je wel dat ze er veel plezier aan beleven. Ik zorg dan ook voor een fijne sfeer.”

Is het belangrijk om naar een optreden toe te werken?

“Ik ben best ambitieus en geef soms stukken waarvan ik achteraf denk: wellicht was dit iets te hoog gegrepen. Maar daarmee zorg je er wel voor dat cursisten ineens stappen zetten. Net als bij voorstellingen. Richting de kerstperiode werken we echt toe naar diverse optredens en de extra focus die dan ontstaat, zorgt ervoor dat cursisten ineens flink vooruitgaan. Geweldig!”

Wat vind je zelf leuk om te merken bij leerlingen?

“Mooie momenten vind ik die keren dat de wat meer verlegen kinderen ineens uit hun schulp kruipen. Ook beleef ik veel plezier aan de jongere kinderen van een jaar of zes, zeven. Zij zingen zo puur en durven eigenlijk alles, ze ervaren nog geen gêne. Dat is dan weer anders bij het Pop- & Jazzkoor, zij kunnen allemaal al prima zingen, maar denken soms te veel na. Dan is de uitdaging: vooral doen! Wanneer ik dan merk dat cursisten ineens thuis meer oefenen, waardoor ze met sprongen vooruitgaan, dan maak je mij gelukkig.”

Wist je dit al over Anne Marije?

Toen ze jonger was heeft ze een jaar gewerkt als au pair in Engeland, vlakbij Londen.

Achtergrond

Anne Marije van den Toren groeide op in Veenendaal, waar ze eens heeft opgetreden bij een klassiek openluchtconcert. Na de middelbare school volgde ze aan de HKU in Utrecht de opleiding tot Muziekdocent. Al gauw gaf ze lessen aan diverse groepen: vooral zang- en koorlessen. Die lessen geeft ze bij Scholen in de Kunst, maar ook bij Stichting de Gooische Muziekschool in Bussum en bij Zangschool Utrecht. Ze rondde ook de opleiding tot Universal Voice af. 

Bekijk hier een optreden van Anne Marije!

Toon meer docenten