Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Maak hier je keuze

Kleuters ontdekken muziek Muziekfabriek, kinderen

Mogelijkheden

Type Groepsles
Leeftijd Groep 1-2
Docent Iris de Vries, Christine Vermeulen

Locaties

Leusden
Vrijdag
Middag
Eemhuis
Woensdag
Middag

Prijs

Kind
vanaf € 100,00 (15 lessen)

Bekijk alle mogelijkheden

Kleuters ontdekken muziek

Samen zingen, dansen, springen, op instrumenten spelen, maar je mag ook stil zitten luisteren... Een cursus waar kinderen van 4 en 5 jaar leren spelen met muziek en zingen.

Ken je de trommel, triangel, ritmestokjes en xylofoon al? Bij ‘Kleuters Ontdekken Muziek’ gaan we samen op allerlei instrumenten spelen, oefenen met ritme, improviseren en bewegen op muziek. Spelenderwijs ontwikkel je je gehoor, je maat- en ritmegevoel en je muzikale geheugen. In de lessen besteden we al een beetje aandacht aan samenspel. De kinderen worden in deze cursus al meer uitgedaagd dan in de cursus Peutermuziek.

Bij deze cursus doen de ouders niet meer mee aan de les.

Onze docenten

Iris de Vries

Meer info

Iris de Vries

‘Het is mooi als het vlammetje voor muziek maken aangaat’

Wat is voor jou het belangrijkste in de muzieklessen?

“Het spelplezier en contact maken met elkaar! Als ik merk dat de kinderen bij de lessen Muziekfabriek net zo enthousiast worden van de instrumenten als ikzelf, ben ik tevreden. Zelf begon ik als kind ooit met lessen blokfluit en orgel, maar ik raakte vooral enthousiast bij alle instrumenten. Dat heb ik nog steeds en daarom passen deze lessen goed bij mij.”

Hoe zorg je ervoor dat de kinderen ook enthousiast raken?

“Natuurlijk door zelf met veel vrolijkheid en plezier les te geven. Verder probeer ik hun nieuwsgierigheid aan te wakkeren. Zo verstop ik de instrumenten ergens en dan moeten ze aan het geluid raden wat het is. Of ik laat zien dat ik als juf ook erg mijn best moet doen om enkele tonen uit een trompet te krijgen. Dat vinden ze geweldig en verlaagt de drempel om alles uit te proberen. Op die manier maak je ze leergierig en zorg je ervoor dat ze de instrumenten willen ontdekken.”

Heb je een bepaalde missie met deze jonge kinderen?

“Voor mij is een les geslaagd als ze met blije koppies de deur uitgaan en ik het gevoel heb dat ze ook echt iets hebben geleerd. Ik let erop dat ik iedereen meekrijg en dat ze stuk voor stuk enthousiast raken. Je wilt toch graag dat het vlammetje aangaat voor een muziekinstrument bespelen, zodat ze ontdekken welk instrument bij ze past. Daarin is samen zingen en samenspel heel belangrijk. Want door met elkaar contact te maken in muziek, ervaren ze dat geluksgevoel en spelplezier. Samen klinkt het nog mooier dan alleen. En ze hebben aandacht en respect voor elkaar.”

Hoe zou jij jezelf als docent omschrijven?

“Ik ben niet streng of belerend, maar creëer juist een gezellige en open sfeer. Rondrennen, bijvoorbeeld bij de peuterlessen, is helemaal prima. In mijn hoofd heb ik de grote lijnen van de lessen heel scherp, maar ik kijk altijd naar wat de groep nodig heeft. Vanwege mijn achtergrond als muziektherapeut kan ik een groep snel doorgronden. Mijn lessen volgen de kinderen en niet andersom, zodat ze echt aanhaken. Ik vind het fantastisch om te zien dat diezelfde rondrennende peuters na een paar lessen ineens meezingen of op tijd meeklappen.”

Wat zijn voor jou memorabele momenten in het lesgeven?

“Het mooie van Scholen in de Kunst is de diversiteit die er geboden wordt. Bijvoorbeeld ons kinderkoor Bubbels waar kinderen aan mee kunnen doen. En onlangs bezochten we met de leerlingen van de cursus Muziekfabriek het Jeugdorkest en mochten de kinderen met wat instrumenten even meespelen. Daartussen staan en meedoen was zo’n geweldige ervaring voor ze. Dat is echt een mooie toevoeging.”

Achtergrond

Iris de Vries geeft de cursussen Muziekfabriek, Kleuters ontdekken muziek en Peutermuziek in Leusden. Ook begeleidt ze het Bubbels Kinderkoor. Naast deze lessen werkt ze als muziektherapeut binnen enkele organisaties en bij gezinnen thuis. Ze volgde hiervoor de opleiding Vaktherapie Muziek aan de HAN in Nijmegen. Vervolgens studeerde ze Orthopedagogie aan de Universiteit Leiden. Iris is tevens actief als muziektherapeut bij Stichting Papageno voor kinderen met autisme. 

Christine Vermeulen

Meer info

Christine Vermeulen

‘Het stikt van de geluksmomentjes!’

Achtergrond
• Christine studeerde Muziektherapie en haalde daarna haar lesbevoegdheid als docent muziek
• Vanaf 2001 is ze verbonden aan Scholen in de Kunst 
• Christine geeft Muziekfabriek voor kinderen en ukelele-les voor volwassenen en kinderen
• Vanuit Scholen in de Kunst is ze docent muziek op verschillende basisscholen 
• In haar vrije tijd speelt Christine viool in een folk-punkband 

Als docent
‘Als ik iets van mezelf weet, is het dat ik ongelofelijk enthousiast ben, soms worden de kinderen in mijn groepslessen daar helemaal vrolijk-hieperdepiep van. Dan spreek ik mezelf soms even toe: rustig aan! Ik wil de kinderen zo graag laten ervaren hoeveel plezier je kunt hebben met muziek maken – hoe leuk het is om met elkaar te zingen, te spelen. Ik weet dat ik dan stiekem ook een heleboel andere dingen bij ze trigger. Ze leren bijvoorbeeld tegenstellingen in muziek herkennen zoals hoog-laag, kort-lang, hard-zacht, maat-ritme, zolang zij maar het gevoel hebben dat ze lol hebben in het muziek maken.’  

Muziekfabriek
‘Ik zorg voor veel afwisseling in de les, zodat ik de kinderen steeds trigger om erbij te blijven. Ik zing veel, ik laat ze zelf dingen verzinnen, muziekjes componeren, en soms geef ik een beetje theorie en we beginnen met noten leren lezen. Ik neem altijd een instrument mee waar we naar kijken en luisteren. We eindigen meestal met een muzikaal spelletje.’  

Ukelele-les
‘Ukelele wordt vaak gekozen door volwassenen die graag een instrument willen leren bespelen. Het is een toegankelijk instrument, waarmee je jezelf zingend kunt begeleiden en in korte tijd al echt muziek kunt maken. De ukelele-lessen zijn vooral in groepsverband in periodes van vijf weken. Maar ik heb ook individuele cursisten, voor korte of langere tijd. Het leuke is dat je in een aantal weken al veel kunt bereiken! Je redt jezelf al snel met een paar akkoorden. Er zijn bijvoorbeeld basisschooldocenten, die met de ukelele in hun klas kinderliedjes willen zingen en dat lukt wel na zeven weken. Het gaat voor mij ook hier om de lol van het muziek maken. Het is zo leuk om jezelf op deze manier te kunnen uiten. Mijn enthousiasme slaat over op andere mensen en dan hoop ik, juist bij volwassenen, dat ze zich vrij voelen. En dan gewoon, hup, gaan! Zingen, spelen! Wat maakt het uit wat anderen denken?!’  

Geluksmomentjes…
‘Het stikt van de geluksmomentjes! Bij de kinderen bijvoorbeeld: als we iets maken met elkaar en het klinkt te gek, en ik zie de kinderen met rode wangen van plezier – daar word ik zielsgelukkig van. Of als ik ze in groepjes laat samenwerken en ze tillen elkaar naar een hoger plan. En aan het eind van het jaar hebben we een optreden met de kinderen van de Muziekfabriek. Dan staan ze allemaal op het podium, de ouders glimmend in de zaal, dan ben ik zo trots!’

Toon meer docenten