Voor volwassen muzikanten die het plezier van samen spelen willen ontdekken.
Bij onze Flexband speel je samen met andere muzikanten. Ook als beginnend muzikant ben je van harte welkom. Ontdek hier het plezier van samen muziek maken. Scholen in de Kunst kent vele orkesten en ensembles, maar deze Flexband is uniek in zijn soort. Hier ben je welkom met welk instrument dan ook. Speel je gitaar, cello of Afrikaanse trommel? Vind je een ander ensemble of orkest nog een brug te ver? Voel je dan welkom bij de Flexband.
Bij deze laagdrempelige cursus leer je de basisbeginselen van het samenspel. Hoe zet je gelijk in? Hoe leer je luisteren naar elkaar? Je leert de klanken van andere instrumenten kennen en verlegt je grenzen. Er is ruimte voor ieders niveau, muziekontwikkeling en ervaring. Met veel aandacht voor eigen inbreng, leerwensen en ideeën. Het jaarprogramma wordt afgestemd op de groepssamenstelling en we werken toe naar een leuke presentatie.
Wat moet ik zelf meenemen?
Je eigen instrument
Welk materiaal zit bij de prijs inbegrepen?
Les- en oefenmateriaal.
Samenspellessen zijn gratis bij een jaarcursus muziek individueel bij de Muziekschool. Heb je les bij een andere muziekschool in Amersfoort, Soest of Leusden? Dan is in veel gevallen deze les ook gratis. Neem contact op met de klantenservice.
‘Opgefleurd weer naar huis’
• Petra volgde haar opleiding voor accordeon aan het Hilversums Conservatorium. Daarnaast studeerde ze piano en ensemble-leiding. Ze was dirigent van accordeonvereniging Animato Soest. Naast het lesgeven op accordeon geeft Petra ook al even lang pianoles.
• Sinds 1990 geeft Petra les op Scholen in de Kunst aan leerlingen van alle leeftijden en niveaus.
• Ze is lid van het bestuur van de Nederlandse Accordeonvereniging (NOVAM) en werkt actief aan de ontwikkeling van het instrument.
‘Als kind al was ik een groot deel van de week te vinden op de muziekschool, ik vond het daar heerlijk. Muziekdocent worden, was een logische keuze. Op het conservatorium ging er een andere wereld voor me open. Ik ontdekte dat er veel nieuwe muziek voor het instrument was. Vroeger speelde je als accordeonist vooral volksmuziek, maar vanaf de jaren ’60 werd het een volwaardig concertinstrument. Door technische ontwikkelingen had je ineens een breder repertoire tot je beschikking, van Scarlatti en Bach tot hedendaagse muziek.’
‘Het overbrengen van mijn plezier in het bespelen van een muziekinstrument is mijn grootste drijfveer. Ik leer natuurlijk allereerst de vaardigheden aan, maar ik wil ook laten zien hoe breed de mogelijkheden zijn met het accordeon, welke stijlen je allemaal kan spelen. De keuze voor accordeon is vaak een zeer bewuste keuze, waardoor de meeste leerlingen jarenlang op les blijven.’
‘In het begin heeft iedereen hetzelfde lesboek, daarna kan je alle afslagen nemen. Ik bied een zo breed mogelijk repertoire aan en ik borduur voort op wat leerlingen leuk vinden. Vaak komen ze zelf met muziek: popliedjes, liedjes uit de musical van school. Die pas ik dan graag aan voor accordeon. We spelen in elke les samen, ook de nieuwe stukken. Dan gaat de leerling met een klankbeeld naar huis.’
‘Het helpt enorm als ouders het belang inzien van thuis studeren, maar dat is lastig in deze tijd. Bij kinderen die wel studeren, zie je de meeste progressie. Ze merken ook dat het resultaat van oefenen, over drempels gaan, steeds een soort cadeautje is. Mijn taak is om tijdens de les kinderen zo enthousiast te krijgen dat ze graag thuis aan de gang gaan. Vooral samenspelen is heel motiverend, ook buiten de les. Veel leerlingen zijn aangesloten bij een accordeonvereniging.’
‘Soms komen de kinderen moe uit school, sjok, sjok – zitten, muziek uit het tasje. Maar, zijn we bezig, dan fleuren ze helemaal op. Ze gaan actiever de les weer uit. Dan heb ik ze in ieder geval iets meegegeven!’