Voor beginnende jonge muzikanten die het plezier van samenspel willen ontdekken.
Bij de Flexband Jong speel je samen met andere beginnende muzikanten. Ontdek het plezier van samen muziek maken. De Flexband Jong is, naast blazers en slagwerkers, ook toegankelijk voor accordeon, elektrische gitaar en basgitaar. Dus begin je net als muzikant en vind je samenspelen best spannend, dan ben je welkom om in de Flexband Jong mee te spelen.
Hoe zet je gelijk in? Hoe leer je luisteren naar elkaar? En improvisatie wordt aangemoedigd! In dit laagdrempelige ensemble leer je de basisbeginselen van het samenspel. Er is ruimte voor spelers van elk niveau, met veel of weinig ervaring.
We spelen popliedjes, filmmuziek en muziek uit computergames. Er is ruimte voor eigen inbreng, leerwensen en ideeën. Het jaarprogramma wordt afgestemd op de groepssamenstelling en we werken toe naar een leuke kleine presentatie
Wat moet ik zelf meenemen?
Je eigen (huur)instrument.
Welk materiaal zit bij de prijs inbegrepen?
Les- en oefenmateriaal.
Samenspellessen zijn gratis bij een jaarcursus muziek individueel bij de Muziekschool. Heeft jouw kind les bij een andere muziekschool in Amersfoort, Soest of Leusden? Dan is in veel gevallen deze les ook gratis. Neem contact op met de klantenservice.
‘Bij iedereen klinkt de saxofoon weer anders’
“Ik hou ervan om kinderen en volwassenen het plezier van muziek maken bij te brengen. Dat doe ik door een vertrouwde sfeer te creëren, zodat zelfs de meest verlegen cursisten dit instrument ontdekken. Het gaat echt om hun nieuwsgierigheid verder aan te wakkeren. Het mooie van de saxofoon is dat die zoveel verschillende tonen laat horen en dat het bij iedereen toch weer een beetje anders klinkt – en natuurlijk dat die goudkleurig is!”
“Zelf was ik best verlegen en onzeker als kind, ik merkte toen al snel dat ik niet gedijde bij heel strenge docenten. Zo’n stevige aanpak past ook niet bij mij. Juist met kleine stapjes en positieve feedback bereik je meer. Voor mij is het altijd superfijn om te merken dat iemand ineens een stukje kan meespelen van een liedje. Dat stimuleert en motiveert.”
“Ik hou van heel veel verschillende stijlen, van avant-garde tot traditionele jazz. Verder speel ik graag experimentele muziek: dan onderzoek ik alle geluiden die de saxofoon kan maken. Dat levert bijzondere tonen op. Wanneer ik muziek componeer rek ik alle stijlen een beetje op. Al leer ik dat soort vreemde muziekstukken natuurlijk niet aan mijn leerlingen; ik vraag juist wat ze zelf graag willen spelen en zoek daar dan muziekstukken bij.”
“Nee, absoluut niet zelfs. Ik merk dat je bij het aanleren juist bepaalde kaders, zoals muziekboeken, nodig hebt. Goede technieken zijn ook van belang. En ik besteed veel aandacht aan hoe cursisten een plan kunnen maken om thuis te oefenen: hoe ze er tijd voor vrij maken en hoe ze met veel variatie en kleine stukjes spelen mooie vorderingen kunnen maken. Als ze dan terugkomen in de les en ineens beter spelen, maakt me dat heel blij.”
“Het fijne van de muzieklessen bij Scholen in de Kunst is de mogelijkheid tot veel samenspel. Dat faciliteren niet veel muziekscholen. Ik weet zelf hoe belangrijk het is om naast lessen op te treden in een band of een orkest. Daar leer je veel van en het geeft uiteraard veel plezier, ook samen met andere leeftijdsgenoten.”
Wietse schrijft graag korte verhalen en gedichten. Hij probeert elke dag iets te schrijven en maakt daar dan een kleine tekening bij.
Wietse Voermans geeft saxofoonles aan kinderen en volwassenen en speelt daarnaast zelf in verschillende ensembles. Hij is tevens componist en improvisator en staat bekend om zijn unieke (jazz)sound en (improvisatie)stijl. Hij componeert muziek voor film, kunst, theater en andere ensembles. Wietse studeerde saxofoon aan Codarts in Rotterdam en daarna aan het Ritmische Muziekconservatorium in Kopenhagen. In 2016 won hij de prijs voor Beste Solist bij de finale van de Erasmus Jazzprijs met Quartzite 4tet.