Altvioolles

De altviool behoort samen met de viool, de cello en de contrabas tot de strijkinstrumenten en is bij uitstek geschikt voor samenspel.

Over altvioolles

Afhankelijk van fysieke mogelijkheden kun je vanaf 9 jaar beginnen met altvioolles. Het komt regelmatig voor dat kinderen eerst beginnen op een viool. Het overstappen van viool naar altviool gaat in overleg met de docent. 

NB Het lesgeld voor strijkinstrumenten is voor kinderen en jongeren hoger dan voor de overige instrumenten. Dat komt door de lestijd die standaard 5 minuten langer is.

Oefenen helpt

Natuurlijk hoort dagelijks oefenen bij het leren bespelen van een instrument. Het is belangrijk dat je elke dag even speelt en naarmate je wat verder bent, wordt dat wat langer. Hoe heerlijk is het om al meteen muziek te kunnen maken! Voor kinderen is het een goed hulpmiddel een vaste tijd per dag te reserveren. Positieve aandacht van de ouders of omgeving werkt zeer stimulerend! Hoe je kunt oefenen en hoe lang wenselijk is hoor je van je docent.


Wat kost altvioolles?

De kosten van altvioolles hangen af van de leeftijd van de leerling, het aantal minuten les dat je les wilt krijgen en de frequentie van de altvioollessen. De Muziekschool hanteert een standaard van 25 minuten les per week, waarbij je zelf lesminuten bij kunt kopen. Kinderen en jongeren die altviool willen leren spelen krijgen standaard 30 minuten les. Een overzicht van de kosten vind je op de pagina met tarieven.

Heb je nog vragen?

Je kunt altijd contact opnemen met onze klantenservice om te overleggen of een vraag te stellen.

Mogelijkheden

  • Type Muziek individueel
  • Docent Marguerite de Waal, Nienke Frankena
  • Locaties Eemhuis, ICOON, Hoogland
  • Prijs

    Kinderen 6-12 € 1.038,00 (35 x 30min)

    Jongeren 12-18 € 1.038,00 (35 x 30min)

    Volwassenen 18+ € 1.255,98 (35 x 30min)

  • Je kunt je lesduur verlengen bij inschrijving, per 5 min is dat € 173,- of € 209,33 op jaarbasis.

Laat je inspireren!

Jong Nederlands altviooltalent

anuschka pedano

Samenspel & orkesten

gratis als je muziekles bij ons hebt!

Wat kun je met viool & altviool?

Klokhuis legt het uit

Veelgestelde vragen

Is het moeilijk om altviool te leren spelen?

In het algemeen is het leren van een strijkinstrument wat moeilijker dan piano of gitaar. De noten hebben op een strijkinstrument geen vaste positie. Daarnaast kost het tijd om te leren hoe je je strijkstok vast moet houden en hoe je goed haaks op de snaren strijkt. Maar als je goed oefent, kun je na een paar maanden wel een eenvoudig liedje spelen.

Hoe lang duurt het om altviool te leren spelen?

Dat hangt natuurlijk af van hoeveel je oefent en wat je wil bereiken. Na een jaar of drie les kunnen de meeste mensen een aardig geluid uit hun altviool halen. Naast oefenen is samenspelen met anderen ook een enorme stimulans. Leerlingen die veel samenspelen leren sneller dan leerlingen die alleen individuele altvioolles hebben.

Zijn er speciale altviolen voor kinderen?

Ja, je kind kan op een speciale kinderaltviool beginnen. Altviolen zijn er in de maten 12″ tot 18″. Voor kinderen zijn de 12″ (1/2 vioolmaat), 13″ (3/4 vioolmaat) en 14″ (4/4 vioolmaat) geschikt, afhankelijk van hun postuur. Vanaf 15″ spreken we over hele altviolen , die tot 18″ gaan voor spelers met grote handen.

lees meer over huurinstrumenten

Onze docenten

Marguerite de Waal

Meer info

Marguerite de Waal

‘Dat toverachtige, daar gaat het om’

Achtergrond 

• Marguerite studeerde viool aan het Utrechts Conservatorium, bij onder meer Emmy Verhey, Eeva Koskinen en ze nam deel aan de masterclasses van Viktor Liberman.
• Sinds 1987 geeft ze les bij Scholen in de Kunst.
• Marguerite speelt regelmatig in de beroepsorkesten en maakt graag kamermuziek in een duo of trio.

Als docent

‘Liefde voor muziek, plezier in muziek maken, dat wil ik mijn leerlingen bijbrengen. Vioolles is vaak een mijlpaal in de week, een vast gegeven. Op school gaat alles volgens een stramien, met de regels van taal en rekenen. Het is mooi als kinderen daarnaast even in een andere wereld zijn. Muziek is een wereld van gevoel, fantasie en optimisme. Ik streef er dan ook naar dat mijn leerlingen opgewekt de deur uitgaan. Maar ik kan ook streng zijn, zeker als jongeren naar het conservatorium willen.’

De vioolles

‘Als ik zie wat er in een kind zit, wil ik dat er heel graag uithalen. Dan ben ik heel geduldig. Ik zit niet zo vast aan een methode, maar kijk wat een kind aanspreekt. Voorspelen, naspelen, zingen, uitbeelden in muziek, noten lezen. Ik ben zelf opgeleid binnen de Russische vioolschool, ik houd van het zangerige spel en de warme vioolklank. Dat probeer ik over te brengen op mijn leerlingen, in combinatie met de praktische benadering van mijn pedagogiekleraar Qui van Woerdekom. Ik ga uit van het klassieke repertoire, maar als iemand Pirates of the Caribbean wil spelen, prima. Of musicalstukjes, vaak hebben die hele lastige ritmes, die gaan we dan uitzoeken, klappen totdat ze het voelen. Naast de individuele les hebben de strijkers in het eerste jaar ook groepsles ’

Studeren

‘Ik verwacht inzet en hoop dat de les zo inspirerend is dat de viool niet als een hockeystick voor een week in de kast belandt. In de les leer ik hoe mijn leerlingen het studeren aan moeten pakken. Ik begeleid veel op piano, dan klinkt het vaak zo leuk dat ze zin krijgen om thuis te studeren. Boeken met meespeel-cd’s, dat motiveert ook. En het helpt als ouders niet alles aan het kind overlaten, maar actief betrokken zijn, interesse tonen: “laat eens horen, wat heb je geleerd?” Liefst samen oefenen, maar in elk geval helpen herinneren, het is net als tandenpoetsen, gewoon doen.’

Geluksmomentjes…

‘Als we opeens echt muziek maken, buiten het metronomische om, als de timing en klankkleur zo is dat je kippenvel krijgt. Dat toverachtige daar gaat het om. Of als we samen heel erg moeten lachen.’

Nienke Frankena

Meer info

Nienke Frankena

'Ik word er blij van als leerlingen een mooi muzikaal verhaal vertellen'

Bij Scholen in de Kunst zijn de vioollessen minimaal een half uur. Waarom maakt dat verschil?

“Ik vind het heel belangrijk om ook een persoonlijke band met mijn leerlingen op te bouwen. Natuurlijk ga je niet eindeloos kletsen, maar door even aan het begin van de les te vragen hoe het gaat, wat er speelt op school of thuis, de viool te stemmen en de stok aan te draaien, ben je zo vijf minuten verder. Dus met een half uur les heb ik meer tijd om écht les te geven, meer ruimte om dingen uit te leggen en dieper op de stof in te gaan. Ik vind dat een grote luxe: het is fijn voor zowel de leerling als de docent — een win-win situatie.”

Wat inspireerde je om les te gaan geven?

“Toen ik 18 of 19 jaar oud was, wist ik dat ik verder wilde in de muziek. Ik nam privéles om naar het conservatorium te kunnen, maar het bleek dat ik niet goed les had gehad. Dus ik moest weer helemaal opnieuw - bij de basis - beginnen. Toen dacht ik: “Ik wil naar het conservatorium en ik wil een hele goede docent worden, zodat kinderen niet tegen dezelfde obstakels aanlopen als ik”. Maar voordat ik me volledig op het lesgeven stortte, was ik lid van orkesten zoals het Concertgebouworkest en was ik altviolist bij het Weidlerkwartet. Maar de tournees en het constante studeren waren lastig te combineren met een gezinsleven, dus ben ik me uiteindelijk op het lesgeven gaan richten.”

Wat geeft lesgeven jou?

“Ik hou van het contact met leerlingen, dat je iemand echt begeleidt en er een vertrouwensband mee opbouwt. Ik word er blij van als leerlingen leren hoe ze een mooi muzikaal verhaal kunnen vertellen. Het maakt me gelukkig als ik zie dat muziek maken hen blijdschap brengt en dat ze dat hun hele leven willen blijven doen — of dat nu als professionele muzikant is, in een amateurorkest, of gewoon in de woonkamer. Het muzikale in iemand naar boven halen, het moment waarop iets in hen wordt geraakt waardoor ze enthousiast muziek gaan maken, dat blijft elke keer weer iets moois. Ook na meer dan 30 jaar lesgeven.”

Werk je naar een bepaald doel?

“Eigenlijk geef ik iedereen les alsof hun doel is om toegelaten te worden tot het conservatorium. Natuurlijk zijn er maar een paar leerlingen die dat ook echt willen. Zij moeten dan ook die toonladders perfect leren spelen. Kijk, ik wil dat al mijn leerlingen veel studeren en goed oefenen, maar als ze niet de ambitie hebben om naar het conservatorium te gaan, dan let ik er iets minder strikt op — dat moet ik eerlijk toegeven. Natuurlijk is het leuk als het lukt om een moeilijk stuk te spelen, maar zelfs als er niet veel vooruitgang in zit, blijft plezier het allerbelangrijkst. Zolang ze maar niet afhaken en hun best blijven doen, ben ik tevreden. Ik volg geen standaard leerplan, maar kijk naar wat elke leerling nodig heeft. Hoe dan ook, in mijn lessen wordt er heel veel samen muziek gemaakt, want plezier staat voorop. Mijn doel is vooral intrinsieke motivatie en ervoor zorgen dat mijn leerlingen enthousiast worden én blijven.”

Fun Facts over Nienke

• Nienke en haar echtgenoot, ook een violist, leerden elkaar kennen in het Amersfoorts Jeugd Orkest. Tijdens een festival in Parijs in de jaren '80 sloeg de vonk over.
• In de weekenden vind je fanatieke wandelaar Nienke het liefst in de natuur.
• Een van haar favoriete plekken is Noorwegen, waar ze lange wandelingen maakt in de bergen, zelfs met sneeuwschoenen, en het Noorderlicht heeft gezien.

Toon meer docenten