Peuterkunst

Heb jij een peuter of dreumes, die dol is op klussen, kleuren, kliederen of kneden? Dan hebben we een leuke cursus voor jullie. Peuterkunst is dé cursus waar je samen met je kleintje(s) de magische wereld van kunst en creativiteit kunt ontdekken. Geschikt voor kindjes vanaf 1,5 tot 3 jaar en voor vaders, moeders, opa’s, oma’s en andere begeleiders! 

Stations

Er wordt speels gewerkt in een atelier met verschillende ‘stations’. Er is, bijvoorbeeld een verfstation, een plakstation of een kleistation. Het kind kiest zelf het station en wordt op een ongedwongen manier geprikkeld om op onderzoek te gaan.

De docent

Onze docent is er om te observeren en aan te moedigen. Ze daagt de kinderen uit, introduceert nieuwe materialen, stelt vragen en creëert groepjes waarin de kinderen samenwerken. Op deze manier leert jouw kind, door middel van creatieve expressie, de wereld om hen heen beter begrijpen.

Jouw rol

Als volwassen begeleider ben je de assistent van jouw kleine kunstenaar. De docent deelt inzichten over hoe je kunt ondersteunen en faciliteren (zonder te sturen), en wijst je op ontwikkelingen die je misschien zelf nog niet had opgemerkt.

Sporenboekje

Tijdens de cursus houd je een Sporenboekje bij, waarin je ontdekkingen, ideeën en leuke uitspraken kunt noteren. Zo heb je aan het eind een persoonlijk verslag van een boeiende ontdekkingstocht.
Je hoeft voor deze cursus niets mee te nemen: wij zorgen voor alle materialen, incl. notitieblokje. Kom gewoon lekker met je peuter om samen te schilderen, knutselen en de wereld van de kunst te verkennen!


Mogelijkheden

  • Type Groepsles
  • Leeftijd 2-3
  • Docent Mieke Snijders
  • Locaties

    Eemhuis

    Woensdag Ochtend

  • Prijs

    Kind vanaf € 130,00 (10 lessen)

  • Bekijk alle mogelijkheden

Onze docenten

Mieke Snijders

Meer info

Mieke Snijders

‘Verbeeldingskracht is de sleutel in mijn kunstles’

Jij geeft de jongste kinderen les, wat spreekt je daar zo in aan?

“Mijn plezier in het werken met jongere kinderen is de verwondering. Ik hou van die speelsheid, het spontane en oprechte van kinderen. Ik laat dan vanzelf mijn eigen denken meer los en zie de wereld door hun ogen. Heerlijk vind ik het om te zien dat zij er helemaal in duiken. Vol fantasie tekenen ze enkele basisvormen en dan zie je ineens een huis. Of een felle kleur rood is lava. Dat is magie.”

Wat vind jij belangrijk aan de lessen?

“In deze lessen krijgen kinderen allerlei materialen aangeboden: klei, verf, papier, potloden en spullen uit de natuur. Daar gaan ze mee aan de slag. De focus ligt op plezier en proces; omdat het resultaat minder belangrijk is, krijg je minder competitie. Ik wens kinderen toe dat ze in vrijheid mogen ontdekken en ervaren. Een les waarin ze geen voorbedachte werkjes na hoeven maken of binnen de lijntjes moeten kleuren. Het is een veilige plek waar hun fantasie de vrije loop krijgt. Dat stimuleer ik door ze veel te laten experimenteren en te onderzoeken met hun handen.”

Jij werkt met verschillende stations, wat houdt dat in?

“Ik pas de werkwijze ‘Begrijpen met je handen’ toe. Ik werk met stations met verschillende materialen zodat kinderen echt keuzevrijheid hebben. Want door eigen keuzes te maken, leren ze vertrouwen op hun gevoel en intuïtie. Verbeeldingskracht is de sleutel tot spel in mijn ogen. Daarom heb ik vaak een ‘verborgen station’ als verrassingselement. Deze komt tevoorschijn wanneer een kind klaar is, zodat de nieuwsgierigheid opnieuw geprikkeld wordt. Zo’n verborgen station is een mooie ingang om weer verder te kunnen. Ik hou niet van vastgelegde lessen, maar volg eerder de wensen van de cursisten.”

Wat hoor je terug van je cursisten en/of ouders?

“Het fijnste is dat ik zie dat kinderen graag komen en ontspannen weer naar huis gaan. Ik ben geen directieve docent, maar sta echt naast ze. Met mijn enthousiasme hoop ik ze aan te steken met mijn liefde voor kunst. Mijn humor en rustige uitstraling zorgen ervoor dat kinderen zich op hun gemak voelen. Daarbij was ik zelf vroeger een intens verlegen meisje, ik kan daardoor beter aanvoelen wat dergelijke kinderen nodig hebben.”

Wist je dit al over Mieke?

In haar vrijetijd doet Mieke aan de verdedigingssport Krav Maga, waarbij je leert hoe je conflictsituaties vermijdt en als dat niet lukt hoe je de situatie overwint.

Achtergrond

Mieke Snijders heeft haar eigen kinderkunstatelier in Amersfoort en geeft les bij Scholen in de Kunst. Nadat zij de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht afrondde (met een jaar uitwisseling naar de Marmara Üniversitesi in Istanbul) werkte ze als autonoom kunstenaar. Ze schilderde met name realistische werken in olieverf. Daarna werkte ze negen jaar als kraamverzorger. Door haar voorliefde voor het werken met kinderen startte ze haar Schuuratelier. Onlangs rondde zij de jaaropleiding tot atelierpedagoog af bij Atelier in een Koffer in Amsterdam. 

Toon meer docenten