Cursusaanbod
Modeclub, 6 - 12 jaar

Modeclub, 6 - 12 jaar

Gek op mode en kleding? Kom dan bij de meidenmodeclub, een plek waar je creatief aan de slag gaat met mode, stijl en accessoires. Een aanrader voor creatieve meiden!


Bij de meidenmodeclub ga je op zoek naar verschillende stijlen binnen mode en design. Door ook naar echte ontwerpers te kijken, ontdek je welke stijl bij jou past. Je gaat jouw eigen project verzinnen en uitvoeren. We gebruiken bijvoorbeeld leer of perspex of maken een mix met gevonden materiaal. Ook is er ruimte om te leren vilten, breien of haken. Een superleuke cursus voor creatieve meiden!


Aanbod > Modeclub, 6 - 12 jaar

Docenten voor deze cursus

Judith Hofstee

Jacobijn Erdtsieck

Judith Hofstee

‘Buiten de gebaande paden’

Achtergrond 
• Judith studeerde gezondheidswetenschappen aan de universiteit Nijmegen. Na een loopbaan als ARBO-adviseur liet zij zich omscholen tot docent creatieve handvaardigheid.
• Met een extra opleiding tot Felt Artist heeft zij zich gespecialiseerd als viltkunstenaar.
• In 2009 is Judith als docent begonnen bij Scholen in de Kunst.
• Behalve haar groepslessen in het ICOON, geeft Judith vanuit Scholen in de Kunst beeldende lessen op basisscholen in Amersfoort en Leusden.
• Als zelfstandige geeft zij workshops wolvilten, bijvoorbeeld in de vakanties bij de schaapskooi Ermelo.  

Als docent 
‘Het liefst volg ik de creativiteit van de leerlingen, zonder veel te sturen. Dat gaat makkelijker als ze ouder zijn, bij de kleinsten ben ik meer een juf. Het allerbelangrijkste vind ik dat ze gaan ontdekken, uitproberen en durven experimenteren. Dat stimuleer ik door ze hun werk net anders te laten doen dan ze gewend zijn. Met een goede opdracht zorg ik dat ze niet anders kunnen dan hun fantasie gebruiken. Ze moeten bijvoorbeeld een omgeving verzinnen voor een dier dat ze gemaakt hebben. Dan is het makkelijk voor ze om die te gaan schilderen, maar ik vraag ze juist om met ander materiaal te werken. Of ik vraag ze één enkele kleur om het dier heen te schilderen, in plaats van het bekende huisje, zonnetje, boompje. Zo komen ze tot iets eigens, voorbij het vanzelfsprekende. Daar ligt mijn meerwaarde als juf, daardoor wordt het kunstzinnig.’  

De les 
‘Mooi vind ik de uitspraak van Picasso: “Ieder kind is een kunstenaar. De moeilijkheid is er een te blijven als je groot wordt.” Eigenlijk blijf je als kunstenaar altijd spelen, dus plezier in de les staat voor mij voorop. Een uitgangspunt voor een les kan een kunstenaar, een techniek of een thema zijn. We hebben daar eerst een gesprekje over, soms met voorbeelden uit de kunstgeschiedenis, of uit de buurt. Dan beginnen ze met een ontwerp. Een thema kan zijn zelfportret en dan maken we in een paar weken een portret van hout, van klei en bijvoorbeeld een portret zoals Picasso dat zou doen.’  

Verder helpen en uitdagen 
‘Ik probeer mijn leerlingen te laten ervaren dat alles kan in kunst, het hoeft niet realistisch te zijn, het kan ook gaan om de suggestie. Iets met vier poten en een staart zal iedereen herkennen als dier, zonder dat het lijkt. Zo help ik ze over een drempel. Uitdagen doe ik door ze meerdere soorten materialen te laten gebruiken en door ze te stimuleren iets echt af te maken, of te blijven proberen tot het wel lukt.’ 

Geluksmomentjes... 
‘Ik geniet het meest als kinderen zelf iets ontdekken wat buiten de gebaande paden gaat. Als ik dat maar een heel klein beetje zie, dan denk ik “gaaf!”  


Jacobijn Erdtsieck

'Verwondering'

Achtergrond
•  Jacobijn studeerde in 2000 af als eerstegraads docent beeldende vorming aan de Amsterdamse Hoge School voor de Kunsten
• Ze werkte onder andere als decorontwerper voor Het Concertgebouw en bij Stichting Educatieve Projecten Amsterdam als docent beeldende vorming op basisscholen
• Sinds 2008 begeleidt Jacobijn bij Scholen in de Kunst de kindercursussen Ik ben een Kunstenaar; de Techniekclub en de Modeclub. Aan volwassenen geeft zij Tekenen & schilderen, de basis
• Vanuit Scholen in de Kunst is Jacobijn docent beeldende kunst en doet ze coaching on the job op diverse basisscholen.

Als docent voor volwassenen
‘In de basiscursus leer ik mensen teken- en schildertechnieken hanteren. We kijken naar licht en donker, compositie en kleur, en werken met tekenmateriaal, verf en collagetechnieken. Ik leg uit wat het gebruik van verschillende materialen teweegbrengt op een vel papier of doek. We bouwen contentieus van de ene les naar de volgende.

Daarnaast laat ik iedereen graag experimenteren op basis van de waarneming en de fantasie. Wanneer je jezelf de ruimte geeft te ontdekken en ook te ‘prutsen’, word je - met behulp van de technieken die je steeds beter beheerst, vanzelf geïnspireerd om tot een eigen manier van verbeelding te komen. ‘Spelen’ en eigenheid vind ik belangrijk, je leert vooral door te doen en door jezelf steeds weer in het diepe te gooien. Door daarnaast naar elkaars werk te kijken, leer je meteen in veelvoud.

In deze cursus leren mensen de ontwikkeling van hun eigen kwaliteiten herkennen. Naast meer vaste opdrachten is er de vrijheid om te maken waar de eigen interesse naar uitgaat.’

Als docent voor kinderen
‘Volgens mij vinden leerlingen mij vooral heel enthousiast, ik vind mijn werk echt heel leuk! De lessen zijn ook wel een feestje: kinderen zijn bij mij om iets te doen wat ze anders nooit doen. Mijn uitgangspunt is dat kinderen vaak meer kunnen dan je denkt, ze zijn zo inventief! Soms lijken projecten misschien groots en lastig, maar veel kinderen denken daar niet over na en gaan gewoon aan de slag. Dan stijgen ze boven zichzelf uit en maken geweldige dingen.

Ik vind het belangrijk dat kinderen zich uiten zoals zij zelf willen, dat ze ervaren dat ze zelf hun fantasie in werkelijkheid kunnen brengen. Ik geef richting, maar het hoeft niet te worden wat ik bedenk. Ik zal ook niet snel zeggen dat iets verkeerd is, of dat het anders moet. Maak je fouten? Dan leer je, en kom je met je ongelukje misschien op een nieuw spoor en een heel creatieve oplossing. Ik ondersteun en geef soms een duwtje. Als kinderen niet op gang komen omdat ze faalangstig zijn, kijk ik mee en help ik.’

Vaardigheden

‘Bij de cursus techniek leer ik kinderen eerst stap voor stap technische dingen die ze gewoon moeten kunnen – hoe werkt bijvoorbeeld een stroomcircuitje? Ik verzin iets wat ze daarmee kunnen maken - bijvoorbeeld een robotbeestje, of een bibberspiraal. Daaromheen werken ze met een thema - bijvoorbeeld griezelen of insecten, dat ruimte geeft voor persoonlijke creativiteit.

Bij de Modeclub – ook voor jongens!, maken we bijvoorbeeld geïnspireerd op henna-tattoos broches van schuimrubber. Ik laat ze sieraden ontwerpen, tasjes maken van een oude spijkerbroek, vilten, maar leer ze ook een knoop aannaaien en een festonsteek zetten.’

Thema’s
‘Waar haal ik inspiratie vandaan voor de lessen? Er is hier is zó veel mogelijk, ik kan het lokaal inlopen en bedenken waar ik zin in heb, wat we kunnen doen. De basis van alles is steeds de verwondering. Ik werk graag in projecten met thema’s die spelen bij de kinderen of bij mijzelf: de Kinderboekenweek, of een museum waar ik geweest ben, een onderwerp uit een vakantie waar ik dan helemaal wild van ben.

Elk jaar hebben we een gezamenlijke tentoonstelling voor volwassenen en een Kinderkunst tentoonstelling. De docenten verzinnen een thema waar alle groepen mee gaan werken. Steeds weer een hoogtepunt van het seizoen!’

De lessen
‘Natuurlijk is de aandachtspanne niet bij alle kinderen even lang. We doen soms een spelletje tussendoor. In de techniekclub hangt vaak zo’n onstuimige jongensenergie. Je kunt er gek van worden, maar ik houd ervan, ik ervaar het als enthousiasme en kan goed in het positieve blijven - terwijl ik tegelijkertijd kan aangeven: ‘En nou stoppen!’

Geluksmomentjes…
‘Als kinderen zich verwonderen over wat ze maken, ze kunnen daar zo enthousiast en blij mee zijn. Of als ze denken dat ze iets niet kunnen, en merken dat het toch lukt. Zelf ben ik ook vaak verwonderd over de prachtige dingen die ze maken. Maar ik ben ook blij als kinderen er niet uitkomen, en we samen toch een leuke middag hebben, omdat we kijken naar wat wèl gaat.’