Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Achtergrond
• Jeroen studeerde muziekwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam en akoestisch en elektrisch gitaar aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam. Daar behaalde hij het docentendiploma, en het solistendiploma voor hedendaagse muziek. 
• Sindsdien is Jeroen docent, was hij bandleider/arrangeur voor de Engelenbak Theaterband en speelde hij onder andere in Benonies, Os Solitários, Becx2Becx 
• Vanaf 2004 is hij docent elektrisch gitaar en popbands bij Scholen in de Kunst 

Als docent
‘Mijn leerlingen leer ik de gitaar op zo’n manier beheersen dat ze uiteindelijk echt muziek kunnen maken en zich kunnen blijven ontwikkelen. In de loop van de jaren heb ik veel lesmateriaal gemaakt en verzameld. Uit ervaring weet ik met welke stukjes je stap voor stap een goede techniek opbouwt en muzikaliteit ontwikkelt. Ik probeer aan te sluiten bij de muzikale belangstelling van leerlingen. Als ik leerlingen een bepaalde techniek wil leren, of bijvoorbeeld een akkoordenreeks, dan zoek ik daarvoor een stukje waarmee dat niet alleen goed kan, maar dat de leerling ook leuk vindt – zo blijven leerlingen enthousiast terwijl ze vorderingen maken.’ 

Techniek
‘Ik zorg ervoor dat een leerling van het begin af aan in een notendop met allerlei instrumentale technieken en facetten van de gitaar en gitaarmuziek in aanraking komt. Met die basis kan iemand zich blijven ontwikkelen, ook wanneer later zijn of haar muzikale belangstelling verandert. Als docent ben ik aan het zaaien. Op een gegeven moment - daar ben ik zelf misschien niet meer bij - kan er dan iets groeien.’  

Oefenen
‘In principe leer ik jonge kinderen noten lezen. Maar we maken ook gebruik van tabulatuur (een makkelijk alternatief voor het notenschrift). Oudere leerlingen spelen meestal van tabulatuur. Noten lezen hoeft niet voor iedereen.  

Ik ga ervan uit dat een leerling oefent; ergens naartoe werkt. Ouders vragen mij soms een beetje streng te zijn. Voor leerlingen is het uiteindelijk goed te ervaren dat ze na een tijdje oefenen iets kunnen. Vooral in de beginfase is het belangrijk dat ouders betrokken zijn.

Ik heb een YouTube- kanaal waar ik soms filmpjes met uitleg en oefeningetjes op zet. Ouders kunnen zo zien waar hun kinderen in de les mee bezig zijn en leerlingen helpt het bij het oefenen.’

Repertoire
‘Jongeren, middelbare-scholieren, zijn vaak heel gevoelig voor muziek en hebben muzikale voorkeuren. Daar hebben we het over, en ik luister zelf ook naar allerlei muziek. Als het nodig is, bij gevorderde leerlingen, studeer ik ook de muziek in die een leerling in de les wil spelen. Maar ik laat ze ook kennis maken met voor hen onbekende muziek, en met de geschiedenis van pop- en andere muziekstijlen.  

We werken ook aan een luisterhouding: wat hoor je? Waarom vind je bepaalde muziek goed of waarom spreekt die je juist niet aan?’

Bandjes
‘Scholen in de Kunst is een ontmoetingsplek voor samenspel. Alle leerlingen hebben de mogelijkheid om in een bandje te spelen. Bandjes worden samengesteld uit cursisten drums, bas, zang, keyboard, gitaar, soms blazers, op basis van leeftijd, vaardigheden en muzikale voorkeur. Er is een prettige repetitieruimte met instrumenten en apparatuur en docenten begeleiden de bands, regelen podia en optredens.  

Door te spelen in een popband leren jongeren ook veel op het sociale vlak: samenwerken, luisteren naar het geheel en rekening houden met elkaar. Je ervaart dat je niet alleen belangrijk bent op het moment dat de aandacht op je is gevestigd, maar vaak juist wanneer je ondersteunt. Als bandleden het muzikaal en sociaal goed kunnen vinden, wordt spelen in een band heel leuk – gezamenlijk gaan voor het hele bandgeluid, voor het muzikale resultaat.’

Geluksmomentjes…
‘De mooie momenten zijn er soms ineens, als ik merk dat een leerling muziek begint te maken, of uit zichzelf iets doet waar we het nooit over gehad hebben. En bij de bands ontstaan vaak mooie dingen. Niet alleen muzikale successen, ook vriendschappen.’