Through art we care 1.jpg
Through Art we Care

Through Art we Care

Op 28 februari 2019 vond het symposium Through Art we Care plaats in Brussel. Ook Scholen in de Kunst was hierbij aanwezig. Tijdens het symposium presenteerde een internationale groep experts/kunstenaars over hoe zij kunst een plek geven in zorginstellingen. Scholen in de Kunst werkt steeds meer samen met (ouderen)zorginstellingen en leert graag van de ervaringen van anderen. Margreet Bouwman, adviseur/projectleider Kunst in de Buurt, deed veel indrukken op en deelt hier haar bevindingen.

WERKWIJZE VAN DE EXPERTS

“Wat mij als eerste opviel was dat alle experts (de kunstenaars) werkten op basis van de krachten van kunst; flexibiliteit, nieuwsgierigheid en zorgzaamheid. Behalve dat de kunstenaar goed moet zijn in zijn of haar vak, moet deze vooral in staat zijn om op een prettige manier contact te maken met de patiënten. Ook moet de kunstenaar zijn eigen zekerheden of werkwijzen kunnen aanpassen als dat nodig is. Een goede kunstenaar kan een antwoord bieden op de behoeften van de patiënt. Deze behoeften kunnen uiteenlopen, maar zijn vaak juist heel gewoon: even geen patiënt zijn, gelijkwaardigheid, invloed hebben op je omgeving, sociaal contact met anderen, aanraking, afleiding, plezier, betekenisvol zijn en iets voor een ander kunnen doen.”

MODEPROJECT

“Een mooi voorbeeld van een project waarin goed wordt ingespeeld op de behoeften van de patiënt is een modeproject in het Mountbatten Hospice op Isle of Wight (Groot-Brittannië). Een aantal vrouwen sprak daar met elkaar over hoe hun ziekte hun lichaam zo veranderde dat hun kleding niet meer paste. Door de ziekte konden ze niet makkelijk meer winkelen. Het hospice heeft daarop modeontwerpers uitgenodigd om samen met de vrouwen kleding te ontwerpen waar ze zich mooi in voelen én die iets zegt over wie zij zijn. Er kwamen prachtige ontwerpen uit.

Dit soort kunst wordt ook wel ‘relational esthetics’ of ‘encouter art’ genoemd. Het kunstwerk ontstaat door de interactie tussen de kunstenaar en een ander mens. Zonder die ontmoeting kan het kunstwerk niet ontstaan. Daardoor heeft dit soort kunst vaak kenmerken van performance art, dat vooral in het moment bestaat en ontstaat.”

DE IDEALE LEEFOMGEVING

“Een ander goed voorbeeld is een kunstenaar die binnen een instelling voor GGZ, met patiënten nadacht over hoe hun ideale omgeving er uit zou zien. Daar kwam een nuttige en bijzondere inventarisatie uit. De kunstenaar tekende dit gelijk uit. Veel van de suggesties zouden waarschijnlijk uit elke groep zijn voortgekomen. Ze gingen over het vormgeven van het ideale thuis en de gevoelens die je daarbij kunt ervaren: vreugdevol, liefde, stabiel, stil, niet zweterig, warm, intuïtief, geen brievenbus, honden en katten welkom, schuurtje, een wc om op te zitten en even niks te hoeven, plek om met één ander persoon te dansen, een weerkamer, geen muren. Veel ideeën kan de instelling echt gebruiken voor de inrichting en indeling van hun ruimtes.”

ONS EIGEN PROJECT

“Scholen in de Kunst wil de samenwerking met woon-zorginstellingen in de toekomst verder verdiepen en verduurzamen. Volg ons op Facebook of schrijf je in voor de nieuwsbrief (onder aan de pagina) om op de hoogte gehouden te worden.

Wil je meer lezen? Eén van de sprekers op het symposium, Nigel Hartley van Hospice Mountbatten, schrijft inspirerende boeken over het inzetten van kunst binnen de palliatieve zorg.”