Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Wanneer wist je dat je hobo wilde spelen?

‘De eerste keer dat ik gegrepen werd door de althobo was toen ik als zesjarige muziek hoorde die mijn moeder thuis opzette. Ik had al allerlei instrumenten geprobeerd, maar riep toen: “Mama, dit wil ik spelen”. Ik vond die klank zo prachtig. Na twee jaar pianoles en kinderkoor kreeg ik mijn eerste hoboles op mijn achtste en nog geen half jaar later zat ik in hetzelfde orkest als mijn moeder, waarin ze klarinet speelde.’

Hoe ben je al zo jong bij lesgeven terechtgekomen?

‘Lesgeven is iets dat ik altijd al graag wilde doen. Aanvankelijk had ik de ambitie om lerares Frans te worden en heb met plezier Frans gestudeerd aan de Universiteit Leiden, omdat ik als bijvak hobo kon studeren aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. Ik ben uiteindelijk in zowel Frans als hobo afgestudeerd, met klassiek zang en educatie als bijvakken. Het leuke is dat ik sinds 2019 Frans geef aan zangstudenten op het conservatorium van Rotterdam, zo komt alles samen.’

Wat doe je nog meer behalve lesgeven en hobo spelen?

‘Ik hou ervan om veel activiteiten te combineren. Ik ben nogal energiek en beweeglijk, ook in mijn lessen. Ik speel piano, ik schrijf graag, presenteer ook, ik ben actief bij het Hoboplatform en ik zing. Dat zingen komt bijzonder goed van pas bij het lesgeven. Vanuit de zang benader je de muziek nog lichamelijker. Als je dat meeneemt in het hobo spelen, kun je met veel expressie en voorstellingsvermogen meer bereiken.’

Wat wil je bereiken in een les?

‘Het belangrijkste is dat cursisten hun muzikale verhaal leren vertellen. Dat doe ik door ook de techniek te benaderen vanuit de muziek, zoals bij het oefenen van toonladders en lastige passages. Bovendien help ik ze om niet alleen de hobo goed te beheersen, maar de muziek mooi te laten klinken. Dat lukt door veel vanuit de spraak en adem te werken. Zo bereik je veel speelplezier en gemak. Een leerling zei ooit: “Ik leer in deze les niet alleen de muziek goed spelen, maar ook een soort yoga.” Dat vond ik zo’n treffend compliment, want door ontspannen te spelen, creëer je inderdaad de mooiste muziek.’

Je speelt zelf in heel bekende orkesten, vinden cursisten dat extra leuk?

‘In de les gaat het natuurlijk om de leerling, maar soms helpt het om ze extra te motiveren door iets van mezelf te laten horen. Of ze hebben me op televisie gezien met het Metropole Orkest. Het is natuurlijk leuk om ze daarmee te enthousiasmeren.’

Weet je dit al over Anna Marieke?

Zij speelde onlangs solo voor Koning Willem Alexander. En in haar vrijetijd speelt ze graag voor kapper, componeert ze en maakt illustraties.

Achtergrond

Als docente Frans en hobo, hoboïste en alt-mezzo combineert de Friese Anna Marieke Zijlstra haar passies voor taal, muziek en lesgeven. Het liefst maakt ze samen muziek, met leerlingen, in ensemble- en orkestverband. Zo speelde ze (alt)hobo in het Jong Nederlands Blazers Ensemble en het Metropole Orkest, vormt ze ensembles met andere houtblazers en een duo met sopraan Elise van Es. Ze treedt ook als soliste op, alleen of met koren en orkesten. Ze voltooide cum laude zowel de studie Franse taal en cultuur aan de Universiteit Leiden als de Master Klassiek Hobo aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.