Mediawijs Nascholingsaanbod

“Kunstvakken zorgen voor verbinding in de klas”

Vanaf 8 juni gaan de leerlingen in het primair onderwijs weer volledig naar school. Een mooi moment om terug te kijken. Hoe hebben docenten het thuisonderwijs ervaren? En welke rol speelden de kunstvakken in de lessen? Scholen in de Kunst vroeg het drie docenten van scholen in Amersfoort.

Dorien van Rijn is leerkracht van groep 8 van ODS de Gondelier. Ze vertelt dat het thuisonderwijs op haar school snel was opgezet en goed werkte in haar groep 8. “De leerlingen wisten wat ze moesten doen en ik kon ze op afstand goed in de gaten houden. Veel van wat we online deden, hadden we op school ook al gedaan. Er was dus niet veel nieuw aan.” Het kunstonderwijs verzorgde de school met een wekelijkse ‘crea opdracht’. Dorien benadrukt dat ze bij het bedenken van de opdrachten wel rekening moest houden met alle leerlingen, want niet iedereen heeft thuis bijvoorbeeld verf of klei. Zo moesten de leerlingen een vogelhuisje maken - met welke materiaal dan ook - en voor het raam zetten. Ook heeft Dorien met haar leerlingen een opdracht van Het Rijksmuseum gedaan. De leerlingen fotografeerden een stilleven en tekenden dit na.

Mixen als een DJ

Jeroen de Boer is - naast muziekdocent en musicaldocent - leerkracht op basisschool De Marke. Tijdens het thuisonderwijs heeft hij instructiefilmpjes voor alle leerlingen van de school opgenomen met creatieve opdrachten. Hij maakte bijvoorbeeld een filmpje rond een digitaal beatbox-spel. “Met de app Incredibox leerden de leerlingen hoe ze als een DJ beats kunnen mixen. Ik heb van veel leerlingen hun muziekmix via de mail ontvangen en daarop feedback kunnen geven.”

Jeroen geeft aan dat er, naar zijn smaak, te weinig aan de kunstvakken werd gedaan. Maar dat haalde hij weer in toen de kinderen voor 50 procent naar school mochten. Hij vertelt: “De kunstvakken zijn bij uitstek geschikt om na een tijd thuisonderwijs weer verbinding te krijgen met de klas. Daarom deed ik de afgelopen weken iedere dag een creatieve opdracht op school.” Hij bedacht kunstzinnige opdrachten waarbij de leerlingen die verdeeld waren in twee groepen op elkaar konden reageren: “Leerlingen uit groep A maakten een begin aan een schilderij met een zee en een strand. Toen de leerlingen uit groep B de volgende dag naar school kwamen, werkten zij verder aan het schilderij. Zo hebben ze vier keer een les aan hetzelfde schilderij gewerkt en hielden tegelijk ook binding met de andere groep.”

Contact staat centraal

Richard Schoonhoven werkt als kunstdocent en cultuurcoördinator op Het Element, een school voor voortgezet onderwijs. Het kunstonderwijs was op zijn school een klein onderdeel van het thuisonderwijs, vertelt hij. “Voor de vakken Muziek en Beeldende vorming kregen de leerlingen wekelijks een opdracht. Denk aan kijk- en luistervragen en tekenopdrachten. Nu de scholen weer opengaan, speel ik hierop in door de leerlingen voorbereidende ‘ontwerpopdrachten’ te geven die zij straks in de les met een groepje tot een geheel kunnen maken.” Richard kan niet wachten om weer op school les te geven want zijn ervaringen met thuisonderwijs zijn niet zo goed. Hij legt uit: “Neem mijn muzieklessen: contact staat hierbij centraal. Ik maak bewust weinig tot geen gebruik van iPads zodat de leerlingen juist op een andere manier voor elkaar open staan. Ik zing wekelijks en daarnaast spelen zij veel op instrumenten of maken zij groepsopdrachten. Dat is voor mij de meerwaarde van muziek.”

Kijk hier het filmpje dat Jeroen de Boer maakte voor zijn leerlingen: