Cursusaanbod
De Bolster - dans (c) Henry Krul (11).jpg
“Nieuwsgierigheid probeer ik om te zetten in plezierig(heid) en leergierigheid.”

Vijf vragen aan kunstvakdocent dans Valerie Luijten

Jij geeft onder meer een atelierles bij de Border. Wat is precies een atelierles?

“Een atelierles is een les waarvoor de leerlingen zelf een keuze maken in verschillende activiteiten zoals dans of beeldende kunst. Hierbij schrijven ze zich in voor de activiteit. De klassen zijn gemixt waardoor de leerlingen samenwerken met leerlingen uit een andere groep. De atelierlessen duren twee weken.”

Als je met de voorbereidingen bezig bent, waar word je vrolijk van? En zijn er dingen die je spannend vindt?
“Het is niet alleen voor de leerlingen een verassing wat er gaat gebeuren in een les, maar voor mij ook. Ik weet in grote lijnen wat ik de leerlingen wil aanbieden, maar ik weet niet hoe ze gaan reageren. Het is natuurlijk ontzettend leuk om te weten dat ze voor dans hebben gekozen als ze in mijn les komen, maar het is dan nog niet helder wat voor dans het wordt en wat we gaan doen. Die nieuwsgierigheid probeer ik om te zetten in plezierig(heid) en leergierigheid.” 

Met welke verwachtingen ga je naar een les?
“Met de verwachting dat er van alles kan gebeuren. Maar vooral dat de leerlingen 75 minuten lekker kunnen bewegen en kunnen genieten van de muziek en dans. Dans is bewegelijk en daarbij komt er van alles bij kijken.”

Wat vind je belangrijk om aan de leerlingen mee te geven?
“Dat ze moeten begrijpen dat het niet een les is waar ze alleen maar kunnen gaan rennen en vliegen en schreeuwen, maar dat ze wel de opdrachten moeten volgen. Daarmee halen ze er de meeste lol uit. En wie weet verras je jezelf wel met je eigen kunnen in dans! Ik hoop dat de leerlingen nieuwsgierig worden, maar ook meer willen en vragen durven te stellen. En misschien zichzelf zo open durven te stellen dat ze dans kunnen ervaren in plaats van alleen maar te doen.”

Word je weleens door de leerlingen verrast? Zo ja, hoe?
“In iedere les word ik verrast. Ik noem dat mijn dansparels. Een moment waarop er iets gebeurt wat er echt uit springt. Meestal zijn dit momenten die je niet ziet aankomen. Laatst stond er hele sferische muziek op. Een leerling vroeg of ze naar het toilet kon. De manier hoe de muziek haar bewegingen beïnvloedde terwijl ze het lokaal verliet, was prachtig om te zien. Vaak komen de parels naar boven in samenwerking tussen groepjes, of wanneer je iets heel goed hebt uitgelegd zodat ze weten wat ze moeten doen. En soms dus ook spontaan.”s

 

Achtergrondinformatie

Atelierlessen
Obs de Border neemt al vanaf het eerste uitvoeringsjaar (2013/2014) deel aan de subsidieregeling CMK (Cultuuronderwijs Met Kwaliteit). Elk jaar organiseert de Border atelierlessen. De school kiest twee kunstvakdisciplines waarin zij ondersteuning vragen van een kunstvakdocent vanuit Scholen in de Kunst. De leerlingen mogen twee achtereenvolgende weken kiezen in welke kunstvakdiscipline zij les willen krijgen. Zo kunnen ze kennis maken met alle kunstvakdisciplines en hun eigen talent ontdekken. Het geven van een atelierles is voor een kunstvakdocent dus ook iets anders, want de leerlingen kiezen zelf voor de les. Zo’n les is erop gericht om leerlingen te enthousiasmeren en kennis te laten maken met een bepaalde kunstvakdiscipline.  De groepen zijn ook iets kleiner, maximaal 15 leerlingen.

Structurele kunstvaklessen
Naast de atelierlessen organiseert SidK ook structurele kunstvaklessen in de klas op de Border. Dit jaar ontvangen alle leerlingen een reeks van 9 lessen muziek. Bovendien ontvangt de leerkracht hierbij nog Coaching on the Job van de kunstvakdocent muziek. Op die manier kan de leerkracht ook zelf aan de slag met muziek in de klas en de dag starten met een korte muzikale energizer bijvoorbeeld. Ook ontvangen de groepen 5 en 7 ieder jaar een projectweek AV.

 

Foto's door Henry Krul