Kunstwerken Marijke Schurink.jpg
'Het is een rijkdom om iets met je handen te kunnen maken.'

Marijke Schurink over haar lessen in de klas

Naast haar leven als beeldend kunstenaar is Marijke Schurink al vele jaren docent beeldende kunst bij Scholen in de Kunst. In die tijd heeft ze veel zien veranderen, niet alleen in de wereld van de kunst, maar ook bij haar leerlingen. ”Ik vind het leuk om het plezier wat ik beleef aan kunst door te geven aan anderen,” vertelt ze. ”En wat zou ik het fijn vinden als kinderen weer gewoon konden knippen met een schaar en weer kunnen kleien.” Hoog tijd om haar eens te bevragen over beeldende kunst in de klas.

Je bent zelf beeldend kunstenaar, maar door wie word jij geïnspireerd?
”Oh dat is moeilijk. Ik heb er wel meerdere! Gabriel Orosco maakt prachtig werk. Maar ik ben ook gek op het werk van Herman de Vries, die gebruikt veel natuurlijke materialen. Marina Abramović is zeker ook een favoriet van mij. Zij is altijd op zoek naar iets wat schuurt, en ontrafelt de schoonheid der dingen.”

Wat zie jij allemaal als je voor de klas staat?
”Als kinderen door een kunstwerk of door wat zij zelf maken worden gegrepen, dan kunnen ze heel geconcentreerd werken en helemaal in een opdracht duiken. Je merkt dat ze er dan echt iets van op willen steken en ervan willen leren.”

Wat vind jij belangrijk in jouw lessen?
”Echt leren kijken, vind ik één van de belangrijkste dingen om te leren. Hoe ziet een mens eruit? Hoe groot is zijn hoofd ten opzichte van zijn ledematen? Hoe staan de benen? Echt leren kijken, is alleen nog helemaal niet zo makkelijk. Kinderen hebben daar weleens moeite mee.

Wat mij ook opvalt is dat kinderen tegenwoordig moeite hebben met basale vaardigheden zoals knippen. En ook kleien is niet voor iedereen makkelijk om te doen. Die vaardigheden zijn door de jaren heen achteruit gegaan. Ik denk dat het komt omdat lesprogramma’s op scholen veel cognitiever zijn geworden.”

Des te belangrijker dus om daar iets aan te doen?
”Jazeker. Ik vind wel dat ik daar een missie heb. Het is goed om kunstzinnige en creatieve kwaliteiten te ontwikkelen. Het doet andere dingen met je hersenen dan bijvoorbeeld taal of rekenen. Ook leer je jezelf en je gevoelens uiten, en op een andere manier problemen oplossen. Creatieve processen doen vaak iets goeds met je. Ook wetenschappelijk onderzoek wijst dat telkens weer uit.”

Wat wil je aan jouw leerlingen meegeven?
”Los van dat je een aantal vaardigheden beheerst, zoals een plank door kunnen zagen, is het gewoon ook een rijkdom om iets met je handen te kunnen maken. Het is heel leuk als je ontdekt dat je zelf iets kan creëren. Wat jij maakt, is altijd uniek. Mensen worden ook vaak blij als ze iets moois zien. Het biedt zelfs troost."

Wie naar kunst kijkt, kan allemaal ingangen kiezen, maar dan moet je eerst de taal van de kunst leren kennen en het leren begrijpen. Dan pas gaat er een nieuwe wereld voor je open en ga je veel meer ontdekken dan dat je eerst dacht te zien. Kennismaken met kunst en soms begeleiding krijgen bij het maken en kijken, is daarom belangrijk.”

Ook nieuwsgierig naar het werk van Marijke? Ga naar www.marijkeschurink.com.

Wil je ook een beeldend kunstenaar als Marijke voor de klas? Stuur dan een mail naar cultuuronderwijs@scholenindekunst.nl